2022 Honda NT1100: Honda swingt de Pan uit.

Honda fans die al jaar en dag smeken om een nieuwe Pan European, zullen verheugd zijn. Honda brengt immers een nieuwe sport tourer die aan alle verwachtingen en meer zal voldoen. Tenzij je echt wilt dat je motor een Pan benaming heeft. Hoe dan ook: hier is de 2022 Honda NT 1100!

Dit is’m: de 2022 Honda NT1100, de nieuwe sport tourer in het gamma van Big Red.

Logische naam

De NT-afkorting is niet zo nieuw. We vonden ze o.a. ook al terug bij duivel-doet-al Deauville. Maar dan toch weer niet bij de Pan European, want dat was een ST. Wel, dit is géén V4 en het is evenmin een 1300. Honda wuift de Pan uit en komt met een nieuw sport touring concept dat helemaal mee is met zijn tijd. Maar wat is de nieuwe NT 1100 nu precies?

De NT is een pure sport tourer.

Identiek blok

Het is een geavanceerde sport tourer met als kloppend hart de twin die ook de CRF1100L Africa Twin aandrijft. Rond dit platform bouwde Honda een motor die zowel comfortabel als sportief is en uitstekende prestaties moet bieden. Nu, het gebruik van een identiek blok, is niet nieuw en het is evenmin een slechte zaak. Het bespaart kosten omdat het blok op een breder platform gebruik wordt en het vermijdt alle mogelijke kinderziekten en kleine kwaaltjes.

Het blok komt van de Africa Twin, maar heeft andere settings.

Anders afgesteld

De 1084 cc parallel twin is dus dezelfde bekende krachtbron als die van de CRF1100L Africa Twin. Ook de output is dezelfde met een piekvermogen van 102 pk (75 kW) bij 7.250 tpm en 104 Nm piekkoppel bij 6.250 tpm. Throttle By Wire (TBW) beheert het motorblok en het PGM-FI-injectiesysteem voedt de gasklephuizen. Kortom perfect afgesteld op een veelzijdig takenpakket.

102 pk, dat volstaat voor alle omstandigheden.

TBW, PGM-FI, DCT

Afkortingetje, iemand? Throttle By Wire (TBW) beheert het motorblok en het PGM-FI-injectiesysteem voedt de gasklephuizen. De rijder zal onmiddellijk merken dat het motorblok anders is afgesteld dan bij de Africa Twin. Honda optimaliseerde namelijk de lengte van luchtinlaat en de interne structuur van de einddemper voor een aangenaam geluid bij een laag toerental. Dat zorgt ook voor een krachtige acceleratie gepaard met een ontspannen afgifte op de snelweg. – Bijna – vanzelfsprekend is er ook een versie met DCT beschikbaar. De manueel geschakelde NT1100 heeft een rijklaar gewicht van 238 kg of 248 kg met DCT.

Genoeg elektronische ondersteuning om het leven gemakkelijk te maken.

Strak in het pak

De styling mag gerust als ‘strak’ beoordeeld worden. Hij zorgt voor efficiënte aerodynamica met een rijpositie gericht op tourritten. De hoogte en hoek van het windscherm is op vijf manieren instelbaar. Windgeleiders boven- en onderaan helpen verder om de rijder te beschermen tegen de elementen van de natuur. De informatieweergave op het 6,5 inch TFT-display met touchscreen kan aangepast worden en het systeem beschikt ook over Apple CarPlay® en Android Auto®-connectiviteit. Cruisecontrole, verwarmde handvatten en aanzienlijke, geïntegreerde zijkoffers behoren tot de standaarduitrusting.

Een ruim TFT scherm met connectiviteit op alle platformen.

Gejaagd door de wind

De standaard gemonteerde bovenste en onderste windgeleiders beschermen de armen en het onderlichaam van de rijder. Het windscherm is op vijf manieren instelbaar in de hoogte en aan de hoek met een verschil van 164 mm tussen de hoogste en de laagste positie. Op de lage stand stuurt het de windstroom rond de schouders. Verwarmde handvatten behoren tot de standaarduitrusting, net als cruisecontrole.

De rijd(st)er wordt perfect geïntegreerd in de motorfiets en zit beschermd, gehuld in het kuipwerk. De zadelhoogte bedraagt 820 mm. Aan de achterzijde is een handgreep voor de passagier voorzien.

Honda zette (ook) in op aerodynamica en windgeleiding

Aandacht voor bagage

De einddemper is laag geplaatst om maximale ruimte te laten voor de zijkoffers. Die afneembare, standaard gemonteerde zijkoffers zijn een van de sleutelelementen van de NT1100. Ze werden doelbewust slank ontworpen om moeiteloos door steden te kunnen rijden en meten slechts 901 mm op hun breedste punt. Het volume bedraagt 33 liter links en 32 liter rechts.

Complete LED-verlichting (met dagrijlichten), automatisch uitschakelende richtingaanwijzers en noodstopsignalisatie vervolledigen de premium specificaties. Een USB-poort, middenstandaard en ACC-poort verhogen verder de praktische bruikbaarheid.

901 mm breed, inclusief de koffers.

