340 pk, 600 Nm, 30 kg. Heeft Koenigsegg motorisch goud in handen?


Even geleden hadden we nog een nieuw type verbrandingsmotor dat de toekomst van motorrijden duchtig zou kunnen veranderen – maar uiteraard zijn er ook op elektrisch vlak enorme evoluties. Zeker als je op dagelijkse basis op zoek bent naar meer pk’s en Newtonmeters. Dat is zeker het geval voor de Zweedse autofabrikant Koenigsegg, die al jaren waanzinnige hypercars produceert. Doorgaans met enorme multiliterblokken met monsterlijke vermogenscijfers – zo is er de Gemera, een hybride bom op wielen die liefst 1.700 pk haalt. Knetter. Al hoeft er niet altijd verbranding te zijn om waanzinnige cijfers te presteren, zo bewijzen de Zweden nu. Ze stelden zopas hun eerste elektrisch motorblok voor, dat ze ook in de Gemera lepelen: de Quark EV. Het bijbehorend gewicht en de beperkte afmetingen zouden ‘m wel eens interessant kunnen maken voor de inbouw in motoren…

Raxiaal

De Quark EV zou volgens Koenigsegg namelijk maar liefst 339,9 pk (250 kW) en 600 Nm koppel presteren, erg compact zijn en amper 30 kg wegen. De vermogen-gewichtsratio van deze elektropatser is met 11,3 pk per kilogram overigens ronduit verbluffend. Van het gewicht kan overigens nog goed anderhalve kilo af, beweren de Scandinaven. Wie het opschrift ‘Raxial flux’ al had gespot, zit vermoedelijk met enkele vragen. Maar laat ons die uit de wereld helpen. Het blok zit tussen een radiale (meer vermogen) en een axiale (een pak koppelrijker) fluxmotor in, en biedt dus eigenlijk het beste van twee werelden. Vandaar de naam: Raxial. Clever.

Een miljoen

Voor motoren zal ’t minder van toepassing zijn, maar misschien wel nog leuk voor een wistjedatje aan de toog. De Zweden hebben even geëxperimenteerd met twee Quark EV’s, hebben daar een David-omvormer bij geknutseld. En daar hebben ze een set planetaire tandwielen mee verbonden om een complete aandrijfeenheid te creëren: de zogenaamde Terrier. Klein maar bijt flink van zich af, dat idee. Wil je zo’n Gemera, dan rep je je best eerst naar de bank voor een fikse lening of koop je een lotje voor Euromillions: Koenigsegg wil slechts 300 exemplaren bouwen, en het prijskaartje zou niet minder dan één miljoen euro bedragen. Slik. Laat ons hopen dat een eventuele motorfiets met dit blok voor minder de deur uit mag…

Meer info of – eh – bestellen kan op www.koenigsegg.com

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.