Eerste test Triumph Rocket 3 Storm: Storm op komst!

Alsof de basisversie nog niet genoeg was, heeft Triumph zijn Rocket 3 een Storm facelift gegeven, met nog meer vermogen – dat liet al te wensen over… – en geoptimaliseerde rijeigenschappen. Dus trokken we naar de Côte d’Azur om kennis te maken met de nieuwe versie van Hinckley’s Storm.

20 jaar geleden haalde Triumph de krantenkoppen met de lancering van de eerste, illustere Rocket 3. Vandaag de dag biedt Triumph ons de Rocket 3 Storm R en GT. Die twee nieuwe versies winnen 15 pk ten opzichte van hun recentste voorganger en leveren nu 182 pk bij 7.000 tpm. Het koppel stijgt licht met 4 Nm tot 225 Nm, nog steeds bij 4.000 tpm. Deze nieuwe evolutie van de in lengterichting geplaatste triple voldoet aan de Euro 5b-norm. De tweede grote update betreft de sportieve, tienspaaks 17- en 16-inch wielen: die zijn nu gemaakt van gegoten aluminium en zijn een kilo lichter, waardoor het onafgeveerde gewicht afneemt. Geïnspireerd door de recente Rocket 3 Black-versie, worden de nieuwe Storms aangeboden in drie kleurstellingen. De R is verkrijgbaar in Carnival Red/Sapphire Black, Pacific Blue Satin/Matt Sapphire Black en Sapphire Black/Granite. De GT-versie gebruikt dezelfde kleurencombinaties, maar ze zijn gespiegeld aangebracht op de brandstoftank. Tot slot werd het Storm-logo discreet aangebracht op de flanken van de tank.

Zwart is zwart

Ik begin deze test op de R-versie. De afwerking van deze machine is echt heel netjes. Talloze zwart geanodiseerde elementen maken dit meesterwerk compleet, waaronder het gesmede achterframe, de achterbrug, de uitlaatspruitstukken, de kroonplaten en de stuurklemmen, om nog maar te zwijgen van het zadel en voetsteunen. De voetsteunen voor de passagier zijn nog steeds voorzien van een slim, zeer discreet vouwsysteem waarmee ze ‘in’ het frame verdwijnen. Ik verstel snel de spiegels en hendel, en vind al even vlot mijn draai in de menustructuur van het dashboard. Dat bestaat uit een driedelig TFT-kleurenscherm en wordt bediend middels een vijfwegs joystick met achtergrondverlichting op de linker stuurhelft. Het scherm kan worden aangepast aan de lichaamsbouw van elke bestuurder.

Aftrappen op de R

Terwijl de driecilinder rustig opwarmt, maak ik van de gelegenheid gebruik om een paar instellingen aan te passen en vooral de handvatverwarming in te schakelen. De weersvoorspelling voor vandaag is allesbehalve gunstig en ik neem liever het zekere voor het onzekere. We trappen de rit af door het centrum van Cannes en rijden de A8 op richting Nice. Op dit eerste stuk door de stad kan ik deze Rocket 3 rustig herontdekken. De 2,5-liter motor stoot een hees, vol geluid uit en de korte acceleratie-uitbarstingen tussen de rode lichten bezorgen me al een hogere hartslag. De rijpositie van de R is typisch die van een roadster. Een kort, licht gebogen stuur en voetsteunen op gelijke hoogte met de achterkant van de motor, met de mogelijkheid om ze over 15 mm te verstellen (verticaal). Nog voor we het oude havengebied van Cannes verlaten, waar ons hotel zich bevindt, ben ik me bewust van het formaat van de Rocket 3 en het gemak waarmee ik hem desondanks door het verkeer kan loodsen.

