BMW werkt aan een in de breedte verstelbaar zadel
Afgezien van bevroren handen of voeten, zijn er weinig dingen die een motorrit zo kunnen maken of kraken als een al dan niet comfortabel zadel. Dus waren we meteen geïntigreerd door BMW’s meest recente patentaanvraag, waarin de motorproducent de mogelijkheid tot een in de breedte verstelbaar zadel onderzoekt. Als het hieronder getoonde kunststukje zijn weg naar de echte wereld vindt, zou het een interessante oplossing kunnen zijn voor motorrijders.

Het zadel op bovenstaande prent is smal vooraan en verbreedt naar achteren toe – zoals vele motorzadels. De verstelbaarheid heeft geen invloed op het smalste gedeelte van het zadel, maar is beperkt tot het achterste gedeelte – exact het stuk waar de billen van de rijder doorgaans rusten.
Het basisontwerp bestaat uit een basisplaat met twee scharnierende delen die er direct bovenop zitten. Door handmatige of elektrische bediening kunnen deze scharnierende zitsecties de breedte van de zitting naar wens verbreden. Elke instelling zou ook vergrendelbaar zijn. BMW voorziet volgens de patentaanvraag ook een mogelijkheid om de breedte van je zadel op afstand elektronisch te verstellen via de stelknoppen aan het stuur.

Het zitkussen van het zadel moet al die verschuivingen en bewegingen opvangen, middels een sleuf die over de gehele lengte loopt tussen de twee scharnierende stukken. Op die manier zouden de scharnierende delen naar wens kunnen versteld worden, zonder dat het zitschuim zelf te veel moet uitrekken. Het kussen, evenals de rest van het zitmechanisme, zou zich uiteraard allemaal onder de bekleding bevinden.
