Fantic in de problemen: Italiaanse motorfietsenfabrikant kampt met miljoenen­schuld

De Italiaanse motorfietsenproducent Fantic, bekend van modellen als de Caballero en populaire enduro- en crossmotoren, bevindt zich in financieel zwaar weer. De schuld van het merk, dat zijn roots heeft in het noorden van Italië, zou volgens diverse bronnen zijn opgelopen tot maar liefst 136 miljoen euro. Gaat het merk KTM achterna, of gloort er licht aan de horizon?

Verkeerde zijstap?

Waar KTM recent nog op het nippertje werd gered door een kapitaalinjectie van het Indiase Bajaj, lijkt de situatie bij Fantic minder acuut, maar toch ernstig. De onderneming kampt met rode cijfers – naar verluidt 136 miljoen euro schulden – en ziet een groot deel van haar problemen ontstaan door een te brede spreiding van activiteiten buiten de traditionele motormarkt. Daarbij is vooral de zijstap van het merk naar elektrische fietsen, scooters en steps niet bepaald de goeie gebleken. De tegenvallende verkoop ervan leidt tot oplopende voorraden en knelpunten in de cashflow – een probleem dat bij KTM voor de doodsteek leek te zorgen.

(Over)ambitieus

Maar de huidige problemen worden ook verergerd door de ambitieuze strategie van de afgelopen jaren. Fantic nam in 2020 motorenfabrikant Minarelli over van Yamaha, stapte in prestigieuze raceklassen zoals Moto2, Dakar en MXGP, en breidde zijn productaanbod sterk uit. Hoewel deze stappen het merk internationaal op de kaart zetten, drukken de hoge investeringskosten nu zwaar op de balans.

Hoop

Opvallend genoeg blijft Fantic het goed doen met zijn kernproducten: motorfietsen. Modellen als de Caballero en de enduro- en crossseries zijn populair en verkopen prima. Al is dat momenteel niet voldoende om de verliezen te counteren. Om een faillissement  af te wenden voorkomen, heeft Fantic bij de rechtbank een uitstel van betaling aangevraagd. Dat geeft het bedrijf, sinds eind juli, tijdelijk lucht om een herstelplan uit te werken en de schuldenlast te herstructureren. Een heroriëntatie en het leggen van de focus op zijn kernactiviteit, bijvoorbeeld: motorfietsen bouwen. Door kosten te reduceren, voorraden te verlagen en de aandacht te richten op winstgevende modellen zou het merk uit Veneto uit het moeras kunnen klauteren. Daarnaast hebben de ongeveer 140 werknemers ingestemd met een solidariteitsovereenkomst, wat betekent dat ze minder gaan werken in ruil voor het opgeven van een deel van hun salaris – zowel bij Fantic als bij Minarelli.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.