Daar zijn ze dan: MotoMorini Seiemmezzo SCR en STR!
We kijken er al even naar uit, maar daar is MotoMorini dan toch met z’n twee langverwachte zesenhalfjes. De tweeling SEIEMMEZZO STR (Street) en SCR (Scrambler) zagen we vorig jaar al op EICMA, en is nu klaar voor z’n vuurdoop. Vanaf september 2022 kan je beide machines bij de dealer ontdekken.

Een tweeling, als in: het betreft twee erg gelijkaardige modellen, met een vrij parallel lopende technische fiche, maar een verschillend karakter. Dat laatste bereikte MotoMorini enerzijds door de STR en SCR een uiteenlopende livrei aan te meten, anderzijds door andere componenten te kiezen voor de opbouw. Hoe dan ook pronken beide motoren met een – het dient gezegd – zeer geslaagd design, met scherpe en hoekige lijnen, en een knap compromis tussen retro en hypermodern.
SEIEMMEZZO STR
De STR is een raszuivere naked, die je meteen herkent aan z’n typische rijpositie en bonkige uiterlijk. Met z’n comfortabele zithouding en een 16-liter tank zit je gebakken voor zowel het korte ommetje als de langere weekendtrip.



SEIEMMEZZO SCR
De SCR krijgt dan weer een avontuurlijker karakter aangemeten, en valt op door zijn hoge spatbord, het koplampkuipje, zijn lederkleurige zadel en zijn goudkleurige vork. De tank, waar eveneens 16 liter in past, zorgt mee voor een uitgesproken en authentieke scrambler-look, en garandeert een ruime autonomie.



Technisch quasi identiek
Op technisch vlak grijpt Moto Morini voor beide SEIEMMEZZO’s terug naar z’n trouwe leveranciers. Zo kiest het merk voor een Brembo-remsysteem en Pirelli-banden. Het frame is een stalen constructie, die de aluminium achterbrug ondersteunt.
De velgen – 18 inch vooraan en 17 achteraan – zijn in beide gevallen tubeless. De SCR is uitgerust met spaakwielen, de STR is geschoeid op wielen in aluminiumlegering. Het 18” voorwiel en de verstelbare 43mm voorvork, zijn gekozen om een maximale wegligging te garanderen, waardoor de motoren geschikt zijn voor zowel ruw terrein in de stad als op bergpassen. De Kayaba-ophanging is zowel voor- als achteraan volledig instelbaar.
Technologisch mee
Laat de subtiele retro-looks je niet in de maling nemen: de 6 1/2’tjes zijn allebei zo eigentijds als maar kan. Beide machines krijgen een 5″ TFT-kleurenscherm, een geïntegreerd bluetooth-communicatiesysteem en ledkoplampen. Functioneel goed en esthetisch eveneens bij de les. Mooi zo!



Ook voor A2-rijders
De motoren worden op de markt gebracht in de standaardversie of in een beperkte 35 kW-variant (voor houders van een A2-rijbewijs). Ook de zadelhoogte van 810mm is in dat opzicht perfect behapbaar. Prijzen worden nog niet meegedeeld – al vermoeden we dat ook die niet in de categorie ‘intimiderend’ vallen.