Dot Motorcycles maakt comeback… met de goedkeuring van Guy Martin
We hadden het eerder al over een britse revival, met uiteraard Triumph, Norton en Royal Enfield op kop. Maar onlangs – tijdens Motorcycle Live – kwam ook BSA met veel tromgeroffel terug tot leven. Een beetje in de schaduw, maar op hetzelfde evenement herrees ook Dot Motorcycles uit z’n as. En daar zit Guy Martin ook voor iets tussen.
Mocht de naam Dot Motorcycles u niks zeggen, dan is het u bij dezen vergeven. Nochtans kan het merk pronken met een lange geschiedenis: sinds z’n oprichting in 1903 in Manchester is het tot 1984 in productie gebleven. Daarbij rekende ’t steevast op externe leveranciers voor de motorblokken – en laat dat element nu net de basis zijn voor de comeback. Voor z’n twee nieuwkomers rekent Dot namelijk op Kawasaki’s 649cc paralleltwin, die goed is voor 68 pk bij 8.000 tpm en 64 Nm bij 6.700 tpm. Een platformtweeling dus, die respectievelijk de namen Dot Reed Racer en Dot Demon mee kregen. De doopvont – en bijbehorende productiefaciliteit – staat als vanouds in Manchester neergepoot.
Dot Reed Racer
De opvallende, op een caféracer geïnspireerde Dot Reed Racer krijgt een retro ogende kuip, bar-end spiegeltjes met geïntegreerde richtingaanwijzers, een dikke Showa UPSD-voorvork, radiale Brembo remmen, een hele rist gefreesde onderdelen, een lederen monozit en een opvallende uitlaat onder het zadel. Leuk detail: de kleur van het erg knap ge-TIG-laste frame en al even mooi vormgegeven swingarm zijn identiek aan de lakkleur op de uitlaatlijn – wat ’t geheel een geweldig uniforme uitstraling geeft. Als drooggewicht wordt 169 kg opgegeven.
Dot Demon
De Dot Demon is dan weer een minimalistische scrambler met een meer gedrongen uiterlijk, hoge spatborden, een lang en vlak zadel in handgemaakt leder, een opvallende ledkoplamp met DRL, spaakwielen, de nodige alu protectoren (check zeker de uitgefreesde ‘Union Jack’ in de radiatorprotector) en vorkpootbeschermers. De ideale compagnon om de stadsjungle en occasionele grindstrook mee aan te vallen, zo lijkt het.
Guy Martin
De heropleving van Dot Motorcycles hebben we te danken aan Anthony en Daniel Keating, die samen met Gary Hewitt en Ian Martin. Zij sloegen de handen in elkaar met TT-racer en tv-ster Guy Martin om het team van ingenieurs bij te staan naar vormgeving, techniek en tests toe. Waardoor Dot Motorcycles naar eigen zeggen ‘superieure producten’ wil afleveren. Het geeft in één adem mee dat er ook een reeks high-end elektrische motoren op de planning staan.
Wat beide machines moeten gaan kosten of wanneer ze exact op de markt komen, is voorlopig niet bekend. Maar dat ze koppen zullen doen draaien als ze er effectief zijn, staat als een paal boven water.