Eerste beelden: Kawasaki toont zowel een elektrische als een hybride motor tijdens Suzuka 8 Hours
Het hoeft weinig betoog dat de Suzuka 8 Hours endurance-race een prestigieuze aangelegenheid is in Japan. En al helemaal voor de Japanse motorfabrikanten zelf. Geen wonder dus dat de Japanse merken het evenement gebruiken als podium voor nieuwe of toekomstige producten. Zo ook Kawasaki, dat niet één maar twee hybride nieuwkomers liet zien op het circuit.

HEV ofte Hybrid Electric Vehicle
Het eerste prototype bleek een volledig gekuipte sportmotor met een hybride setup, in plaats van een volledig elektrische aandrijflijn. Welk blok er precies in het frame huist weten we niet. Maar de motorfiets is duidelijk voorzien van een tweecilindermotor met een Ninja 250-achtige uitlaat. Combineren we dat met de vetgedrukte ‘HEV’-stickers op de bast, dan rest er geen twijfel meer over het hybride hart van de motorfiets. Meer details krijgen we evenwel niet mee.
Uiterlijk krijgt de HEV behoorlijk agressief gestijld kuipwerk van kop tot kont. De koplamp lijkt een beetje op die van de ZX-25R en consoorten. Maar de panelen eromheen zijn een pak scherper en lijken in niets op een bestaande Ninja’s. De machine ademt door een amalgaam aan luchtinlaten op de kop, om de accu en de motor te koelen.
Voor de rest lijkt er op het eerste zicht weinig bijzonder te spotten: een telescoopvork, monoshock en een herkenbare achterbrug. De remmerij bestaan uit dubbele schijven vooraan, wat ongetwijfeld moet helpen om het extra gewicht van het hybride systeem op te vangen.




Elektrisch verantwoord naakt
In tegenstelling tot de hierboven omschreven HEV is de naked Kawasaki een volledig elektrische motorfiets. Het design sluit ook op deze EV-telg mooi aan bij de huidige Kawasaki-range. Zo doen de de snuit en het rijwielgedeelte meteen denken aan de Z400.
Details over het vermogen, de actieradius, de accucapaciteit en de oplaadtijd zijn op dit moment nog schaars. Wordt ongetwijfeld vervolgd!
