Analyse: tweedehandsmarkt motorfietsen start het jaar degelijk
Onlangs schotelden we je nog een rapport voor over de sterke verkoop in 2022 van nieuwe motorfietsen. Deze keer aan de beurt: tweedehandsmotoren. “De markt van tweedehandsmotoren ging anno 2022 op een rustige manier van start: er werden 4.007 motoren ingeschreven. Dat is net iets minder (-1,3%) dan vorig jaar en iets meer dan 2 jaar geleden. Sowieso is het begin van het jaar een luwe periode in de motormarkt, die traditioneel rond de maand maart echt uit de startblokken schiet. Bij de merken zijn Ducati en Kawasaki de grootste stijgers op de occasiemarkt”, aldus Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO.
Lichtste en zwaarste klassen scoren het best
Opvallend is dat de lichtste en zwaarste categorieën het best scoren in ons land. Bij de tweedehandsmotoren vertegenwoordigen de -125cc’s niet minder dan 22,5% van de inschrijvingen in januari en de +1.001cc-klasse is met 23,9% zelfs het meest gegeerd. De overige klassen verdelen de markt op ongeveer gelijkaardige wijze. In deze eerste maand van het nieuwe jaar werden er voornamelijk minder (-13,2%) occasiemotoren ingeschreven in de lagere middenklasse (126-500cc) en boekte de klasse van 501-750cc als enige categorie een duidelijke winst, met +9,2%.
Suzuki wint terrein
De top 3-merken van de markt vertegenwoordigen samen 42,5% van de markt: Honda (17,5%), Yamaha (12,8%) en BMW (12,2%), maar ze verliezen respectievelijk wel -3,2%, -3% en zelfs -10,1%. Suzuki (7,7%) en Kawasaki (7,5%) vervolledigen de top 5 en beide merken gaan er stevig op vooruit (respectievelijk + 8,4% en +18,1%). Vermeldingswaardig is zeker de sterke stijging van Ducati (+35,9%) dat vooral vleugels heeft gekregen in de categorieën van meer dan 750cc.
Feest bij Kawasaki
Bij de lichtere middenklassers van 126-500cc zien we sterke dalingen bij enkele grotere merken als KTM, Piaggio en Yamaha. Bij de 501-750cc is het daarentegen feest bij Kawasaki (+44,4%) en BMW (+28,6%). De Duitsers verliezen daarentegen bij de +1001cc (-3,1%), maar ze blijven wel aan de leiding in de zwaarste klasse, voor Harley-Davidson dat ongeveer status quo blijft en waar zowel Suzuki (+27,7%) als Ducati (+52,0%) mooie groeicijfers voorleggen.
Mooie regionale verdeling, weinig elektrisch
Op regionaal vlak zien we een vergelijkbaar beeld met de nieuwmarkt: 63% van de tweedehandsmotoren wordt ingeschreven in Vlaanderen, 29,5% in Wallonië en de Brusselse regio neemt de overige 7,5% voor zijn rekening. Daar waar Vlaanderen -2,7% inboet in januari, gaat Brussel er met +4,9% op vooruit. Op de tweedehandsmarkt blijven de elektrisch aangedreven motoren een randfenomeen met slechts 23 van de 4.007 inschrijvingen of zo’n 0,57%.
Conclusie
Occasiemotorfietsen blijven het goed doen. Dat is niet geheel onlogisch, daar er heel wat leveringsproblemen van nieuwe motorfietsen zijn bij heel wat (grote) merken. Uit de verkoop van nieuwe motorfietsen konden we eerder al concluderen dat mensen op zoek zijn naar persoonlijk transport om coronasituaties in bijvoorbeeld het openbaar vervoer te vermijden. Die lijn kan uiteraard ook doorgetrokken worden in de verkoop van tweedehandsmotoren. Misschien nog wel sterker, en dat al helemaal voor beginners en heropstappers.