Dan toch geen kilometerheffing voor motoren in Brussel
Nadat Brussel een algemene maximumsnelheid van 30 km per uur invoerde, was de kilometerheffing of tol voor motorfietsen en wagens het volgende agendapunt van de Groenen in de Brusselse regering. PS voorzitter Paul Magnette liet nu echter weten dat die er (nog) niet komt.
In plaats van BIV en verkeersbelasting?
“Trop is teveel”, moet PS voorzitter Paul Magnette gedacht hebben. Amper een week nadat de snelheidsbeperking van 30 km per uur in Brussel van kracht ging, staat Groen te trappelen van ongeduld om de eerder aangekondigde kilometerheffing of tol voor motorfietsen en wagens in te voeren. Het principe is simpel. Brussel schaft de BIV en verkeersbelasting af en wie minder rijdt, betaalt uiteindelijk minder. Alleen hebben ze er in Brussel lak aan dat de Belasting op In Verkeerstelling en de verkeersbelasting gewestelijke bevoegdheden zijn. In Vlaanderen en Wallonië wordt die niet afgeschaft. Dus zou een Vlaamse motorrijder (of autobestuurder) zowel BIV, verkeersbelasting als een tol betalen (bij het inrijden van Brussel). De heffing zou gebaseerd worden op de fiscale pk’s van de motorfiets of wagen.
Twee maten en gewichten
Pendelaars en bezoekers van de hoofdstad zouden harder getroffen worden. Brusselaars die vaak fietsen en de motor of auto slechts sporadisch gebruiken zouden profiteren. Een Ferrari of een Fireblade die slechts nu en dan gebruikt worden in de hoofdstad zouden een stuk interessanter worden voor de Brusselaars. Wie elke dag met de motor naar de hoofdstad rijdt om files te vermijden en verminderen, zou twee keer betalen. Twee maten en gewichten, waar hebben we dat in dit land nog gehoord?
(Nog) Geen kilometerheffing voor motoren
PS voorzitter Magnette gaat nu in tegen dat voorstel omdat het de pendelaars zwaar zou treffen en de economie van de hoofdstad op termijn zwaar kan schaden. Iets waar de Groenen wellicht minder oog voor hadden, maar aangezien ook de PS mee aan de macht is, komt ook de Brusselse vleugel van die partij nu mee in beeld. “Die zitten helemaal mee op de lijn die de PS nationaal volgt”, stelt Magnette nu. “De kilometerheffing zal er nu dus zeker nog niet komen. Het zou in deze legislatuur toch niet haalbaar geweest zijn”, voegt hij er aan toe. Lees: probleem afgewend maar nog niet helemaal van de baan.
Het is nu trouwens al grondig anders om met de motor (of wagen) in Brussel te rijden. 30 km per uur is er de regel, behalve op de grote assen. Op snelheidsovertredingen staan deze boetes:
46 km/u gecorrigeerd nr 40 km/u: 53€
50 km/u gecorrigeerd nr 44 km/u: 97€
55 km/u gecorrigeerd nr 49 km/u: 153€
60 km/u gecorrigeerd nr 54 km/u: 207€
Sneller dan 60 km/u in Brussel zone 30: rechtbank.
Lees ook: Brussel is zone 30 sinds 1 januari