Eerste test: 2023 Honda XL750 Transalp

Honda’s middenklasse alleskunner heeft 37 jaar de tijd gehad om tot een ultieme versie uit te groeien. Ok, hij is een paar jaar uit roulatie geweest, maar dat maakt deze comeback des te interessanter. We gingen naar Portugal om uit te vlooien of Honda een Transalp 2.0 heeft gebouwd.

Focus op wegcapaciteiten

De uitdaging voor de Transalp (en voor Honda) was ervoor te zorgen dat een blok dat het goed doet in de Hornet, ook kan begeesteren in een totaal ander type motorfiets. Dat is minder evident dan het klinkt. Dus hertekenden de Japanners het frame, kwam er in het elektronicapakket een Gravel-modus bij en ging er heel veel aandacht naar comfort. Een tastbaar bewijs daarvan is het vrij brede zadel. Honda had er kunnen voor opteren om dat getrapte zadel gewoon recht te houden en smaller te maken. Een smallere bouw had ongetwijfeld voor bijval gezorgd bij diehard offroadfans en het rallypotentieel van deze motor opgedreven. Honda koos er echter voor om de stijl te houden waarvoor de Trans altijd heeft gestaan. Dat wil zeggen dat comfort, gebruiksvriendelijkheid en veelzijdigheid hoog in het vaandel staan. Bijgevolg blijft er een groot deel van de focus op de wegcapaciteiten. Want daar zal de XL750 ongetwijfeld het meest gebruikt worden.

Bewuste keuze

De ophanging is enkel qua veervoorspanning instelbaar. Dat is deels om de prijs laag te houden, maar we vermoeden dat het ook is om een onderscheid te houden met de Africa Twin. Met 0,32 pk per kg hebben beide motoren immers dezelfde gewicht/pk-verhouding en met die 92 pk zit de Transalp niet al te ver onder het piekvermogen van de AT.
Er zijn vijf mappings met een nieuwe Gravel-modus die specifieke offroadinstellingen heeft voor ABS en tractiecontrole. Alles wordt bediend via een eenvoudig en intuïtief knoppensysteem aan de linkerstuurhelft. Hier overklast de Transalp de Africa Twin, en we kunnen alleen maar hopen dat dit eenvoudig en goedwerkend systeem ook zijn weg zal vinden naar de grotere neef.

Tweeledig

Het eerste deel van de Transalp-test verliep in de gietende regen. Nu, een beetje polyvalente middenklasser weet zich in dergelijke omstandigheden niet alleen staande te houden, het is ook een mogelijkheid om enkele troeven uit te spelen. Dat was het geval bij de Transalp. De natte en gladde bergwegen van de Algarve noopten tot enige voorzichtigheid. We probeerden de verschillende rijmodi uit en opteerden op het natte wegdek toch voor… Sport. In alle modi is het topvermogen immers hetzelfde (92 pk) maar de vermogensafgifte en de gasrespons varieert. We kozen er uiteindelijk voor om een versnelling hoger te rijden en toch in de meest assertieve modus te blijven. Het blok is soepel genoeg om van om en bij de 2.500 tpm vlot op te pikken en je kunt bij het aanremmen van de bocht afschakelen en meer gebruikmaken van de motorrem. Dat zorgt voor minder duiken vooraan en een stabieler en rustiger stuurgedrag. Dat is in de regen zeker zo handig als een Rain-modus. Bovendien zijn het ABS en de tractiecontrole er ook nog.

Na de lunch kregen we plots volle zon. De wegen droogden sneller op dan de Oekraïense staatskas en dus konden we ons gaan concentreren op de sportieve kwaliteiten van de Transalp.

Here comes the sun

Na de lunch kregen we plots volle zon. De wegen droogden sneller op dan de Oekraïense staatskas en dus konden we ons gaan concentreren op de sportieve kwaliteiten van de Transalp. Die van het blok kenden we al van de test met de Hornet. Het is de verdienste van Honda dat ze met een gewijzigd frame, 18/21-duims wielen en lange veerwegen dat sportieve potentieel wel degelijk wisten te behouden.
Harder rijden betekende ook dat we weer dat pittige kantje van de twin konden ervaren, maar tegelijk aangenaam verrast werden door de dubbele 310-mm schrijfrem vooraan. Axiaal gemonteerde tweezuigerremklauwen, redelijk basic dus, maar ze werken perfect. Overdaad is nergens voor nodig. Ook de ophanging deed het goed en ook daar zijn er geen franjes.

Compromissen combineren

De Transalp is dus geen compromisloze motorfiets, eerder een motor die compromissen weet te combineren tot pluspunten. Neem nu het windscherm. Niet instelbaar, maar het beschermt je perfect tegen regen en wind. En dat is vaak toch het doel van zo’n scherm. Anderzijds is het toch laag genoeg om je op een gravelweg toe te laten recht te staan en voorover te leunen zonder een tik te krijgen tegen je kin.
Wie andere accenten wil leggen, zal zijn of haar heil kunnen zoeken in één van maar liefst vijf optionele pakketten. Je kunt kiezen tussen Urban, Adventure, Rally, Touring en Comfort. Alle onderdelen uit deze packs kunnen ook afzonderlijk gekocht worden. Als we één item zouden kiezen, dan is het de quickshifter. Kost 290 euro en werkt perfect, dus dat kan er nog wel bij.

Verwachtingen ingelost

De Transalp doet dus wat van hem verwacht wordt. Hij is veelzijdig, gemakkelijk in gebruik en verrassend potent. Klinkt eenvoudiger dan het is. Bovendien heeft de 2023 XL750 die veelzijdigheid een stuk breder uitgespreid. Hij kan nóg meer op de weg, het kost nog minder moeite om hem te sturen en de uitrusting is rijkelijker dan ooit.
Dit is geen evolutie van de motor die ze enkele jaren geleden uit het gamma haalden, maar wel een totaal nieuw concept dat sterker, gemakkelijker en veelzijdiger is. Een Transalp 2.0 als het ware.

Technische gegevens 2023 Honda XL750 Transalp

MOTOR          

Type: vloeistofgekoelde parelleltwin unicam

Cilinderinhoud: 755cc

Boring x slag: 87 x 63 mm

Transmissie: zes versnellingen

Koppeling: natte meerplaats, assist-/slipperkoppeling

Eindoverbrenging: ketting

PRESTATIES    

Maximaal vermogen: 92 pk bij 9.500 tpm

Maximaal koppel: 75 Nm bij 7.250 tpm

ELEKTRONICA

Motor: 5 rijmodi

Rijwielgedeelte: ABS, tractiecontrole, wielliftcontrole

RIJWIELGEDEELTE     

Frame: stalen diamanttype

Vering voor: 43mm UPSD Showa, 200 mm veerweg

Vering achter: monoshock op Pro Link, instelbaar in veervoorspanning, 190 mm veerweg

Rem voor: dubbele 310mm-schijf met axiaal gemonteerde tweezuigerremklauwen

Rem achter: enkele 240mm-schijf met éénzuigerremklauw

MATEN & GEWICHTEN         

Wielbasis: 1.560 mm

Balhoofdhoek: 27°  

Naloop: 111 mm

Zithoogte: 850 mm

Rijklaargewicht: 208 kg          

Tankinhoud: 16,9 liter

PRIJS & INFO  

Prijs België: 10.799 euro

Prijs Nederland: 12.599 euro

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.