GP Products presenteert: Signature Series Ducati Panigale V2 RS6 Hommage
Wie van jullie heeft er nog nooit van gedroomd om Euromillions te winnen? En vooral: wat je vervolgens zou uitvreten, als er plots geen enkele grens meer staat op budget en verbeelding? Welaan, dat is het gevoel dat Marc Goutziers en zijn team steevast overspoelt, als ze de poorten van de GP Products-vestiging in Loon op Zand openen. De recentste worp van hun ongebreidelde vlijt, is deze verbluffende Ducati Panigale V2 RS6 Hommage. Een ode ààn een ode!
Succesrecept
Voor z’n Signature Series grijpt GP Products zoals steeds terug naar enorme voorraad topkwalitatieve onderdelen in eigen huis. Van de topuitlaten van Akrapovic, Remus en Kesstech, over het vakwerk van Ilmberger Carbon, Gilles Tooling en Puig, tot de onovertroffen motorwielen van Rotobox – en veel meer. Na de waanzinnige BMW r NineT Custom Racer op basis van het M3 G80-project, de BMW M1000R GT waarvoor de mosterd gehaald werd bij de BMW E46 M3 GT én de GP Products BMW M2 GT, en toverde het de Ducati Streetfighter V4 S en BMW M 1000 R SV vanonder het doek. Voor de vijfde telg in deze Signature Series wendde GP Products zich tot een vaste leverancier: Ducati Zaltbommel. Zij wilden wel eens meewerken aan het project, en hadden daarvoor een Panigale V2 veil.
Audi RS6 Hommage
Dit keer bouwde GP Products geen hommage aan een wagen, maar een ode ààn een ode. In het voorjaar hadden Marc en zijn team immers een Audi RS6 C8 volledig getransformeerd als eerbetoon aan de iconische Audi RS2 uit 1993. Goed voor prestaties bij de vleet, een styling waar je in een leven niet op uitgekeken geraakt én een kleurstelling die op beide versies met de meeste aandacht gaat lopen: Nogaro Blue! Over de kleur van de nieuwe build hoefde dus alvast niet gebakkeleid…
Gestroopt
Hoe strak de standaard Ducati Panigale V2 ook in z’n pels steekt, op medelijden van de custombouwers van GP Products hoeft hij niet te rekenen. Elk zichtbaar onderdeel wordt namelijk vakkundig van z’n atletische botten gestroopt: van de volledige kuip, over de tank, tot remmen, de ophanging en de wielen toe. Wat rest is de basis waarop het Centro Stile in Borgo Panigale doorgaans z’n inspiratie de vrije loop mag laten. Een frame met blok, subframe en een troosteloos ogende enkelzijdige swingarm blijven achter. Maar niet voor lang…
Transformatie
De ophanging krijgt meteen een make-over met blauwe vorkpoten, terwijl het kuipwerk en de remklauwen voorzichtig worden neergevlijd bij de spuiterij. Enkele machinale en manuele schuurbeurten later is het kuipwerk klaar voor een laagje Nogaro Blue, terwijl de remklauwen vuurrood worden getint. Als die laklaag al knap oogde op de originele RS2 en de RS6 Hommage, dan komt ze helemaal tot haar recht op de Panigale V2. Verbluffend hoe een laklaag een motor compleet kan transformeren – zeker als je laat contrasteren tegen het onovertroffen werk van Ilmberger Carbon. Zij kruiden het werk af met winglets, afdekkapjes voor de ophanging, spatbord, hielplaatjes, framecovers,… Een strakke laag PPF-folie zorgt ervoor dat zowel de laklaag als de unieke stickerset optimaal beschermd blijven tegen krassen en steenslag.
Weegschaal
Hoog tijd om de weegschaal boven te halen. Want op nogal wat elementen kunnen grammen tot kilo’s bespaard worden. Neem nu de uitlaatlijn: het standaardexemplaar op de V2 tikt af op 13,9 kg, terwijl de nieuwe titanium Akrapovic in totaal amper 6,3 kg weegt. Inclusief de dubbele OEM Ducati Performance/Akrapovic-uitlaatdemper. Aangezien een aangepast filter en mapping worden bijgeleverd, behoud je ook op deze telg de garantie, ondanks de aanpassingen. De vijfspaaks Rotobox RBX2-wielen zorgen niet enkel voor een verlaagde inertie en bijbehorend lichter stuurgedrag, ze knipogen ook duchtig naar de originele vijfspaakswielen op de RS2 van weleer én naar de velgen op de RS6 Hommage. Een dubbelklapper.
Perfectie
De originele zitjes krijgen een ravissante laag alcantara die perfect aansluit bij het Nogaro Blue op de bast – inclusief een knap ingestanst Ducati-logo. De Panigale zit ook nokvol visuele en functionele pareltjes van de bijzondere tankdop en vloeistofpotjes, tot de vlijmscherp gestijlde spiegels. Die kunnen platgevouwen worden om (visueel althans) een dubbelrol te vervullen als winglets – oogt waanzinnig knap. Let ook op de knappe voetsteunenset van Gilles Tooling, de strakke tailtidy en de radiatorprotector. Daarbij levert Puig onder meer een gerookt windschermpje, asprotectoren én de verstelbare rem- en koppelingshendels, die zijn afgewerkt met blauw geanodiseerde onderdelen om naadloos aan te sluiten bij de bijzondere pels van de V2. Perfectie nastreven, dat doe je immers tot in de kleinste details.
De eindafrekening
Transparantie treffen we niet enkel in de PPF-laag over het kuipwerk aan, ook wat het kostenplaatje van de Signature Series Ducati Panigale V2 RS6 Hommage betreft, kent GP Products geen geheimen. Doorheen de build krijg je dankzij de zogenaamde ‘moneycounter’ steevast een zicht op de uitgaven die zijn gebeurd om deze motor naar z’n uiteindelijke vorm te boetseren. En die zijn ook dit keer zo indrukwekkend als het resultaat. Aftrappen doet GP Products met een aankoopprijs van 24.190 (incl. btw + BPM). Maar al snel loopt de teller op: van ruwweg 1.250 euro voor het bijzondere lakwerk, dik 2.500 euro aan Ilmberger Carbon, 6.500 euro voor de wielen, 650 euro voor de custom livery, ettelijke duizenden euro’s voor de titanium uitlaat, tot alle extraatjes van Gilles Tooling, en Puig. Afklokken doet de Panigale V2 RS6 Hommage op een indrukwekkende 51.649 euro.
Wil je deze build tot in het detail bekijken? Check dan zeker onderstaande video!