Eerste test Royal Enfield Classic 650: Tijdloze schoonheid

We hebben er met spanning op gewacht, en eindelijk is hij er: de Royal Enfield Classic 650. Dit nieuwste lid van de 650-familie belooft een droom te zijn voor liefhebbers van vintage motoren. Voor een eerste test trekken we naar Spanje.

Tekst : Pascal Mouton

Een lange aanloop, maar het wachten waard

Het heeft even geduurd voordat Royal Enfield de Classic 650 op de markt bracht. Het 650-platform zag in 2019 het licht met de Interceptor en Continental GT, gevolgd door de Classic 350 in 2021. Eerst kregen de cruisers voorrang, met de Super Meteor 650 in 2023 en de Shotgun 650 bobber een jaar later. Maar nu is de Classic 650 er eindelijk, en hij stelt niet teleur.

Traditie in ere

Voor velen belichaamt het Classic-model de ware essentie van Royal Enfield. Het merk heeft diepe wortels in India, waar het na de onafhankelijkheid in 1947 zijn intrede deed met de G2 Bullet. Vandaag de dag blijft Royal Enfield trouw aan zijn erfgoed, en de Classic 650 eert die traditie. Hij kan worden gezien als zowel het nieuwste 650-model als de tweede Classic in het gamma. Zijn basis deelt hij met de bekende 648cc lucht-/oliegekoelde tweecilinder en het chassis van de Super Meteor en Shotgun. Qua looks haalt hij veel inspiratie uit de Classic 350.

Klassieke looks met moderne details

Voor deze test rijden we de Teal Green-versie, wat naar mijn mening de mooiste kleur is van de drie beschikbare opties. Daarnaast biedt Royal Enfield de Vallam Red en Black Chrome aan. De Classic 650 is een lust voor het oog. De koplampkap met chromen details en het geïntegreerde instrumentenpaneel geven een retro-uitstraling. Het analoge snelheidsmeterdisplay (in km/u en mijlen) wordt aangevuld met een LCD-scherm met brandstofmeter, versnellingsindicator en ECO-modus. Praktische functies zoals het Tripper-navigatiesysteem en een USB-aansluiting onder het stuur zijn ook aanwezig.

Tijgerogen

De ledverlichting, inclusief de charmante ‘tijgeroog’-lampjes, draagt bij aan zijn uitstraling. De bedieningselementen zijn stijlvol uitgevoerd in aluminium, en zowel de rem- als koppelingshendel zijn verstelbaar. De 19-inch spaakvelg vooraan is voorzien van een 320mm remschijf, terwijl het 18-inch achterwiel een 300mm remschijf heeft. De royale 15-liter tank met klassieke tankdop, het comfortabele zadel en het imposante achterspatbord met handgeschilderde gouden accenten maken het plaatje compleet. Deze Classic 650 wordt geleverd met een passagierszadel dat op een buisvormige steun is gemonteerd. Het systeem is veelzijdig en maakt het mogelijk om het zadel eenvoudig te verwijderen, waarbij de beugel een kleine bagagedrager wordt. Het kan ook worden verwijderd voor degenen die liever alleen rijden. Onze testmotor heeft die laatste configuratie, en zo ziet hij er het best uit.

Eerste kilometers

De zithoogte van 800 mm maakt de Classic 650 toegankelijk. De pen van de zijstandaard zit praktisch onder de voetsteun van de rijder, wat een zekere handigheid vereist om hem op te klappen. Hij heeft ook een middenstandaard die heel gemakkelijk te gebruiken is. Onze test begint in Alcalá de Henares, de geboorteplaats van Don Quichot-auteur Cervantes. Ondanks de drukte in de stad blijkt de Classic wendbaar en comfortabel. Het brede stuur ligt goed in de hand, het zadel is uitnodigend en de voetsteunen zitten precies goed. Als we de brug over de rivier de Henares oversteken, beseffen we pas hoeveel water er de afgelopen tijd in de regio is gevallen. Je kunt de rivierbedding niet eens meer zien, zoveel water stroomt aan weerszijden over terwijl het zich een weg baant tussen de bomen. We beseffen hoeveel geluk we hebben dat we in droge omstandigheden rijden.

