Can-Am toont eerste twee nieuwe motorfietsen in 35 jaar


Berichtten we vorige week nog dat een terugkeer van Can-Am naar motoren nakende was, dan onthulde het merk nu al z’n eerste twee modellen. De volledig elektrische Can-Am Origin en Can-Am Pulse trappen de terugkeer af, voor het Canadese merk de eerste twee modellen in ruim 35 jaar.

Wie z’n pappenheimers kent, weet dat Can-Am – eigendom van Bombardier Recreational Products (BRP) – gedurende de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw furore maakte op de Noord-Amerikaanse markt. Dat deed het met motoren die vooral offroad en in mx-competities meer dan hun mannetje stonden. In 1987 verdween het van de bühne, om net geen 20 jaar later opnieuw opgevist te worden door BRP. Tegenwoordig kennen we Can-Am vooral van hun opvallende driewielers.

Twee van de vier

Toen BRP even geleden aankondigde dat het met Can-Am een terugkeer naar motoren en een evolutie naar elektromotoren overwoog, kondigde het meteen aan een vierling te zullen baren op hetzelfde platform. Daar zien we er nu al meteen twee van. De Origin en Pulse ogen alvast een pak ranker (vooral ter hoogte van het accupack) dan veel concurrenten. Wat de kleuren betreft, kunnen we ons niet van de indruk ontdoen dat de Canadezen gretig hebben geloerd/geleerd bij Husqvarna. Het kuipwerk komt in die zin ook aardig in de buurt van de hoekige en agressieve stijl die het Zweedse merk aangemeten kreeg door ontwerpbureau Kiska. Een opvallende, Europese stijl dus, als we het zo mogen stellen, voor zowel de Pulse als de Origin.

Can-Am Origin

De Origin – het grootste van de twee tentoongestelde modellen en misschien wel het meest in het oog springend – is een dual-purpose die z’n pijlen richt op de Zero FX en consoorten. Deze telg leunt qua opzet nog het meest aan bij z’n roots, en is bijgevolg ontworpen om offroad flink uit de voeten te kunnen.

Can-Am Pulse

De roadster Pulse lijkt dan weer een uitgelezen concurrent voor de LiveWires van deze wereld, en is vooral gericht op wegprestaties. Techspecs zijn er nog niet, enkel de wetenschap dat BRP het gelauwerde Rotax heeft ingezet om de Rotax E-Power motor te bouwen, met de focus op ‘een pak vermogen en koppel’. Volgens het zopas geloste videootje, mogen we de Can-Am Pulse en Origin in 2024 op de markt verwachten.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.