Belgische primeur op Belgian Bike Weekend: Kawasaki ZX-4R
Alsof u nog redenen nodig had om op 22 en 23 april af te zakken naar het Belgian Bike Weekend in Wieze: Kawasaki zal er voor het eerst op Belgische bodem z’n ZX-4R aan het publiek laten zien! Bam!
Herrezen
Stiekem zaten we met z’n allen te hopen dat Kawasaki ooit opnieuw een kleine Ninja-vierpitter op de markt zou brengen. En onze gebeden blijken verhoord! De Ninja ZX-4R is een absoluut unicum in de huidige motormarkt, als enige supersportmodel in de 400cc-klasse met een viercilindermotor. Uit z’n 399cc-viercilinder weet de ZX-4R een formidabele 77 pk (80 pk met Ram-Air) te puren, met een toerenbereik van meer dan 15.000 tpm, wat vermoedelijk voor een sensationele uitlaatnoot moet gaan zorgen.
Onder andere een zeer lichte gesmede nokkenas en gegoten aluminium zuigers maken dat hoge toerental mogelijk, terwijl een lichtgewicht vliegwiel zorgt voor een gretige motorrespons. De motor is ook uitgerust met een assist & slipperkoppeling. Naast de standaarduitvoering, zijn de SE- en RR-modellen standaard voorzien van een op-en-neer-quickshifter.
WSBK-genen
Zowel het chassis, de gewichtsverdeling, het scharnierpunt van de swingarm en ophanging van het motorblok, werden op de Ninja Superbikes uit het WSBK gebaseerd. Het stalen trellisframe werkt samen met een 37 mm UPSD-voorvork met Showa SFF-BP internals, en aan de achterzijde een schokdemper met horizontale back-link met een progressief veerkarakter. De voorremmen bestaan uit semizwevende dubbele remschijven van 290 mm met radiaal gemonteerde monobloc-remklauwen. Hogergeplaatste clip-ons maken het comfort draaglijk. Qua elektronica kan de kleine Ninja dan weer rekenen op vier verschillende rijmodi (Sport, Road, Rain en Rider), volledig uitschakelbare tractiecontrole, een 4,3’’ tft-kleurendisplay en de nodige connectiviteit.
De Ninja ZX-4R zal beschikbaar zijn in drie verschillende uitvoeringen; Ninja ZX-4R, Ninja ZX-4R SE en Ninja ZX-4RR. De SE is standaard uitgerust met een op-en-neer-quickshifter, een smoked windscherm, usb-aansluiting en frame sliders. De RR-versie krijgt standaard een Showa SFF-BP voorvork met instelbare veervoorspanning, Showa BFRC-lite schokdemper, een op-en-neer-quickshifter en een speciale RR-kleurstelling.
Herfst 2023
Op de prijsstelling is het nog even wachten, maar ook voor de ZX-4R moeten we met z’n allen nog wat geduld opbrengen: we zullen ‘m in Europa pas voor ’t eerst op de weg zien in de herfst van 2023. Al weerhield ons dat er niet van om Kawasaki even diep in de ogen te kijken en de Belgische primeur naar het Belgian Bike Weekend te halen!
Testrijden: jazeker!*
*… maar niet met de ZX-4R. Kawasaki troont de kleine krachtpatser wel in absolute Belgische primeur mee naar Wieze, maar daar zal hij enkel statisch te bewonderen zijn. Al hoef je niet te treuren, want Kawasaki brengt wel een pak andere machines machines mee naar het BBW, waar jij ze gedurende 15-20 minuten kan testrijden over door ons uitgestippelde routes.
Van de überpotente Z H2 SE, over de Versys 1000 SE en de Ninja H2 SX SE tot de Z900RS en W800 – en alles tussenin. Een volledig overzicht vindt u hier! Rest u enkel nog af te zakken naar Wieze en u naar de meest groene stand op het terrein te reppen. First come, first served! Wees dus zeker op tijd indien je een testrit wenst in te plannen! Tot dan?