Eerste test Royal Enfield Classic 650: Tijdloze schoonheid
We hebben er met spanning op gewacht, en eindelijk is hij er: de Royal Enfield Classic 650. Dit nieuwste lid van de 650-familie belooft een droom te zijn voor liefhebbers van vintage motoren. Voor een eerste test trekken we naar Spanje.
Tekst : Pascal Mouton
Een lange aanloop, maar het wachten waard
Het heeft even geduurd voordat Royal Enfield de Classic 650 op de markt bracht. Het 650-platform zag in 2019 het licht met de Interceptor en Continental GT, gevolgd door de Classic 350 in 2021. Eerst kregen de cruisers voorrang, met de Super Meteor 650 in 2023 en de Shotgun 650 bobber een jaar later. Maar nu is de Classic 650 er eindelijk, en hij stelt niet teleur.
Traditie in ere
Voor velen belichaamt het Classic-model de ware essentie van Royal Enfield. Het merk heeft diepe wortels in India, waar het na de onafhankelijkheid in 1947 zijn intrede deed met de G2 Bullet. Vandaag de dag blijft Royal Enfield trouw aan zijn erfgoed, en de Classic 650 eert die traditie. Hij kan worden gezien als zowel het nieuwste 650-model als de tweede Classic in het gamma. Zijn basis deelt hij met de bekende 648cc lucht-/oliegekoelde tweecilinder en het chassis van de Super Meteor en Shotgun. Qua looks haalt hij veel inspiratie uit de Classic 350.
Klassieke looks met moderne details
Voor deze test rijden we de Teal Green-versie, wat naar mijn mening de mooiste kleur is van de drie beschikbare opties. Daarnaast biedt Royal Enfield de Vallam Red en Black Chrome aan. De Classic 650 is een lust voor het oog. De koplampkap met chromen details en het geïntegreerde instrumentenpaneel geven een retro-uitstraling. Het analoge snelheidsmeterdisplay (in km/u en mijlen) wordt aangevuld met een LCD-scherm met brandstofmeter, versnellingsindicator en ECO-modus. Praktische functies zoals het Tripper-navigatiesysteem en een USB-aansluiting onder het stuur zijn ook aanwezig.
Tijgerogen
De ledverlichting, inclusief de charmante ‘tijgeroog’-lampjes, draagt bij aan zijn uitstraling. De bedieningselementen zijn stijlvol uitgevoerd in aluminium, en zowel de rem- als koppelingshendel zijn verstelbaar. De 19-inch spaakvelg vooraan is voorzien van een 320mm remschijf, terwijl het 18-inch achterwiel een 300mm remschijf heeft. De royale 15-liter tank met klassieke tankdop, het comfortabele zadel en het imposante achterspatbord met handgeschilderde gouden accenten maken het plaatje compleet. Deze Classic 650 wordt geleverd met een passagierszadel dat op een buisvormige steun is gemonteerd. Het systeem is veelzijdig en maakt het mogelijk om het zadel eenvoudig te verwijderen, waarbij de beugel een kleine bagagedrager wordt. Het kan ook worden verwijderd voor degenen die liever alleen rijden. Onze testmotor heeft die laatste configuratie, en zo ziet hij er het best uit.
Eerste kilometers
De zithoogte van 800 mm maakt de Classic 650 toegankelijk. De pen van de zijstandaard zit praktisch onder de voetsteun van de rijder, wat een zekere handigheid vereist om hem op te klappen. Hij heeft ook een middenstandaard die heel gemakkelijk te gebruiken is. Onze test begint in Alcalá de Henares, de geboorteplaats van Don Quichot-auteur Cervantes. Ondanks de drukte in de stad blijkt de Classic wendbaar en comfortabel. Het brede stuur ligt goed in de hand, het zadel is uitnodigend en de voetsteunen zitten precies goed. Als we de brug over de rivier de Henares oversteken, beseffen we pas hoeveel water er de afgelopen tijd in de regio is gevallen. Je kunt de rivierbedding niet eens meer zien, zoveel water stroomt aan weerszijden over terwijl het zich een weg baant tussen de bomen. We beseffen hoeveel geluk we hebben dat we in droge omstandigheden rijden.
