Eerste test 2021 Triumph Trident 660: Britpop
De test van de Triumph Trident 660 illustreert de belichaming van hoe de Britten een breed toegankelijke en betaalbare middenklasse naked zien. Wij gingen uitvlooien of ze het van bij hun eerste poging al kans op succes hebben.
Het is gemakkelijker gezegd dan gedaan: Een betaalbare, toegankelijke en sportieve middenklasse naked maken. Enkele merken hebben er wel eentje, maar hier en daar wordt wel een loopje genomen met één van die kenmerken. Vooral ‘betaalbaar’ is niet altijd een vast onderdeel van het pakket. Dat is hier met de Triumph wel het geval.
Klassieke naam, moderne invulling
De Britten hebben bovendien goed in hun oude kasten gekeken. Daar lag nog een iconische naam die recent niet gebruikt werd. En een blok dat in deze versie totaal hertekend werd, met onder andere een kleinere boring en langer slag en andere nokkenassen. Enter de Trident 660. Geen lid van de classic collectie van het merk, wel een moderne naked. Eentje met een concept dat zò logisch is, dat het gek lijkt dat men er niet eerder aan gedacht had.
Volume
De Trident 660 moet een motor worden waarmee Triumph best wat volumes haalt. Dat doen ze door te mikken op een breed publiek. Er is ook een A2-versie om het jonge volkje aan te trekken. Op papier klopt het dus allemaal. Maar is dat ook zo in de praktijk? Wij weten het antwoord op de vraag al. Jij ook als je even de tijd neemt om de volgende lijnen te lezen:
Perfect decor
Allemaal mooi, maar rijdt hij ook goed? We kunnen daar na een dag stevig gassen en rustig rijden met een volmondig ja op antwoorden. We hebben het zelfs bijzonder naar onze zin gehad op te Trident. Daar zit de locatie natuurlijk voor iets tussen.
“Een grijns onder je helm is niet meer dan een natuurlijke reactie.”
Als je op een perfecte asfaltslinger door het wolkendek naar de top van de Teide vulkaan rijdt en bochtenpikkend links onder je een wolkentapijt ziet, aan de rechterzijde een buitenaards landschap én overspoeld wordt met de eerste zon in maanden, is een grijns onder je helm niet meer dan een natuurlijke reactie.
Koppelblok
Geluk kan slechts bestaan in afwezigheid van ongeluk. En de Trident gaf ons geen enkele reden om te mopperen. Het is de verdienste van Triumph dat ze deze Trident gebouwd hebben rond een oerdegelijk concept. Neen dit is geen motor waarmee de Britten hun Moto2 avontuur verder moeten gaan spijzen. Het is wél een veelzijdige naked met een bijzonder soepel karakter en veel meer koppel dan je van een middenklasser zou verwachten.
“Geluk kan slechts bestaan in afwezigheid van ongeluk. En de Trident gaf ons geen enkele reden om te mopperen.”
Dat koppel is bovendien zo breed uitgespreid, dat je tussen de 3.000 en 9.000 tpm minstens 90 procent van het maximumkoppel van 64 Nm ter beschikking hebt. Dit is dus verrassend genoeg een middenklasser die zich meer op koppel dan op piekvermogen laat rijden. Waar een langere slag en kleinere boring al niet goed voor kunnen zijn.
Anderzijds is het koppel dermate evenredig verdeeld, dat de motor nooit naar een piek toewerkt. Je kunt net zo goed bij 5000 als bij 8000 tpm schakelen. Puur gevoelsmatig zou een piekje in het koppel meer ziel geven aan de motor.
Vertrouwen tanken
Meer nog dan vlot rijden, biedt de Trident 660 vertrouwen. En een motor die gemakkelijk te rijden is en vertrouwen biedt, is ook een motor waar je hard mee kunt gaan. En dat lukt ook, maar de Trident leent zich net zo goed tot gezapig rijden of zelfs rustig genieten.
“Als je de Triumph Trident 660 rijdt zoals het hoort, overtreft hij op alle vlakken de standaardvereisten.“
De test van de Triumph Trident 660 toont ook de veelzijdigheid van de Brit aan. Hij remt ook goed. Zijn er motoren die beter remmen? Ongetwijfeld. Maar dat de Trident doseerbaar en krachtig remt, moet in dit concept meer dan voldoende zijn. Op geen enkel moment hadden we behoefte aan sterkere stoppers. Of aan een hoogwaardiger ophanging. Als je de Triumph Trident 660 rijdt zoals het hoort, overtreft hij op alle vlakken de standaardvereisten.
Anders dan de Street
Triumph is er in geslaagd om naast zijn sportieve Street Triple naked een grondig verschillende motor te bouwen. Topprestaties staan helemaal niet op de lijst van kenmerken van de Trident 660 – ook al kun je er verdomd hard mee gaan. Het is vooral een gemakkelijke motor geworden. Eentje die hopen rijplezier geeft en automatisch een goesting om te gaan gassen creëert. Het is een motor die je met elke kilometer meer zin geeft om te rijden.
Conclusie test Triumph Trident 660
En ja, 81 pk en 64 Nm volstaan daarvoor. Hebben we wel eens zin gehad om nog sneller uit een bocht weg te sprinten? Tuurlijk, maar bij dat soort doelstellingen horen naast grotere kicks ook grotere risico’s. We hebben op de Trident 660 niet één keer het gevoel gehad dat we met limieten aan het flirten waren. Maar we hebben heel vaak met een grijns in de helm rond gereden. Een motor die dat kan bewerkstelligen voldoet aan alles wat je van een voertuig op twee wielen kan verwachten. Triumph heeft dat van bij zijn eerste poging met deze Trident perfect voor elkaar gekregen. En eigenlijk zelfs méér dan dat.
Foto’s: Kingdom
Lees hier de eerder gepubliceerde rij-indrukken van de Triumph Trident 660
Bekijk hieronder de video van deze test van de 2021 Triumph Trident 660
Technische gegevens en prijzen
Motor
Type: Vloeistofgekoelde driecilinder
Cilinderinhoud: 660 cc
Maximaal vermogen: 81 pk bij 10.250 opm.
Maximaal koppel: 64 Nm bij 6250 opm.
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting
Rijwielgedeelte
Frame: stalen perimeter frame
Voorvork: 41 mm UPSD niet instelbaar
Achterschokbreker: Monoshock met instelbare veervoorspanning
Remmen voor: Dubbele 310 mm schijven met radiaal gemonteerde Nissin tweezuigerremklauwen, ABS
Remmen achter: 250 mm schijf met zwevende enkelzuiger remklauw; ABS
Voorwiel: 17 inch
Achterwiel: 17 inch
Afmetingen
Wielbasis: 1401 mm
Zithoogte: 805 mm
Rijklaar gewicht: 189 kg
Tankinhoud: 14 liter
Prijzen en garantie
Garantie: 2 jaar
België: 7.995 euro
Nederland: 8.995
Invoerder: Triumph Benelux