Eerste test Suzuki GSX-8R

2023 was een jaar vol Grand Cru’s voor Suzuki: het knalde het middensegment binnen met z’n erg gesmaakte V-Strom 800 en een 800DE, maar kwam in één klap ook met een heel knappe naked bike die rond hetzelfde blok was gebouwd. Eén jaar later komt er een vierde telg bij met die nieuwe 776cc paralleltwin: de volledig gekuipte, lekker atletische GSX-8R. Wij mochten er in de buurt van Sevilla een dag mee aan de rol. 

DNA

Nemen we de genendelerij even onder de loep, dan hoeven we voor ons onderzoek niet bepaald aan de slag met hamer en schroevendraaier om de overeenkomsten met de S bloot te leggen. De GSX-8R krijgt namelijk exact hetzelfde frame en subframe als basis, met daarin Suzuki’s vorig jaar gepresenteerde paralleltwin. Opvallend genoeg wordt voor deze atletischer ogende versie met geen vinger aan de 776cc paralleltwin geraakt: die produceert ook in de ‘R’ een mooie 83 pk bij 8.500 tpm en 78 Nm bij 6.800 tpm – exact zoals z’n naakte broertje. Misschien had het onderscheid tussen beide versies hier iets duidelijker gemogen door een licht andere tuning of aangepaste gearing, maar dat is in dezen niet het geval. Anderzijds: waarom zou je een perfect functionerend pakket aanpassen?

Parallel

In die geest werden ook de wielen en banden onveranderd van de GSX-8S overgenomen, evenals de volledige uitlaatlijn, de tank, en alle kuipwerk van zadel tot staartsectie. Maar ook qua elektronica loopt de R parallel met z’n S-broertje: op het prima afleesbare 5-inch TFT-schermpje lees je bijgevolg de verschillende rijmodi, instelbare tractiecontrole en de activatie van de up/down-quickshifter af. Een analoog ogende toerenteller wordt geflankeerd door een versnellingsindicator, snelheidsmeter, benzinemeter en een klokje. Zoals ‘t een Suzuki betaamt, behoren ook de Easy Start en Low RPM Assist tot de basisuitrusting.

Vertrouwd

Stap je op de GSX-8R, dan voelt dat meteen vertrouwd aan. Ook dat hoeft geen wonder te heten, aangezien de zadelhoogte en de locatie en hoogte van de voetsteunen onveranderd werden overgenomen van de 8S. Toch leun je iets nadrukkelijker over de tank, door de stuurhelften die een stuk lager, maar wel nog bovenop de kroonplaat gemonteerd zitten, en een tikkeltje meer achteruit geplooid zijn. Met m’n meter drieënzeventig vouw ik makkelijk achter het kuipwerk, waarbij de ruimte tussen tank en het opstapje naar de afgedekte duozit voldoende ruimte laat om in elke richting te bewegen. De knieën zitten onder ruwweg 45° gevouwen en de druk op de polsen is bijzonder beperkt. Sporttouring, weet u nog? 

Zweperij

‘s Ochtends trappen we af op het Circuit van Monteblanco, waar een laaghangend, waterig zonnetje moeite heeft om het in ochtenddauw gelardeerde asfalt volledig op te drogen. Onze GSX-8R staat voor de gelegenheid op hagelnieuwe Dunlop Sportsmart TT’s (en zonder bandenwarmers) warm te draaien in de pitlane, dus is enige voorzichtigheid tijdens de eerste kilometers geboden. Het blok heeft net geen duizend kilometer op de teller, en laat van bij de aftrap merken dat ‘t er bijzonder veel zin in heeft. De knappe opbouw van de 270° paralleltwin is een waar genot, waarbij de zone tussen 4.000 en 8.000 toeren garant staat voor het soort zweperij waar onze billen wel raad mee weten. Lekker krachtig vanuit de buik, met een soundtrack die je pols enkel meer zin geeft om het gas verder open te draaien.

Gesmeerd

Vanaf 8.000 omwentelingen geeft je toerenteller knipperend aan dat je kan gaan nadenken over schakelen – al blijft het suggestief tot de begrenzer er bij 10.000 tpm genadeloos in knalt. Schakelen verloopt  gesmeerd dankzij de steevast trefzekere bak en sublieme quickshifter – die het een zeldzame keer lastig krijgt als je in één beweging drie of meer versnellingen afschakelt. Op het eind van het rechte stuk halen we 213 km/u van de theoretische top van 217 km/u, waarbij we steevast veel te vroeg in de remmen gaan – dat maken de uitmuntende Nissins ons lap na lap duidelijk. Die hebben steevast bijtkracht bij de vleet, zijn makkelijk met één of twee vingers te doseren, grijpen absoluut niet te snel naar het ABS én verteren de opeenvolging van circuitkilometers met de glimlach. Geen greintje verval, mooi zo.

Showa

Een goed presterende motor is één ding, maar zonder een bijpassend rijwielgedeelte is het spelplezier er snel af. Enter de grootste nieuwkomer op de 8R: de volledige Showa-ophanging. Daarvan heeft de 41mm SFF-BP-vork alle demping in de rechterpoot steken (vandaar de ‘Separate Function Fork’), grotere zuigers (met de BP van Big Piston – van 20 naar 37,6mm diameter) voor betere demping bij hogere zuigersnelheden en een kortere slag, en een lineaire veer in de linkerpoot. Het resultaat is een relatief lichte voorvork die bij lagere snelheden voldoende comfortabel blijft aanvoelen en bij sportiever gebruik uitpakt met een stijver gevoel en stabiel blijft presteren.

S, R,… RS?