Een unieke ervaring

Rijden op een motor met zo’n cilinderinhoud is uniek, vooral omdat het de enige op de markt is. Het plezier bereikt een eerste hoogtepunt als we de A8 opdraaien: de acceleratie is ronduit indrukwekkend en de wettelijke maximumsnelheid is in een wip bereikt. De driecilinder spint rustig onder de 4.000 tpm. Vlak voor Nice verlaten we de snelweg en rijden we langs de Var naar het noorden. Het tempo dat onze gids aangeeft is best pittig, wat perfect past bij de Rocket 3. Als we richting de bergen gaan, door de Haute Vallée du Var, duikt de omgevingstemperatuur – zoals verwacht – nogal vlot, dus zetten we de handvatverwarming een standje hoger. De versnellingsbak van de 2,5-liter is een beetje sloom maar wel trefzeker. Je hoeft niet al te veel te schakelen, omdat je in elke versnelling makkelijk op koppel kunt rijden. Vergeet niet dat deze Triumph 225 Nm ter beschikking heeft,  over een vrij breed bereik van +/- 1.500 tot 4.000 tpm.

Zelfde rijwielgedeelte

De Rocket 3 Storm is nog steeds uitgerust met een Brembo-remsysteem, met aan de voorkant een dubbele schijf van 320 mm die wordt gegrepen door radiale Stylema vierzuigerremklauwen. Achteraan maakt de combinatie van een 300 mm remschijf en een radiaal gemonteerde M4.32 monobloc vierzuigerremklauw de dienst uit. Stuk voor stuk met hellingshoekgevoelig ABS. De ophanging wordt geleverd door Showa, met een volledig instelbare voorvork en achterschokdemper. Die laatste voelt vrij stug aan, wat ongetwijfeld de prijs is die je betaalt voor de uitstekende stijfheid van het chassis. Tijdens het eerste deel van deze test, die we gelukkig onder droge omstandigheden kunnen rijden, kan ik een paar keer controleren of Triumph gelijk had om hetzelfde rijwielgedeelte te houden als de 2019-versie. De Rocket 3 Storm remt als een malle, althans voor een motor van bijna 320 kilo. En het chassis blijft onder alle omstandigheden stoïcijns.

Het wordt erger

Na een koffiestop in Plan-du-Var trekken we vol goede moed op weg naar het westen, terwijl we nog steeds de Var volgen, die hier en daar in een wildwaterbaan verandert. Niet verwonderlijk, gezien alle regen die hier – net als overal in de buurt – de afgelopen weken is gevallen. De horizon wordt geleidelijk donkerder, maar we genieten nog steeds van prachtige landschappen, waaronder de dorpen Touët-sur-Var en Entrevaux. Als we de Col de Toutes Aures (1.124 m) passeren, die de valleien van de Var en de Verdon met elkaar verbindt, begint het er echt somber uit te zien. Mist gevolgd door lichte regen wordt ons deel. Voorzichtig blijf ik vasthouden aan de Road-modus. De 16-inch achtervelg met 240 mm Metzeler Cruisetec eromheen, blijft het koppel zonder zijstappen overbrengen. Al spring ik onder deze omstandigheden érg voorzichtig om met het gashendel…

Vergelijking

Bij het dorp Saint-Julien-du-Verdon nemen we de weg die langs het Lac de Castillon loopt en die het decor zal vormen voor de eerste fotosessie. Voor we voor de lens passeren, stappen we over van de R naar de GT – een uitstekende gelegenheid om de twee versies even met elkaar te vergelijken. De GT heeft een zadelhoogte van 750 mm, wat iets lager is dan de 773 mm van de R. De zithouding is meer rechtop en je rijdt duidelijk meer op een custombike dan op een GT. Dat komt doordat de voetsteunen naar voren zijn geplaatst en ook verstelbaar zijn, in dit geval horizontaal over een afstand van 50 mm. Op deze GT heb ik vooral het gevoel dat ik de Rocket ‘vanop afstand’ bestuur. Wat mij betreft is het gevoel met het voorwiel minder direct en dat is even wennen. Het begint steeds harder te regenen en het is tijd om ons regenpak aan te trekken voordat we helemaal worden weggespoeld.

