Eerste beelden: Harley-Davidson HD350 en HD500
Dat Harley-Davidson broedt op ’t plan om nieuwe markten aan te boren met lichtere motoren, is inmiddels al lang geen geheim meer. Al in 2019 kondigden de dames en heren uit Milwaukee aan dat er een bondgenootschap met QJ in de steigers stond, en dat er werd nagedacht over een motor met een paralleltwin in het vooronder. Nu blijkt uit homologatiedocumenten dat er niet één, maar twee dergelijke machines van de band zullen rollen – zij het (voorlopig?) enkel in en voor China. De eerste beelden zijn inmiddels opgedoken.
HD350
Aanvankelijk zou deze kleine Harley de 338R gaan heten, vanwege z’n overeenkomstige cilinderinhoud. Die 338cc realiseerde H-D door de slag van QJ’s 300cc-twin te combineren met de boring van zijn grotere 500cc-motor. Al bouwden de Chinezen sindsdien zelf een nog iets ruimer bemeten blok met 353cc – waarvoor uiteindelijk ook werd gekozen. De werktitel van ‘de kleine’ is HD350, al lijkt er op de billen ‘X350’ te prijken. Bij de typegoedkeuring stond ook bovenstaande foto, die exact overeen lijkt te komen met eerder gepubliceerde schetsen. Het duidelijk uit de flattrackerij overgenomen silhouet lijkt daarbij over het ‘skelet’ van de Benelli 302S gedrapeerd te zijn. Zo zijn de wielen, remmen en de UPSD-voorvork alvast identiek aan de Benelli. Het blok is, volgens de goedkeuringsdocumenten, goed voor 36 pk in de Harley HD350. Maar daarmee moet hij wel een behoorlijk forse 195 kilo richting een top van 145 km/u zien te stuwen.
HD500
Harley-Davidson laat ook de HD500 (of X500) voor ’t eerst zien. Dat wordt een 500cc-twin met het chassis en het blok van de Benelli Leoncino 500 als basis. Onder die hoedanigheid levert de 500 ruwweg 47 pk en weegt hij rijklaar goed 207 kg. De topsnelheid bedraagt 160 km/u, waarbij grotere remschijven en radiaal gemonteerde remklauwen – rechtstreeks afkomstig van de Leoncino 500 – voor de nodige stopkracht moeten zorgen. De uiterlijke overeenkomsten lopen overigens een pak verder dan dat. Oordeel gerust zelf op basis van bovenstaande beelden!
Zhejiang Jisheng
Beide motoren worden gemaakt door een samenwerkingsverband dat door Harley-Davidson en Qianjiang is opgericht onder de naam Zhejiang Jisheng Motor Vehicle Co., Ltd.. Dit merk werd opgericht in 2021, maar kreeg pas in november 2022 een licentie van de Chinese overheid om motorfietsen te produceren. Of de lichte Harleys ooit buiten Azië zullen worden verkocht, is momenteel nog niet duidelijk. Al houdt de platformdelerij met de wereldwijd verkochte Benelli’s de deur richting Europa wel op een kier… We zijn benieuwd!