Goed nieuws: motorkeuring valt weg in 2026
Het zal dik drie jaar geduurd hebben, maar de tweedehandskeuring voor motoren wordt midden volgend jaar al terug afgevoerd. Tot opluchting van velen. De tweedehands markt stortte immers in elkaar, verkopers verloren tijd, moeite en geld.
Terug afgevoerd
En vooral: de keuringen waren grillig. Het valt niet te ontkennen dat niet elk keuringsstation dezelfde expertise aan de dag legde. En wie zijn motorfiets in Wallonië liet keuren, kwam er al eens gemakkelijker van af. Vlaams minister Annick De Ridder (N-VA) voert de keuring nu af. Bovenstaande redenen zullen een invloed gehad hebben, maar kunnen niet van doorslaggevende aard geweest zijn. Wat wél een rol speelde, was het feit dat het in ons land met de verkeersveiligheid goed zit én dat er een keuring is van motoren na een ongeval. Dat zijn redenen die een rol kunnen spelen in het verantwoorden van deze beslissing, want Europa (ja, die weer) heeft richtlijnen waaraan België en dus Vlaanderen moet tegemoet komen. Bovendien is het nergens bewezen dat een technische keuring leidt tot minder verkeersongevallen. Sensibiliseringscampagnes doen dat wel. Daar lijkt alvast een deel van de oplossing te liggen om het afvoeren van de keuring te verantwoorden.
Gold plating
Filip Rylant, Marketing en Communications manager bij Traxio geeft tekst en uitleg. “Dit past binnen het beleid van de regering om geen goldplating meer te doen; dat betekent: strenger zijn dan wat moet. Vlaanderen gaat nu gewoon aligneren met wat internationaal verplicht is. Momenteel gaan we gewoon vérder dan de verplichting. Objectief is de tweedehandsmarkt dramatisch achteruit gegaan, vooral particulieren zien de hele poespas niet zitten. Veel mensen schrijven de motor uit en laten hem daarna gewoon in de schuur staan. Of ze laten hem over aan een dealer. Maar niet elke concessiehouder ziet dat zitten. Er zijn wél een paar bedrijven gegroeid uit dit gegeven, dus dat was een lichtpuntje. Maar de constatatie is dat ze naar buitenland gaan. Duitsers en Nederlanders zijn erop gespecialiseerd om hier motoren op te kopen. Dikwijls aan lagere prijzen. Tweede punt: dit was – en is – een slechte zaak voor het aantal motoren op de Belgische markt. En minder motoren, betekent ook minder toebehoren. Kledij, banden onderdelen… alles ging achteruit. En bovendien: er verdwijnt een voedingsbodem voor heropstappers en beginners. Motoren in goede staat en niet al te duur…dat is nu moeilijk te vinden. Instappers op de motormarkt worden steeds zeldzamer. En dat is een tweede schadelijk gevolg. Objectieve conclusie: afschaffen betekent meer motoren in Vlaanderen.”
MotorNieuws: Daar zeg je het al. Wat met Wallonië?
Rylant: “We hebben hier – alweer – een tweesporen beleid. De wet is ook bij auto’s verschillend. Diesels met euro 5 A-norm, moeten in Vlaanderen een partikel test ondergaan, in Wallonië niet. De oproep is dus: harmoniseer. En dat is een oproep die wij als Traxio nadrukkelijk ook doen.”
MotorNieuws: Waarom is de keuring er in de eerste plaats gekomen?
Rylant: “Het aspect veiligheid speelde mee. Cijfers bij VIA tonen, zoals je hierboven aanhaalt, dat de technische staat bijna nooit een oorzaak van een ongeval is; amper 1 of 2 percent van de gevallen. De motorrijder heeft zijn motor goed in orde en rijdt met veilige voertuigen.
Wat moeten we doen? Sensibiliseren en de rijvaardigheid verbeteren. Daar wordt nu al op ingezet en dat is dus een goede zaak.”
Wanneer?
Rest de vraag wanneer de keuringsverplichting op tweedehandsmotoren effectief zal wegvallen. Een exacte datum wordt nog niet gegeven, maar de richtdatum is half 2026. Tegen de zomer dus. Al mag het ook vroeger. Want het valt te vermoeden dat in afwachting van de afschaffing, de verkoop van de tweedehandsmotoren weer wat zal terugvallen. Maar dat wordt dan waarschijnlijk in de tweede helft van het jaar goedgemaakt, met een nieuwe start die zich wellicht zal doorzetten in een heropleving van de tweedehandsmarkt en beter is voor het motorrijden op zich.