GT aan de beurt

We rijden terug naar Castellane voor het avondeten. Dit dorp, dat toegang geeft tot de Gorges du Verdon, is doorgaans een aantrekkelijke, zonnige plek. Meestal… maar vandaag niet. Ons wacht enkel een doorweekte, trieste aanblik. Gelukkig kunnen we ons opwarmen met een stevige maaltijd in een van de vele restaurants. De rest van de trip wordt de GT mijn reisgezel. We bollen over de Route Napoléon, die ik aanvat in de rijmodus Rain. De weg is echt doornat en de buitentemperatuur bedraagt amper 6 graden. Met de Torque Assist-koppeling schakel ik soepel door de bak, en het hellingshoekgevoelige ABS en dito tractiecontrole zijn een geruststelling. Al dient gezegd dat de motor zo zachtaardig reageert en de remmen zo progressief bijten dat ik nooit een tussenkomst van een van beide rijhulpjes kan waarnemen. De Hill Hold, die voorkomt dat de motor achteruit rolt als hij stilstaat, is in dit bergachtig landschap dan weer een absolute troef. En een geweldige manier om even uit te rusten, met bevroren vingertoppen…

Frustratie

Als we de Col de Luens (1.058 m) passeren, stelt de achterovergeleunde zithouding van de Rocket 3 Storm GT me iets meer bloot aan de elementen. En het kleine windscherm biedt ook al weinig bescherming – al  is het daar ook niet echt voor ontworpen. Toch rijd ik best comfortabel op de GT. We rijden verder naar de Col de Val Ferrière (1.169 m) en slingeren naar beneden naar Saint-Vallier-de-Thiey, waar het kwik eindelijk in de juiste richting beweegt. De weg voert ons naar Grasse, de parfumhoofdstad van de wereld. Nu moeten we alleen nog naar een andere hoofdstad, die van de ‘zevende kunst’. We hebben net 230 kilometer afgelegd op de nieuwe Rocket 3 R en GT en ik raak toch een beetje gefrustreerd. Neen, je hebt het weer nooit in de hand, helaas. Maar de kans krijgen om deze bijzondere motor te rijden en er omwille van datzelfde weer niet ten volle van te kunnen genieten, laat een bittere smaak achter in mijn mond.

Conclusie

De Rocket 3 van Triumph is een ronduit unieke motorfiets op de markt. We komen superlatieven tekort om deze machine te beschrijven. Al krijgt de nieuwe Storm-versie updates die ik door het slechte weer amper heb kunnen ontdekken. De in 2019 uitgebrachte Rocket 3 was al een van de beste – zo niet de beste – muscle bike op de markt, en met de Storm toont Triumph opnieuw zijn ongeziene knowhow en technologisch meesterschap. Hulde!

Pluspunten

  • Afwerking en looks
  • Motor
  • Uitrusting

Minpunten

  • Een achteruitversnelling was welkom geweest…

Technische gegevens Triumph Rocket 3 Storm R & GT

MOTOR

Type: 3-cilinder lijnmotor, vloeistofgekoeld, dubbele bovenliggende nokkenas
Cilinderinhoud: 2458 cc
Boring x slag: 110,2 mm x 85,9 mm
Compressieverhouding: 10,8:1
Koppeling: bekrachtigde multiplaat in oliebad
Versnellingsbak: 6 versnellingen
Eindaandrijving: cardanas

PRESTATIES

Maximumvermogen: 182 pk (134 kW) bij 7.000 tpm
Maximumkoppel: 225 Nm bij 4.000 tpm

ELEKTRONICA

Motor: hellingshoekgevoelige tractiecontrole
Rijwielgedeelte: hellingshoekgevoelige ABS, quickshifter, ledverlichting, vijf rijmodi

FRAME

Frame: aluminium
Voorvering: 47 mm Showa UPSD-voorvork met cartridges
Stelmogelijkheden: volledig verstelbaar
Achtervering: Showa monoshock met afzonderlijk reservoir
Stelmogelijkheden: volledig instelbaar
Veerweg voor/achter: 120/107 mm
Voorremmen: twee 320 mm schijven, radiaal gemonteerde Brembo M4.30 Stylema monobloc vierzuigerremklauwen
Achterrem: enkele 300mm remschijf, radiaal gemonteerde Brembo M4.32 monobloc vierzuigerremklauw
Banden voor/achter: 150/80 R17, 240/50 R16 Metzeler Cruisetec

AFMETINGEN

Wielbasis: 1.677 mm
Balhoofdhoek: 27,9°
Naloop: 134,9 mm
Zadelhoogte: 773 mm (R), 750 mm (GT)
Brandstoftank: 18 liter
Rijlaargewicht: 320 kg (R), 317 kg (GT)

PRIJS

BE: € 26.395 (R), € 27.195 (GT)

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.