Daar zijn ze dan: MotoMorini Seiemmezzo SCR en STR!

We kijken er al even naar uit, maar daar is MotoMorini dan toch met z’n twee langverwachte zesenhalfjes. De tweeling SEIEMMEZZO STR (Street) en SCR (Scrambler) zagen we vorig jaar al op EICMA, en is nu klaar voor z’n vuurdoop. Vanaf september 2022 kan je beide machines bij de dealer ontdekken.

Een tweeling, als in: het betreft twee erg gelijkaardige modellen, met een vrij parallel lopende technische fiche, maar een verschillend karakter. Dat laatste bereikte MotoMorini enerzijds door de STR en SCR een uiteenlopende livrei aan te meten, anderzijds door andere componenten te kiezen voor de opbouw. Hoe dan ook pronken beide motoren met een – het dient gezegd – zeer geslaagd design, met scherpe en hoekige lijnen, en een knap compromis tussen retro en hypermodern.

SEIEMMEZZO STR

De STR is een raszuivere naked, die je meteen herkent aan z’n typische rijpositie en bonkige uiterlijk. Met z’n comfortabele zithouding en een 16-liter tank zit je gebakken voor zowel het korte ommetje als de langere weekendtrip.

SEIEMMEZZO SCR

De SCR krijgt dan weer een avontuurlijker karakter aangemeten, en valt op door zijn hoge spatbord, het koplampkuipje, zijn lederkleurige zadel en zijn goudkleurige vork. De tank, waar eveneens 16 liter in past, zorgt mee voor een uitgesproken en authentieke scrambler-look, en garandeert een ruime autonomie. 

Technisch quasi identiek

Op technisch vlak grijpt Moto Morini voor beide SEIEMMEZZO’s terug naar z’n trouwe leveranciers. Zo kiest het merk voor een Brembo-remsysteem en Pirelli-banden. Het frame is een stalen constructie, die de aluminium achterbrug ondersteunt.

De velgen – 18 inch vooraan en 17 achteraan – zijn in beide gevallen tubeless. De SCR is uitgerust met spaakwielen, de STR is geschoeid op wielen in aluminiumlegering. Het 18” voorwiel en de verstelbare 43mm voorvork, zijn gekozen om een maximale wegligging te garanderen, waardoor de motoren geschikt zijn voor zowel ruw terrein in de stad als op bergpassen. De Kayaba-ophanging is zowel voor- als achteraan volledig instelbaar.

Technologisch mee

Laat de subtiele retro-looks je niet in de maling nemen: de 6 1/2’tjes zijn allebei zo eigentijds als maar kan. Beide machines krijgen een 5″ TFT-kleurenscherm, een geïntegreerd bluetooth-communicatiesysteem en ledkoplampen. Functioneel goed en esthetisch eveneens bij de les. Mooi zo!

Ook voor A2-rijders

De motoren worden op de markt gebracht in de standaardversie of in een beperkte 35 kW-variant (voor houders van een A2-rijbewijs). Ook de zadelhoogte van 810mm is in dat opzicht perfect behapbaar. Prijzen worden nog niet meegedeeld – al vermoeden we dat ook die niet in de categorie ‘intimiderend’ vallen.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.