Aprilia presenteert nieuwe Tuono V4 en RSV4

De Tuono V4 en de RSV4 zijn de absolute krachtpatsers in het gamma van Italianen uit Noale. Het V4-blok voldoet nu aan de Euro5-norm en beide modellen genieten van een nieuwe, verfijnde ergonomie. Van beide modellen is er ook een iets extremere Factory-versie beschikbaar. Lees alle info hieronder!

PERSBERICHT – APRILIA TUONO V4 EN V4 FACTORY

De nieuwe Aprilia Tuono V4 levert nooit eerder geziene prestaties en bereikt het hoogste niveau van verfijning dankzij de knowhow die Aprilia in al die jaren van topcompetitie heeft opgedaan. Het resultaat: één van de meest adrenalinegeladen motoren aller tijden, superleuk op de weg en onverslaanbaar op het circuit.

De Tuono V4 (verkrijgbaar in de kleurgamma’s Tarmac Grey en Glacier White) heeft de kenmerken van een sportieve baanmotor, maar kan ook langere routes aan. Het verhoogde stuur en de beter beschermende bovenkuip bieden nieuw en verbeterd comfort. De passagier profiteert nu van ruime en comfortabele zadelruimte en lagere voetsteunen. De Tuono V4 Factory (verkrijgbaar in het kleurgamma Aprilia Black) is voorbehouden voor een uiterst veeleisend publiek en beschikt over exclusieve onderdelen waaronder het Öhlins Smart EC 2.0 semi-actieve veersysteem, deel van de standaarduitrusting.

De nieuwe stijl van de Tuono V4 is geïnspireerd op die van de RS 660 met zijn dubbele kuip en aerodynamische vleugels. Inspiratie voor de nieuwe vorm haalt de Tuono V4 dan weer bij de RSV4 met zijn nieuwe en verfijnde ergonomie die dankzij de nieuwe vorm van de brandstoftank en een ruimere achterkuip meer ruimte en zitcomfort biedt aan de chauffeur. De elektrische bediening is functioneler en intuïtiever, en het TFT-dashboard met nieuwe kleuren is groter en completer. De Tuono V4 geniet verder van zes rijmodi: drie voor het circuit (waarvan twee aanpasbaar) en drie voor de weg (waarvan één aanpasbaar). Afhankelijk van de modus krijgt je de beste instellingen op het gebied van tractie- en wheeliecontrole, de motorrem, ABS en andere ingevoerde parameters.

Het chassis gaat erop vooruit dankzij een nieuwe en lichtere aluminium swingarm met een lagere verstevigingsbeugel, herkenbaar van de Aprilia-racingmotoren in de WorldSBK en later de MotoGP. De nieuwe swingarm verlaagt het gewicht en verbetert de stabiliteit achteraan bij accelereren.

PERSBERICHT – APRILIA RSV4 EN RSV4 FACTORY

De nieuwe RSV4 is gebaseerd op een nieuw ontwerp met ingebouwde vleugels, verbeterde motor en elektronica, en een nieuwe ergonomie, voor nog betere prestaties. Jarenlang opgebouwde ervaring van een succesvolle raceafdeling (dat dusver zeven kampioenstitels in het WSBK in de wacht kon slepen) maakt van de RSV4 het referentiepunt van sportiviteit en prestaties.

Het V4-blok is de meest revolutionaire en krachtige motor die Aprilia ooit heeft gebouwd. Ondanks veranderingen om aan de Euro 5-emissienorm te voldoen geniet het blok van een uitzonderlijke maximumvermogen van 217 pk, onder andere dankzij de ruimere cilinderinhoud van de motor die van 1.077 cc naar 1.099 cc gaat. Zowel de RSV4 als de RSV4 Factory worden aangedreven door dit vernieuwde blok. De factory geniet van gesmede aluminium velgen, het semi-actieve Öhlins Smart EC 2.0-veersysteem en Brembo Stylema-remklauwen.

Net als bij de Tuono V4 is ook de stijl van deze RSV4 en RSV4 Factory geïnspireerd op de ultramoderne RS 660. De in de windtunnel gemodelleerde vormen zorgen voor optimale aerodynamica wat een aanzienlijk voordeel oplevert op het gebied van prestaties bij hoge snelheden. Ook de luchtdruk in de airbox neemt toe en verhoogt mee de neerwaartse kracht. De vleugels zijn nu ingebouwd tussen de verschillende lagen kuipwerk, wat de stabiliteit bij hoge snelheden optimaliseert en tegelijkertijd de koeling van de motor verbetert. Bovendien is het zeer esthetisch. De drieledige LED-koplamp met Daytime Running Lights bevatten een paar extra lampen die de binnenkant van de bocht verlichten en zichtbaarheid verbeteren.

De RSV4 geniet van dezelfde verbeteringen op vlak van ergonomie en technologie als de Tuono V4 en beschikt eveneens over dezelfde zes rijmodi. Ook de nieuwe aluminium swingarm maakt onderdeel uit van deze RSV4.

Lees ook: Eerste test 2021 Aprilia RS660: Kwestie van balans

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.