Het verschil in gevoel ten opzichte van de Kayaba-setup op de S is relatief subtiel, maar vooral op hogere snelheid, bij snellere gewichtstransfers en richtingwissels wel duidelijk voelbaar. Je zet ‘m nog wat makkelijker op de lijn, maar vooral de stabiliteit door de bocht heen en bij rechtuitspurtjes boven het wettelijk maximum, staan op een hoger niveau dan voorheen. De standaardkalibratie van de voorvork is voor mijn lengte en gewicht (1m73 / 68kg) prima, maar achteraan valt bij hogere snelheden – en vooral bij uitaccelereren na de bocht wel best wat ‘gestempel’ te noteren. Jammer dat achter niet even wat uitgaande demping (enkel veervoorspanning) aangepast kan worden. Iets grotere en/of zwaardere rijders zouden ongetwijfeld ook gebaat zijn met stelmogelijkheden aan zowel voor- als  achterzijde. Dat die optie er niet is, is volgens de aanwezige Japanse ingenieurs een kwestie van prijsdrukking. Begrijpelijk, maar toch enigszins betreurenswaardig. Volgend jaar een GSX-8RS, dan maar?

Optimaal voor de weg

Onze namiddaggids wil duidelijk voor het donker thuis zijn, en gaat er van bij de start in een rotvaart vandoor. Dorpjes worden beschaafd aangesneden, maar eenmaal de bebouwde kom uit het zicht is, gaat de pees erop alsof er vandaag prijzen te winnen vallen. De 8R slikt ‘t, net zoals ondergetekende, met de grootste glimlach: de voortrein laat zich – ook met de standaard Dunlop Roadsport 2’s – makkelijk op de gewenste rijlijn zetten, is heel moeilijk uit z’n lood te slaan, de achterhand slikt kuilen en bulten als waren het Tic Tacs, en de grip is zelfs op de ruwste wegen optimaal. De tractiecontrole staat in z’n standje 1 voor minimale tussenkomst indien nodig, en de veervoorspanning staat achteraan op vijf kliks (van de zeven) geschroefd.

Rijwind

Goed: het blok is in bloedvorm, de ophanging is perfect voor sneller straatwerk, dus verschuift de aandacht naar een ander aandachtspunt. In tegenstelling tot het circuit zit je op de weg meer relaxt aan de stuurhelften, wat van nature een iets rechtere rijhouding oplevert – en een pak meer rijwind tegen je torso en helm veroorzaakt. Net te veel om de sporttouring-insteek volledig te rechtvaardigen, wat ons betreft. Een 27 mm hoger, optioneel touring-windscherm zit gelukkig in de accessoirecatalogus – dus wanhoopt u vooral niet. 

Conclusie

 Surf & turf. Dat is het gevoel dat overblijft na een drukke testdag met Suzuki’s nieuwe GSX-8R. Heerlijk en zinnenprikkelend, dat staat buiten kijf. Maar de keuze van Suzuki om vlees én vis te kiezen, zorgt er ook voor dat de GSX-8R op geen van beide vlakken écht uitblinkt: voor de sporttouring-insteek zijn ophanging, tankinhoud en ergonomie uitstekend, maar laat de windbescherming toch wat te wensen over. Voor het echt sportieve werk is datzelfde kuipwerk een absolute troef om in strijkplankhouding achter te duiken, en is de bijgespijkerde voortrein een flinke stap voorwaarts op snelheid. Al missen we tussen de curbs wel clip-ons, hoger geplaatste voetsteunen en stelmogelijkheden voor de demping voor- en (vooral) achteraan.

Mààr: het fenomenale blok, de versnellingsbak met quickshifter, het frame, de elektronica, de Nissin-remmen én de Dunlops om de wielen zijn in beide gevallen onversneden voltreffers. Het soort waarmee je echt loeihard kan als je dat wilt, maar elke motorrijder kinderlijk makkelijk en met de glimlach mee van de plaats en door de bocht komt. Kiezen is hoe dan ook altijd een heel klein beetje verliezen – maar in het geval van de GSX-8R toch vooral winnen.

Technische gegevens 2024 Suzuki GSX-8R

 

MOTOR  
Type vloeistofgekoelde paralleltwin, DOHC
Cilinderinhoud 776 cc
Boring x slag 84 x 70 mm
Kleppen/cilinder 4
Compressieverh. 12,8:1
Carburatie elektronische injectie
Koppeling natte multiplaat
Transmissie zesbak, slipperassist
Eindoverbrenging ketting
PRESTATIES  
Maximaal vermogen 82,9 pk @ 8.500 tpm
Maximaal koppel 78 Nm @ 6.800 tpm
ELEKTRONICA  
Motor ride-by-wire,tractiecontrole, Low RPM Assist, Easy Start, quickshifter (up/down), drie rijmodi (A,B,C)
Rijwielgedeelte ABS, ledverlichting
RIJWIELGEDEELTE  
Frame stalen buizenframe, alu swingarm
Vering voor Showa 41mm SFF-BP
Stelmogelijkheden /
Vering achter Showa monoshock
Stelmogelijkheden veervoorspanning
Veerweg v/a 130/130 mm
Rem voor Dubbele 310mm remschijven met radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen (Nissin)
Rem achter Enkele 240mm remschijf met enkelzuiger remklauw (Nissin)
Banden v/a 120/70-17, 180/55-17 (Dunlop Roadsport 2)
MATEN & GEWICHTEN  
Wielbasis 1.465 mm
Balhoofdhoek 25°
Naloop 104 mm
Zithoogte 810 mm
Gewicht 205 kg (rijklaar)
Tankinhoud 14 liter
PRIJS  
Prijs Nederland v.a. € 10.999,-
Prijs België v.a. € 9.999,-

 

Testkledij Jelle

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.