Vier minuten vragenvuur na de test van de MV Agusta Enduro Veloce
Onze man trok naar Sardinië voor de eerste test van de nieuwe MV Agusta Enduro Veloce. Nog voor z’n eerste Aperol Spritz soldaat was gemaakt,hadden we hem aan de lijn voor z’n eerste bevindingen.
Motornieuws: En, is het wat zo’n MV op hoge poten?
German Ooms: Is het wat? Jazeker! Ik moet eerlijk zeggen dat ik er zelf niet veel van verwachtte. Een MV voor het terrein is als een ladyshave voor een dokwerker … er klopt iets niet. Maar al na de presentatie en de technische uiteenzetting begon het toch behoorlijk te kriebelen. De getoonde cijfers waren veelbelovend!
Motornieuws: Vertel!
Ooms: Wel, MV ontwikkelde een volledig nieuwe driecilinder. Die levert 124 pk bij 10.000 toeren en 102 Nm koppel bij slechts 7.000 toeren. Daarmee is hij op papier alvast veruit de sterkste in de allroad middenklasse. Bovendien is het elektronicapakket enorm uitgebreid. Tel daarbij een volledig instelbare vering en je begrijpt dat ik als eerste klaar stond om te vertrekken voor de test …
Motornieuws: Werden je verwachtingen ingelost?
Ooms: Ja, en nog geen beetje! Die nieuwe driecilinder is fantastisch. Hij levert niet alleen veel vermogen maar doet dat op een bijzonder aangename manier. En die klank … verslavend. Nu ben ik nogal snel verslaafd, maar deze klank is werkelijk een klasse apart.
Motornieuws: En stuurt hij als een MV?
Ooms: Dat die gasten in Varese weten hoe ze een goed sturende motorfiets moeten bouwen dat weten we en het wordt met deze Enduro Veloce nog maar eens bevestigd. Hij stuurt zelfs zo goed en zuiver dat je compleet vergeet dat er een 21 inch voorwiel in zit. En dat wil toch wel wat zeggen … Ik ken een heel aantal machines, zelfs met veel meer vermogen, die hun billekes gaan mogen insmeren!
Motornieuws: Het moet geleden zijn van die avond in Las Vegas dat we je nog zo enthousiast hoorden…
Ooms: Ja, dat komt deze keer wellicht ook door het verrassingseffect. Als je weinig verwacht maar veel krijgt, dan durft mijn enthousiasme weleens pieken. Maar helemaal terecht denk ik. Wat MV hier neerzet is gewoon een zeer goede motorfiets. Wel spijtig dat we weeral zo diep in de buidel moeten tasten. 24.720 € blijft een smak geld …
Motornieuws: Maar is hij het ook waard?
Ooms: Soms is het moeilijk om waarde in geld uit te drukken. Mijn vrouw zegt altijd dat ik een hart van goud heb. Ben ik daarom veel waard. Daar wordt her en daar fel over gediscussieerd. Maar deze MV heeft toch iets bij me losgemaakt. Dus, effe afronden: fantastische nieuwkomer die in vergelijkingstesten wel eens voor verrassingen zou kunnen zorgen. Nu ga ik inpakken want morgen testen we op de andere kant van Sardinië de nieuwe Royal Enfield Himalayan 450.
Motornieuws: Van een contrast gesproken …
Ooms: Ja, voor de prijs van één MV heb je zowat drie van drie Himalayans. Alles is relatief natuurlijk maar ik kijk er toch ook naar uit. Van een showbeest naar een nuchtere jongen … Mijn vrouw heeft dat ook meegemaakt en ze is nu heel gelukkig! Uiteraard!
Motornieuws: Reken ons daar gerust ook bij!
Foto’s: MV Agusta en German Ooms