Trillingen

De soepele 648cc-twin levert een aangename rijervaring. Er is geen toerenteller, maar de motor draait soepel in lage toeren zonder haperingen. De versnellingsbak schakelt boterzacht, en al snel rijden we de stad uit richting het Entrepeñas-meer. Bij kruissnelheden rond de 90 km/u voelt de Classic ontspannen aan, met minimale winddruk. We genieten van de rit, hoewel de frisse Spaanse ochtendkou ons eraan herinnert dat verwarmde handvatten ontbreken. Gelukkig biedt de USB-poort enige moderne luxe. Wanneer het tempo wordt opgevoerd naar 100 km/u, beginnen lichte trillingen door het zadel en de voetsteunen voelbaar te worden. Bij 120 km/u verminderen deze enigszins, maar een lichte tinteling blijft aanwezig. Op een recht stuk test ik de topsnelheid: 160 km/u op de teller, iets hoger dan de 155 km/u die ik eerder op de Bear 650 haalde. Dat is logisch, want de Bear heeft een kortere eindoverbrenging met drie tanden meer op het achtertandwiel.

Rijplezier zit in de eenvoud

Bij het naderen van het meer wordt de weg bochtiger. De Classic 650 stuurt soepel en de banden bieden voldoende grip, ondanks de koude omstandigheden. Dit is geen sportmotor, maar voor ontspannen toertochten is hij perfect. De remmen presteren naar verwachting: progressief en betrouwbaar, zonder plotselinge reacties. Na een fotosessie zetten we koers naar Guadalajara en vervolgens terug naar Alcalá de Henares. De stad, een UNESCO Werelderfgoedlocatie, ademt geschiedenis. Ondanks de kou blijft het een genot om de Classic 650 te rijden. Met 47 pk hoef je niet hard te werken om plezier te hebben – het rijplezier zit ‘m in de eenvoud en het karakter van de motor.

Conclusie

De Royal Enfield Classic 650 is een uitkomst voor motorrijders die houden van relaxte ritten en een pure vintage uitstraling. Hij is toegankelijk, zowel qua prijs als rijgedrag, en geschikt voor A2-rijbewijshouders en ervaren rijders die een klassieke motorfiets met historie willen. Met deze tijdloze machine brengt Royal Enfield een eerbetoon aan zijn rijke verleden, terwijl hij tegelijkertijd een aantrekkelijke optie biedt voor hedendaagse rijders.

Foto’s: Royal Enfield

Pluspunten

Vintage look

Gemakkelijke motor

Prijs

Minpunten

Zijstandaard

Trillen van zadel en voetsteunen bij hoge toerentallen

Technische gegevens

 

MOTOR

Type: lucht/oliegekoelde paralleltwin

Cilinderinhoud: 648cc

Boring x slag: 78 x 67,8 mm

Compressieverhouding: 9,5:1

Koppeling: natte multiplaat

Transmissie: zesbak

Eindoverbrenging: ketting

 

PRESTATIES

Maximumvermogen: 47 pk @ 7.150 tpm

Maximumkoppel: 52 Nm @ 5.650 tpm

 

ELEKTRONICA

Motor: /

Rijwielgedeelte: /

 

RIJWIELGEDEELTE

Frame: stalen buizenframe

Vering voor: 43 mm telescoopvork

Stelmogelijkheden: /

Vering achter: dubbele schokdempers

Stelmogelijkheden: veervoorspanning

Veerweg v/a: 120/90 mm

Rem voor: enkele 320mm-schijf met tweezuigerklauw

Rem achter: enkele 300mm-schijf met tweezuigerklauw

Banden v/a: 100/90-R19, 140/70-R18

 

AFMETINGEN

Rijklaargewicht: 243 kg

Tankinhoud: 14,8 liter

Wielbasis: 1.475 mm

Zithoogte: 800 mm

Balhoofdhoek: n.n.b.

Naloop: n.n.b.

 

PRIJS

België: € 7.999

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.