Groter is beter: KTM presenteert twee indrukwekkende nieuwe dashboards
Nee, dit keer geen nieuws over een compleet nieuw model uit Mattighofen. Neen, dit keer heeft KTM niet één maar twee compleet nieuwe TFT-dashboards met touchtechnologie ontwikkeld. En die zijn niet enkel indrukwekkend qua ingebouwde functies, maar ook qua formaat: maak kennis met de H88 en V80!
Twee versies
Zoals het de Oostenrijkers betaamt, pleuren ze niet één maar meteen twee versies van hun nieuwe dashboard op de markt: het horizontaal georiënteerde H88 en de verticale versie V80. Lekker ouderwets uitpakken. Volgens KTM tillen beide versies de Human Motorcycle Interface (HMI) naar een nieuw niveau, middels het gebruik van touchscreentechnologie met antireflectie-, antivingerprint- en antireflexcoatings – stuk voor stuk met het oog op betere afleesbaarheid. Daarover gesproken: je kan op de schermen met 1280 x 720 resolutie nu tot 256.000 kleuren waarnemen. Ideaal voor wie de 65.000 tinten op ’t afzwaaiende model zwaar ondermaats vond…
Enorm Opvallender is het formaat van beide schermpjes: de H88 en V80 meten respectievelijk 8,8 en 8 inch overhoeks (22,35 cm en 20,3 cm)! Dat zou volgens het persbericht voor de nodige flexibiliteit moeten zorgen via splitscreen-functies en vijf mogelijke lay-outs. Volgens KTM zal de verticale versie nu uitgerold worden naar de gammatoppers binnen de travel- en adventuremachines (ideaal voor bvb. navigatie naast dashboardfuncties), terwijl de sportievere versies de H80 aangemeten zullen krijgen.
Nieuwe knoppenwinkel
Om de schermen te bedienen, heeft KTM ook een volledig nieuwe knoppenwinkel ontwikkeld, die zo mogelijk nog eenvoudiger oogt dan de huidige vierwegs-setup. De nieuwe schakelunit beschikt over een knop om van rijmodus te wisselen, een vijfweg-joystick, een return-knop, aangepaste bediening voor de cruisecontrole en – als je de automaat AMT optioneel aankoopt – ook schakelpeddels.
OTA-updates?
Last but not least: KTM heeft ook een nagelnieuwe Computer Control Unit (CCU) ontwikkeld met 3 GB RAM en 32 GB aan ingebouwde opslagruimte, waarop onder meer Android Automotive kan draaien. Zo krijg je toegang tot e-SIM, GPS, bluetooth en Wi-Fi én kan je systeem in de toekomst mogelijk OTA-updates (over-the-air) op je motor installeren. Al moet je – tot die tijd – wel nog even langs bij de dealer.
De nieuwe dashboards, knoppen en CCU vinden we binnenkort op KTM’s gammatoppers terug – vermoedelijk vanaf de MY25-modellen worden uitgerold.