Fantic in de problemen: Italiaanse motorfietsenfabrikant kampt met miljoenenschuld
De Italiaanse motorfietsenproducent Fantic, bekend van modellen als de Caballero en populaire enduro- en crossmotoren, bevindt zich in financieel zwaar weer. De schuld van het merk, dat zijn roots heeft in het noorden van Italië, zou volgens diverse bronnen zijn opgelopen tot maar liefst 136 miljoen euro. Gaat het merk KTM achterna, of gloort er licht aan de horizon?
Verkeerde zijstap?
Waar KTM recent nog op het nippertje werd gered door een kapitaalinjectie van het Indiase Bajaj, lijkt de situatie bij Fantic minder acuut, maar toch ernstig. De onderneming kampt met rode cijfers – naar verluidt 136 miljoen euro schulden – en ziet een groot deel van haar problemen ontstaan door een te brede spreiding van activiteiten buiten de traditionele motormarkt. Daarbij is vooral de zijstap van het merk naar elektrische fietsen, scooters en steps niet bepaald de goeie gebleken. De tegenvallende verkoop ervan leidt tot oplopende voorraden en knelpunten in de cashflow – een probleem dat bij KTM voor de doodsteek leek te zorgen.
(Over)ambitieus
Maar de huidige problemen worden ook verergerd door de ambitieuze strategie van de afgelopen jaren. Fantic nam in 2020 motorenfabrikant Minarelli over van Yamaha, stapte in prestigieuze raceklassen zoals Moto2, Dakar en MXGP, en breidde zijn productaanbod sterk uit. Hoewel deze stappen het merk internationaal op de kaart zetten, drukken de hoge investeringskosten nu zwaar op de balans.
Hoop
Opvallend genoeg blijft Fantic het goed doen met zijn kernproducten: motorfietsen. Modellen als de Caballero en de enduro- en crossseries zijn populair en verkopen prima. Al is dat momenteel niet voldoende om de verliezen te counteren. Om een faillissement af te wenden voorkomen, heeft Fantic bij de rechtbank een uitstel van betaling aangevraagd. Dat geeft het bedrijf, sinds eind juli, tijdelijk lucht om een herstelplan uit te werken en de schuldenlast te herstructureren. Een heroriëntatie en het leggen van de focus op zijn kernactiviteit, bijvoorbeeld: motorfietsen bouwen. Door kosten te reduceren, voorraden te verlagen en de aandacht te richten op winstgevende modellen zou het merk uit Veneto uit het moeras kunnen klauteren. Daarnaast hebben de ongeveer 140 werknemers ingestemd met een solidariteitsovereenkomst, wat betekent dat ze minder gaan werken in ruil voor het opgeven van een deel van hun salaris – zowel bij Fantic als bij Minarelli.