HRC en Redmoto presenteren samen een gloednieuwe Honda CRF450RX Rally!

De stofwolken na de Dakar Rally 2025 zijn amper gaan liggen, of daar is de nagelnieuwe Honda CRF450RX Rally al. Een rallyrijp monster dat de Italiaanse RedMoto in opdracht van Honda bouwt op de basis van de CRF450R, met een set onderdelen die HRC aanlevert. Een hyperexclusief rallyspeeltje, dat op slechts 50 exemplaren is gepland voor 2025. Snel (en rijk) zijn is de boodschap: dit zandmonster zou volgens onze bronnen 39.000 euro (excl. btw) moeten kosten, en is eigenlijk vooral op professionals gericht.

36 liter

Zoals gezegd, kan de Rally bogen op de basis van de CRF450R, waarvan hij het frame erft. Zij het aangepast qua stijfheid en met plaats voor de dubbele tank van in totaal 36 liter. Vooraan steekt 22 liter, verdeeld over twee tanks, de 14 liter grote brandstoftank achteraan is gemaakt van een combinatie van hoogwaardig nylon en polyethyleen. Die verdelen moet de wendbaarheid en controle tijdens het rijden ten goede komen. Bovendien draagt ​​de achterste tank bij aan de structuur van het subframe achteraan, waardoor de stijfheid opnieuw toeneemt. Beide tanks zijn afgeslankt en passen nu op de CRF Rally-fabrieksmotoren.

Carbon

En net als de originele CRF Rally-machines is de CRF450RX Rally voorzien van een carterbescherming van zeer sterk carbon om het onderste deel van de voorste tank, het frame, het motorblok en het uitlaatspruitstuk te beschermen. Het voorste gedeelte helpt impactenergie af te voeren. In de protector zit ook een ingebouwd gereedschapscompartiment verwerkt, zodat de rijder essentieel gereedschap voor noodreparaties tijdens de rally kan meenemen. De navigatietoren staat het verst van het zwaartepunt van de motorfiets gemonteerd, dus kan hij maar beter zo licht mogelijk zijn. Carbon dus! De hoek van het roadbook is makkelijk aan te passen en de toren zelf is geen vast onderdeel van het frame. Daardoor kan hij makkelijk gedemonteerd worden voor reparaties en onderhoud tijdens de race. Afklokken doet de CRF450RX Rally op 138 rijklaarkilo’s – zonder benzine in de tank, uiteraard.

58 pk

Het vloeistofgekoelde 449,7cc ééncilinderblok (met unicam) is speciaal voor rally’s ontworpen. De motor levert ongeveer 58 pk en heeft een zesversnellingsbak met lange overbrengingsverhoudingen. Volgens Honda zorgt dit ervoor dat de motor bij elke snelheid bestuurbaar is en bij elk toerental een uitzonderlijke stuwkracht biedt. Vervolgens hebben de ingenieurs van Honda een grotere radiator toegevoegd om de temperaturen van de olie en het water te verlagen. De uitlaatdemper is dezelfde Akra als op de officiële CRF Rally, terwijl de collectoren en stalen connectorbuizen nieuw zijn en door HRC zijn vervaardigd. De top bedraagt ongeveer 160 km/u.

(T)ophanging

Ophangingsgewijs is de CRF450RX Rally geïnspireerd op de CRF450R Works Edition. Ook op deze telg treffen we dus een Showa-vork met titanium 49mm vorkpoten, een Kashima-oppervlaktebehandeling en een Showa-monoshock met zuigerpen met titaniumcoating en een speciaal voor deze machine ontwikkelde kalibratie. De veerweg bedraagt vooraan 310mm, waardoor de zadelhoogte stijgt tot 990 mm. Niet voor kleine rijders, dus.

 

Remmen en wielen

Om dit zandmonster af te remmen, kan je aan de voorzijde rekenen op een enkele 300mm remschijf. Achteraan moet een 240 mm schijf met verschillende diktes zorgen voor een ideale warmteafvoer. De wielnaven zijn CNC-gefreesd in aluminium door HAAN, terwijl de velgen zelf van Takasago Excel zijn.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.