Trillingen
De soepele 648cc-twin levert een aangename rijervaring. Er is geen toerenteller, maar de motor draait soepel in lage toeren zonder haperingen. De versnellingsbak schakelt boterzacht, en al snel rijden we de stad uit richting het Entrepeñas-meer. Bij kruissnelheden rond de 90 km/u voelt de Classic ontspannen aan, met minimale winddruk. We genieten van de rit, hoewel de frisse Spaanse ochtendkou ons eraan herinnert dat verwarmde handvatten ontbreken. Gelukkig biedt de USB-poort enige moderne luxe. Wanneer het tempo wordt opgevoerd naar 100 km/u, beginnen lichte trillingen door het zadel en de voetsteunen voelbaar te worden. Bij 120 km/u verminderen deze enigszins, maar een lichte tinteling blijft aanwezig. Op een recht stuk test ik de topsnelheid: 160 km/u op de teller, iets hoger dan de 155 km/u die ik eerder op de Bear 650 haalde. Dat is logisch, want de Bear heeft een kortere eindoverbrenging met drie tanden meer op het achtertandwiel.
Rijplezier zit in de eenvoud
Bij het naderen van het meer wordt de weg bochtiger. De Classic 650 stuurt soepel en de banden bieden voldoende grip, ondanks de koude omstandigheden. Dit is geen sportmotor, maar voor ontspannen toertochten is hij perfect. De remmen presteren naar verwachting: progressief en betrouwbaar, zonder plotselinge reacties. Na een fotosessie zetten we koers naar Guadalajara en vervolgens terug naar Alcalá de Henares. De stad, een UNESCO Werelderfgoedlocatie, ademt geschiedenis. Ondanks de kou blijft het een genot om de Classic 650 te rijden. Met 47 pk hoef je niet hard te werken om plezier te hebben – het rijplezier zit ‘m in de eenvoud en het karakter van de motor.
Conclusie
De Royal Enfield Classic 650 is een uitkomst voor motorrijders die houden van relaxte ritten en een pure vintage uitstraling. Hij is toegankelijk, zowel qua prijs als rijgedrag, en geschikt voor A2-rijbewijshouders en ervaren rijders die een klassieke motorfiets met historie willen. Met deze tijdloze machine brengt Royal Enfield een eerbetoon aan zijn rijke verleden, terwijl hij tegelijkertijd een aantrekkelijke optie biedt voor hedendaagse rijders.
Foto’s: Royal Enfield
Pluspunten
Vintage look
Gemakkelijke motor
Prijs
Minpunten
Zijstandaard
Trillen van zadel en voetsteunen bij hoge toerentallen
Technische gegevens
MOTOR
Type: lucht/oliegekoelde paralleltwin
Cilinderinhoud: 648cc
Boring x slag: 78 x 67,8 mm
Compressieverhouding: 9,5:1
Koppeling: natte multiplaat
Transmissie: zesbak
Eindoverbrenging: ketting
PRESTATIES
Maximumvermogen: 47 pk @ 7.150 tpm
Maximumkoppel: 52 Nm @ 5.650 tpm
ELEKTRONICA
Motor: /
Rijwielgedeelte: /
RIJWIELGEDEELTE
Frame: stalen buizenframe
Vering voor: 43 mm telescoopvork
Stelmogelijkheden: /
Vering achter: dubbele schokdempers
Stelmogelijkheden: veervoorspanning
Veerweg v/a: 120/90 mm
Rem voor: enkele 320mm-schijf met tweezuigerklauw
Rem achter: enkele 300mm-schijf met tweezuigerklauw
Banden v/a: 100/90-R19, 140/70-R18
AFMETINGEN
Rijklaargewicht: 243 kg
Tankinhoud: 14,8 liter
Wielbasis: 1.475 mm
Zithoogte: 800 mm
Balhoofdhoek: n.n.b.
Naloop: n.n.b.
PRIJS
België: € 7.999