Zelfde frame, andere ophanging

Het stalen semi-dubbele wiegframe met aangeschroefd subframe, is – net als het blok – afkomstig van de Africa Twin CRF1100L. Om tegemoet te komen aan de veelzijdige en sportieve ambities van de NT1100, verving Honda de ophanging met een puur op de weg gerichte variant. Ook de stuurgeometrie werd in dat opzicht aangepast.

Dit stalen semi-dubbele wiegframe beschikt over een relatief korte wielbasis (1.535 mm) en een scherpe stuurgeometrie. De ophanging vooraan is een 43 mm Showa cartridge-type geïnverteerde voorvork en achteraan een enkelvoudige achterschokbreker. De veervoorspanning achteraan is hydraulisch instelbaar. Dubbele remschijven vooraan, 310 mm diameter, werken met radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen.

Nu al bestelbaar en tegen straffe prijs

De NT1100 kan hier al online besteld worden en de eerste 50 kopers krijgen een gratis weekend met hun nieuwe motor aangeboden. Dat maakt dan deel uit van de Summer Tour die Honda plant in de euh…zomer. Daar horen onder andere een fijn diner en een overnachting bij. Maar vooral ook de mooiste routes in de Benelux.

Wie een motor bestelt, wil natuurlijk wel graag weten hoeveel hij zal kosten. Wel, Honda heeft ook op dat vlak een opmerkelijke inspanning gedaan. De NT1100 blijft onder de 14.000 euro in België, 13.999 euro om precies te zijn. Wie voor een DCT uitvoering kiest, betaalt 15.199 euro. Daarin zit alles vervat; ook de HQD, de Honda Quality Delivery, waarbij de dealer de motor helemaal rijkaar zet. In Nederland zorgt de BPM voor een hogere verkoopprijs respectievelijk 16.399 en 17.599 euro. Ook inclusief HQD.

Geometrie en ophanging werden grondig aangepast.

Belangrijkste kenmerken Honda NT1100

  • Strak ontwerp zorgt voor uitstekende aerodynamische prestaties
  • Hoogte en hoek windscherm op vijf manieren instelbaar
  • Winddeflectoren boven- en onderaan
  • Zijkoffers, verwarmde handvatten en cruisecontrole als standaarduitrusting
  • 6,5 inch TFT-touchscreen met Apple CarPlay®, Android Auto® en Bluetooth-connectiviteit
  • USB-poort, middenstandaard en ACC-poort als standaarduitrusting.
  • Stalen semi-dubbel wiegframe en aangeschroefd aluminium subframe zoals de CRF1100L
  • Scherpe stuurgeometrie met hoogwaardige ophanging voor- en achteraan
  • Showa upside down vorkpoten 43 mm en achterschokbreker met hydraulisch instelbare veervoorspanning
  • Dubbele remschijf 310 mm diameter met radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen
  • 1084 cc parallel twin met enkele bovenliggende nokkenas en acht kleppen
  • Piekvermogen en -koppel identiek aan de CRF1100L: 75 kW & 104 Nm
  • In- en uitlaat afgesteld voor soepele, krachtige acceleratie en een aangenaam geluid bij laag toerental
  • Drie standaard rijmodi om uit te kiezen plus twee instelbare USER-modi
  • Drie niveaus tractiecontrole (Honda Selectable Torque Control)
  • Drie niveaus Wheelie Control
  • DCT biedt de keuze tussen automatisch (AT) of manueel (MT) schakelen
  • S-mode met drie niveaus om sportief te schakelen in AT-modus

Aandacht voor detail

Technische gegevens Honda NT1100

MOTOR
TypeVloeistofgekoelde parallel tweecilinder met acht kleppen, 270° krukas
Cilinderinhoud1084 cc
Boring x slag92,0 x 81,5 mm
Kleppen/cilinder4
Compressieverh.10,1:1
Carburatieinjectie,
Koppelingnatte multiplaat, hydraulisch bediend of DCT
Transmissiezesbak
Eindoverbrengingketting
PRESTATIES
Maximaal vermogen102pk (75kW) @ 7500 tpm
Maximaal koppel104 Nm @ 6250 tpm
ELEKTRONICA
Motortraction control, wheelie control, ride-by-wire, rijmodi,
  
RIJWIELGEDEELTE
Framealuminium semie dubbel wiegframe
Vering voorShowa SFF-BP geïnverteerde telescopische voorvork
Stelmogelijkhedenschroefsgewijs instelbare voorspanning
Vering achterMonoblock aluminium swingarm met Pro-Link, Showa met gasgeladen demper, hydra
Stelmogelijkhedenhydraulisch schroefsgewijs instelbare veervoorspanning
Veerweg v/a150 mm.
Rem voorDubbele zwevende remschijf 310 mm diameter met radiaal gemonteerde monoblock vierzuigerremklauwen
Rem achterEnkele remschijf 256 mm diameter met enkelvoudige zuigerklauw
Banden v/a120/70R17M/C en 180/55R17 M/C
MATEN & GEWICHTEN
Wielbasis1535 mm
Balhoofdhoek26,5˚
Naloop108 mm
Zithoogte820 mm
Gewicht rijklaar238 kg  (248 kg DCT)
Tankinhoud20,4 liter
PRIJS & INFO
Prijs
Prijs BL en NLVanaf 13.999 euro (BE) en vanaf 16.399 (NL)
ImporteurHonda Motor Benelux
Internetwww.flhonda.be

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.