Eerste test: 2023 Honda XL750 Transalp
Honda’s middenklasse alleskunner heeft 37 jaar de tijd gehad om tot een ultieme versie uit te groeien. Ok, hij is een paar jaar uit roulatie geweest, maar dat maakt deze comeback des te interessanter. We gingen naar Portugal om uit te vlooien of Honda een Transalp 2.0 heeft gebouwd.
Focus op wegcapaciteiten
De uitdaging voor de Transalp (en voor Honda) was ervoor te zorgen dat een blok dat het goed doet in de Hornet, ook kan begeesteren in een totaal ander type motorfiets. Dat is minder evident dan het klinkt. Dus hertekenden de Japanners het frame, kwam er in het elektronicapakket een Gravel-modus bij en ging er heel veel aandacht naar comfort. Een tastbaar bewijs daarvan is het vrij brede zadel. Honda had er kunnen voor opteren om dat getrapte zadel gewoon recht te houden en smaller te maken. Een smallere bouw had ongetwijfeld voor bijval gezorgd bij diehard offroadfans en het rallypotentieel van deze motor opgedreven. Honda koos er echter voor om de stijl te houden waarvoor de Trans altijd heeft gestaan. Dat wil zeggen dat comfort, gebruiksvriendelijkheid en veelzijdigheid hoog in het vaandel staan. Bijgevolg blijft er een groot deel van de focus op de wegcapaciteiten. Want daar zal de XL750 ongetwijfeld het meest gebruikt worden.
Bewuste keuze
De ophanging is enkel qua veervoorspanning instelbaar. Dat is deels om de prijs laag te houden, maar we vermoeden dat het ook is om een onderscheid te houden met de Africa Twin. Met 0,32 pk per kg hebben beide motoren immers dezelfde gewicht/pk-verhouding en met die 92 pk zit de Transalp niet al te ver onder het piekvermogen van de AT.
Er zijn vijf mappings met een nieuwe Gravel-modus die specifieke offroadinstellingen heeft voor ABS en tractiecontrole. Alles wordt bediend via een eenvoudig en intuïtief knoppensysteem aan de linkerstuurhelft. Hier overklast de Transalp de Africa Twin, en we kunnen alleen maar hopen dat dit eenvoudig en goedwerkend systeem ook zijn weg zal vinden naar de grotere neef.
Tweeledig
Het eerste deel van de Transalp-test verliep in de gietende regen. Nu, een beetje polyvalente middenklasser weet zich in dergelijke omstandigheden niet alleen staande te houden, het is ook een mogelijkheid om enkele troeven uit te spelen. Dat was het geval bij de Transalp. De natte en gladde bergwegen van de Algarve noopten tot enige voorzichtigheid. We probeerden de verschillende rijmodi uit en opteerden op het natte wegdek toch voor… Sport. In alle modi is het topvermogen immers hetzelfde (92 pk) maar de vermogensafgifte en de gasrespons varieert. We kozen er uiteindelijk voor om een versnelling hoger te rijden en toch in de meest assertieve modus te blijven. Het blok is soepel genoeg om van om en bij de 2.500 tpm vlot op te pikken en je kunt bij het aanremmen van de bocht afschakelen en meer gebruikmaken van de motorrem. Dat zorgt voor minder duiken vooraan en een stabieler en rustiger stuurgedrag. Dat is in de regen zeker zo handig als een Rain-modus. Bovendien zijn het ABS en de tractiecontrole er ook nog.
“Na de lunch kregen we plots volle zon. De wegen droogden sneller op dan de Oekraïense staatskas en dus konden we ons gaan concentreren op de sportieve kwaliteiten van de Transalp.“
Here comes the sun
Na de lunch kregen we plots volle zon. De wegen droogden sneller op dan de Oekraïense staatskas en dus konden we ons gaan concentreren op de sportieve kwaliteiten van de Transalp. Die van het blok kenden we al van de test met de Hornet. Het is de verdienste van Honda dat ze met een gewijzigd frame, 18/21-duims wielen en lange veerwegen dat sportieve potentieel wel degelijk wisten te behouden.
Harder rijden betekende ook dat we weer dat pittige kantje van de twin konden ervaren, maar tegelijk aangenaam verrast werden door de dubbele 310-mm schrijfrem vooraan. Axiaal gemonteerde tweezuigerremklauwen, redelijk basic dus, maar ze werken perfect. Overdaad is nergens voor nodig. Ook de ophanging deed het goed en ook daar zijn er geen franjes.
Compromissen combineren
De Transalp is dus geen compromisloze motorfiets, eerder een motor die compromissen weet te combineren tot pluspunten. Neem nu het windscherm. Niet instelbaar, maar het beschermt je perfect tegen regen en wind. En dat is vaak toch het doel van zo’n scherm. Anderzijds is het toch laag genoeg om je op een gravelweg toe te laten recht te staan en voorover te leunen zonder een tik te krijgen tegen je kin.
Wie andere accenten wil leggen, zal zijn of haar heil kunnen zoeken in één van maar liefst vijf optionele pakketten. Je kunt kiezen tussen Urban, Adventure, Rally, Touring en Comfort. Alle onderdelen uit deze packs kunnen ook afzonderlijk gekocht worden. Als we één item zouden kiezen, dan is het de quickshifter. Kost 290 euro en werkt perfect, dus dat kan er nog wel bij.
Verwachtingen ingelost
De Transalp doet dus wat van hem verwacht wordt. Hij is veelzijdig, gemakkelijk in gebruik en verrassend potent. Klinkt eenvoudiger dan het is. Bovendien heeft de 2023 XL750 die veelzijdigheid een stuk breder uitgespreid. Hij kan nóg meer op de weg, het kost nog minder moeite om hem te sturen en de uitrusting is rijkelijker dan ooit.
Dit is geen evolutie van de motor die ze enkele jaren geleden uit het gamma haalden, maar wel een totaal nieuw concept dat sterker, gemakkelijker en veelzijdiger is. Een Transalp 2.0 als het ware.
Technische gegevens 2023 Honda XL750 Transalp
MOTOR
Type: vloeistofgekoelde parelleltwin unicam
Cilinderinhoud: 755cc
Boring x slag: 87 x 63 mm
Transmissie: zes versnellingen
Koppeling: natte meerplaats, assist-/slipperkoppeling
Eindoverbrenging: ketting
PRESTATIES
Maximaal vermogen: 92 pk bij 9.500 tpm
Maximaal koppel: 75 Nm bij 7.250 tpm
ELEKTRONICA
Motor: 5 rijmodi
Rijwielgedeelte: ABS, tractiecontrole, wielliftcontrole
RIJWIELGEDEELTE
Frame: stalen diamanttype
Vering voor: 43mm UPSD Showa, 200 mm veerweg
Vering achter: monoshock op Pro Link, instelbaar in veervoorspanning, 190 mm veerweg
Rem voor: dubbele 310mm-schijf met axiaal gemonteerde tweezuigerremklauwen
Rem achter: enkele 240mm-schijf met éénzuigerremklauw
MATEN & GEWICHTEN
Wielbasis: 1.560 mm
Balhoofdhoek: 27°
Naloop: 111 mm
Zithoogte: 850 mm
Rijklaargewicht: 208 kg
Tankinhoud: 16,9 liter
PRIJS & INFO
Prijs België: 10.799 euro
Prijs Nederland: 12.599 euro