340 pk, 600 Nm, 30 kg. Heeft Koenigsegg motorisch goud in handen?
Even geleden hadden we nog een nieuw type verbrandingsmotor dat de toekomst van motorrijden duchtig zou kunnen veranderen – maar uiteraard zijn er ook op elektrisch vlak enorme evoluties. Zeker als je op dagelijkse basis op zoek bent naar meer pk’s en Newtonmeters. Dat is zeker het geval voor de Zweedse autofabrikant Koenigsegg, die al jaren waanzinnige hypercars produceert. Doorgaans met enorme multiliterblokken met monsterlijke vermogenscijfers – zo is er de Gemera, een hybride bom op wielen die liefst 1.700 pk haalt. Knetter. Al hoeft er niet altijd verbranding te zijn om waanzinnige cijfers te presteren, zo bewijzen de Zweden nu. Ze stelden zopas hun eerste elektrisch motorblok voor, dat ze ook in de Gemera lepelen: de Quark EV. Het bijbehorend gewicht en de beperkte afmetingen zouden ‘m wel eens interessant kunnen maken voor de inbouw in motoren…
Raxiaal
De Quark EV zou volgens Koenigsegg namelijk maar liefst 339,9 pk (250 kW) en 600 Nm koppel presteren, erg compact zijn en amper 30 kg wegen. De vermogen-gewichtsratio van deze elektropatser is met 11,3 pk per kilogram overigens ronduit verbluffend. Van het gewicht kan overigens nog goed anderhalve kilo af, beweren de Scandinaven. Wie het opschrift ‘Raxial flux’ al had gespot, zit vermoedelijk met enkele vragen. Maar laat ons die uit de wereld helpen. Het blok zit tussen een radiale (meer vermogen) en een axiale (een pak koppelrijker) fluxmotor in, en biedt dus eigenlijk het beste van twee werelden. Vandaar de naam: Raxial. Clever.
Een miljoen
Voor motoren zal ’t minder van toepassing zijn, maar misschien wel nog leuk voor een wistjedatje aan de toog. De Zweden hebben even geëxperimenteerd met twee Quark EV’s, hebben daar een David-omvormer bij geknutseld. En daar hebben ze een set planetaire tandwielen mee verbonden om een complete aandrijfeenheid te creëren: de zogenaamde Terrier. Klein maar bijt flink van zich af, dat idee. Wil je zo’n Gemera, dan rep je je best eerst naar de bank voor een fikse lening of koop je een lotje voor Euromillions: Koenigsegg wil slechts 300 exemplaren bouwen, en het prijskaartje zou niet minder dan één miljoen euro bedragen. Slik. Laat ons hopen dat een eventuele motorfiets met dit blok voor minder de deur uit mag…
Meer info of – eh – bestellen kan op www.koenigsegg.com