Eerste test 2021 Kawasaki Versys 1000 SE
Ook al gooi je -bijna- elke week een been over een andere motor, toch word je nu en dan verrast. Zo ook tijdens de test van de 2021 Kawasaki Versys 1000 SE met Skyhook ophanging. We hadden al zoiets van ‘veel geblaat en weinig wol’ in gedachten. Maar de Showa Skyhook ophanging verraste ons echt.

Je ding?
We herinneren ons een licht lyrisch gevoel na de test van de Kawasaki Versys 1000 SE twee jaar geleden op Lanzarote. De avontuurlijk ogende weg-tourer van de enige groene jongens die we een warm hart toedragen, was er boenk op. Met extra uitrusting die ondertussen zijn weg gevonden heeft naar de Kawasaki Versys 1000 S en een elektronisch instelbare ophanging, was de Versys SE zonder meer een verstandige keuze. Je wilt de eigenaars van aan adventure motor die nooit één meter off road rijden, geen eten geven.
Kawasaki windt er geen doekjes om: je kan een motoravontuur beleven zonder op onverharde wegen te gaan en als dàt is wat je wilt, dan is de Versys 1000 SE je ding. We zijn het daar mee eens. Temeer omdat er kenmerken zoals Cruise Control, Quick Shifter, handvatverwaming, Cornering Management en een TFT-display bij de standaarduitrusting horen.
Word jij één van de vijf lezers die met de Versys 1000 S aan de slag mogen?

Skyhook
Meer nog nu in 2021, want de elektronisch bediende ophanging is geëvolueerd naar een Skyhook ophanging. En dat is wat ons betreft het hoogst haalbare als je met een telescoopvork en monoshock je motor afveert. Je kunt hem nog steeds elektronisch naar wens instellen, maar daarbij is de verbeterde software nu in staat om je motor op elk moment, op elke ondergrond de meest ideale werking krijgt.

Hoogwaardig(er)
Dat klinkt goed als marketing verhaal, maar kijk, in dit geval werkt het ook daadwerkelijk. We reden in de weken voorafgaand aan deze test ook met de – overigens uitstekend afgeveerde – Versys 1000 S. Als je dezelfde routes rijdt, voel je op een aantal stukken dat je meer comfort hebt. Is dat iets waardoor je met tegenzin op de S zou terug stappen? Helemààl niet. We hebben dat trouwens al herhaaldelijk gedaan. Het gaat hier gewoon om een hoogwaardig(er) en duidelijk anders gevoel. Alsof je stuur op dezelfde hoogte blijft en onaangeroerd is door de putten en oneffenheden. Het voelt een beetje zoals de wishbone ophanging op de Honda Gold Wing en de Telelever op een BMW. Alleen heb je daar weer andere nadelen bij. Dit is een UPSD telescopische vork die dat soort comfort biedt. En de voordelen van een telescoopvork houdt – zoals bijvoorbeeld het lagere gewicht.

Gran Tourer Pack
Dat komt bovenop de rijkarakteristieken van de Versys 1000 S zoals je die hier kunt lezen. En dan kom je tot de conclusie dat de SE wel duurder is dan de S (logisch ook),maar een meerprijs van 1800 euro (17.199 euro ten opzichte van 15.599 euro) is verantwoord. Het Grand Tourer Pack (met de zijkoffers en topcase met ruggensteun, verstralers, GPS beugel, tankpad, framesliders en 12V oplaadpunt kosten normaal gezien 1.699 en gaan met de salondeals (zie motorprijzen.be) de deur uit voor 999 euro. Dat wil zeggen dat een volledig uitgeruste Grand Tourer Versys, SE uitvoering met Skyhook ophanging en alle opties, 18.199 euro kost.
In Motor Magazine #2, in de winkels op 5 februari, brengen we een uitgebreide omschrijving van de Skyhook ophanging en een extra testverslag van de Versys 1000 SE.
Op motorprijzen.be kun je alle Kawasaki deals en prijzen bekijken en vergelijken

Betaalbaar en compleet
Ter vergelijking: de basisversie van de BMW S 1000 XR zit nipt onder de prijs van een volledig uitgeruste Versys 1000 SE, die van de Ducati V4 Multistrada zit er net boven. (Niet eens zo) kort door de bocht is het zo dat de top versie van de Versys 1000 SE goedkoper is dan een basic model van de concurrenten. Zijn er verschillen? Tuurlijk; er zijn altijd verschillen. Maar de prijs is wat ie is. En ook al is 18.000 euro best wat geld, het is beduidend goedkoper dan wat de concurrentie kost. Kawasaki doet op geen enkel vlak toegevingen qua uitrusting, kwaliteit of gebruiksgemak en plaatst met de 2021 versie zijn Versys 1000 SE nog een trapje hoger. Wetende waar de vorige uitvoering stond, neigt dit naar perfectie.
Meer weten over de 2021 Kawasaki Versys 1000 SE en alle optie packs? Klik hier
Technische gegevens
Motor
Type: Vloeistofgekoelde vier-in-lijn
Cilinderinhoud: 1043 cc
Maximaal vermogen: 120 pk bij 9.000 opm.
Maximaal koppel: 102 Nm bij 7500 opm.
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting
Rijwielgedeelte
Frame: aluminium twin tube frame
Voorvork: 43 mm UPSD met instelbare veervoorspanning en uitgaande demping, elektronisch gestuurd met Showa Skyhook ophanging
Achterschokbreker: Bottom-Link Uni-Trak, gasgevuld, met traploze uitgaande demping en op afstand instelbare veervoorspanning. Elektronisch gestuurd.
Remmen voor: Dubbele 310 mm schijven met radiaal gemonteerde monobloc vierzuiger remklauwen, bochten ABS
Remmen achter: 250 mm schijf met zwevende enkelzuiger remklauw; bochten ABS
Voorwiel: 17 inch
Achterwiel: 17 inch
Afmetingen
Wielbasis: 1520 mm
Zithoogte: 840 mm
Rijklaar gewicht: 255 kg
Tankinhoud: 21 liter
Prijzen, packs en garantie
Packs: Tourer, Tourer + en Grand Tourer
Garantie: 2 jaar
België: 17.199 euro (2021 model)
Nederland: 17.999 euro (2021 model)
Invoerder: Kawasaki Benelux