Eerste test: 2022 Yamaha TMAX & Tech MAX
Sinds we in 2001 voor het eerst een been over de TMAX gooiden, heeft de maxiscooter heel wat veranderingen ondergaan. Zo ook in 2022. Heel benieuwd of deze aanpassingen zullen volstaan om Yamaha’s iconische megascooter in het zadel te houden als peetvader van zijn klasse.
T of Tech?
Met een nieuw uiterlijk en een pak onderhuidse verbeteringen, lijkt de TMAX op papier in elk geval gewapend om nog een hele tijd toonaangevend te zijn. De Tech MAX is dat nog meer. Deze luxeversie heeft een verwarmd zadel, verwarmde handvatten, een elektronisch in de hoogte instelbaar windscherm, cruisecontrol en een instelbare achterschokbreker. Goed voor een prijsverschil van 2.000 euro, maar daar lijken de meeste klanten niet om te malen. In het verleden was het merendeel van de verkoop voor de Tech MAX-uitvoering en we vermoeden dat daar anno 2022 geen verandering in zal komen.
Regentest
Het lijstje met nieuwigheden is bijzonder lang, maar we halen er de opvallendste even voor u uit. 7 duim TFT-scherm, nieuwe styling met een hoger postuur, verbeterde smartphone connectiviteit, langer zadel met instelbare ruggensteun, nieuwe ergonomie, geïntegreerde richtingaanwijzers, verbeterd Euro 5 560cc-tweecilinderblok plus de hierboven opgesomde Tech MAX-kenmerken.
Spanje en zon? Haha!
Het is niet niks en vooral: het zorgt voor een andere beleving. Het is hierbij trouwens belangrijk om de weersomstandigheden te schetsen waarin de test verliep. Spanje en zon? Vergeet het maar. We hadden zeikende regen van bij de start en dat ging maar door tot 30 seconden voor we weer aan het hotel waren. Mist in de bergen, glibberige wegen, slechte zichtbaarheid en berekoud. Op gelijk welke andere motor hadden we hier wellicht na een uur of twee de handdoek geworpen en waren we aan het knetterende haardvuur gebleven bij die bevallige dame van de koffiestop.
Kleine Media Markt
Echter, op de TMAX kon het er nog net mee door. Haarfijn werkende tractiecontrole, vlotte vermogensafgifte en een vlotte bediening van de elektronica. Het gebeurt wel vaker dat een motor qua elektronica het equivalent van een kleine Media Markt aan boord heeft, maar het is zeldzaam dat je alles gemakkelijk en intuïtief kunt bedienen. De TMAX is een voorbeeld van hoe je veel elektronica toch makkelijk bedienbaar maakt.
Juist inschatten
De nieuwe TMAX en zeker de Tech MAX zijn beter uitgerust dan een doorsnee (sport) tourer. De Tech MAX kost trouwens evenveel. Maar daar houdt elke vergelijking op. Yamaha’s nieuwe maxiscooter enkel beoordelen op zijn uitrusting zou bovendien fout zijn. Want ook zijn rijkwaliteiten maken deel uit van de populariteit. En die zijn er alleen maar op vooruitgegaan op deze nieuwe versie. Niemand neemt het ons hopelijk kwalijk dat we de toegenomen grondspeling tijdens deze regentest niet ten gronde (!) uitgeprobeerd hebben. De tractiecontrole daarentegen wisten we wel te appreciëren. Al moet het gezegd dat de Bridgestone SC2-scooterbanden in de regen dermate veel grip bieden dat de elektronica slechts moet ingrijpen als je er echt naar op zoek gaat. Gas in de hoek op de lijnen van een nat zebrapad bijvoorbeeld. Werkt altijd. De vermogensafgifte is trouwens goed controleerbaar. Het went trouwens snel, dat gehuil van een automaat…
Hoger en hoger en…
De hogere bouw zorgt niet alleen voor (iets) meer grondspeling, maar ook voor een betere uitstraling. Als je de originele 2001 TMAX naast de nieuwe zou zetten, zie je dat in twee decennia Europa’s meest verkochte maxiscooter alleen maar hoger is geworden. En zo heb je nu een zadelhoogte van 800 mm. Dat is best wat voor een scooter. Er is genoeg ruimte onder dat zadel, al zijn er scooters die op dat vlak iets meer te bieden hebben. Yamaha biedt in één van zijn optiepakketten trouwens een topkoffer.
Extra windgeleiders
We vroegen ons tijdens de lange regenrit even af of er – gebruikmakend van moderne aerodynamica – niet wat extra windgeleiders op het kuipwerk gemoeten hadden. Kwestie van nog beter beschermd te zijn tegen de elementen van de natuur. Die eerste druppel die dan toch door de muur van regenkledij sijpelt… je wilt ‘m nooit voelen. Maar de waarheid is dat het eigenlijk verrassend lang duurde eer we nat werden.
Conclusie
De TMAX heeft dus geen extra windgeleiders nodig. Bij dat nieuwe kuipwerk hoort ook een iets sportievere rijhouding en ook daar waren we best tevreden over. Gekoppeld aan het pittige motorkarakter – er is niet al te veel verschil tussen beide rijmodi – zorgt dat ervoor dat de premium scooter naast zijn comfort en luxe ook best wat sportief potentieel aan de dag legt. Binnen het concept van een scooter, lijkt het moeilijk om een beter totaalpakket samen te stellen dan dit.
Yamaha heeft een hele schare TMAX-fans. Die hoeven zich geen zorgen te maken over de kwaliteiten van de jongste telg uit de familie. Meer zelfs, wellicht komen er door deze versie nog een boel aanhangers bij.
Fotografie: Yamaha
Technische gegevens 2022 Yamaha TMAX
MOTOR
Type: vloeistofgekoelde twin
Cilinderinhoud: 562cc
Boring x slag: 70 x 73 mm
Transmissie: automaat met V-snaar
Eindoverbrenging: riem
PRESTATIES
Maximaal vermogen: 35 kW (47 pk) bij 7.500 tpm
Maximaal koppel: 56 Nm bij 5.250 tpm
ELEKTRONICA
Motor: 2 rijmodi
Rijwielgedeelte: ABS, tractiecontrole
RIJWIELGEDEELTE
Frame: aluminium
Vering voor: 41mm UPSD-vork
Vering achter: monoshock, voorspanning instelbaar
Rem voor: 267 mm schijven met tweezuigerremklauwen
Rem achter: 282 mm schijf
MATEN & GEWICHTEN
Wielbasis: 1.575 mm
Zithoogte: 800 mm
Rijklaargewicht: 218 kg
Tankinhoud: 15 liter
PRIJS & INFO
Prijs België: 12.999 euro (Tech MAX: 14.999 euro)
Prijs Nederland: 13.999 euro (Tech MAX: 15.999 euro)