Eerste test 2023 KTM 890 Adventure
Wat telkens weer opvalt bij KTM: Op je doorsnee perstest, stuurt het organiserende merk een legertje ingenieurs, designers en managers mee om op al je vragen te antwoorden. Bij KTM doen ze dat ook, alleen fungeren die ook nog eens als voorrijders voor het legertje journalisten. Om maar te zeggen: bij KTM eten, drinken en ademen ze motorrijden. Of ze daarmee de beste motoren ter wereld bouwen, is een open vraag. Maar ze doen het wel met enthousiasme en op een unieke manier. Het meest recente resultaat daarvan, is de 2023 KTM 890 Adventure.
2023 KTM 890 Adventure = grondig aangepakt
We hadden eerlijk gezegd een beetje schrik dat de lancering van de 890 Adventure onder de categorie nieuwe wijn in oude zakken zou horen. Maar de upgrade van KTM’s straatgerichte adventure is te groot om als een kleine ingreep te beschouwen. Verbeterde ophanging, nieuwe styling, 5 inch TFT scherm, verbeterde elektronica, nieuwe motorbescherming, ander bodywork, andere ruit met anti-turbulentie gat, nieuw zadel en een karrenvracht Powerparts die bij de nieuwste telg uit Mattighofen hoort. Dat is toch al iets. Bovendien laten de meeste ingrepen zich onmiddellijk voelen.
Belgisch weertje
We hadden het anders gehoopt en ingeschat, maar het weer in Portugal was barslecht. Koud, zeiknat en overgoten met een mist die bij momenten erwtensoep allures had. Zelfs met uitstekende waterdichte kledij, bleven we niet droog. Allesbehalve zelfs. En nat betekent bij deze temperaturen ook kou. Tot op een moment het enige nog resterende warme plekje op ons lijf, de bovenlip was. Wegens een constant gedruppel van snot. Ja, zò koud was het.
“Tot op een moment het enige nog resterende warme plekje op ons lijf, de bovenlip was. Wegens een constant gedruppel van snot. En toch hebben we ons te pletter geamuseerd.”
En toch hebben we ons te pletter geamuseerd op de 2023 890 Adventure. De hoofdreden daarvoor is dat alles wel vanzelf lijkt te gaan. Bergweggetje met een plensbui boven je hoofd? Geen probleem. Modderige piste vol kuilen en neerstromend water? Eitje. Het lijkt overdreven, maar dat is wel de ervaring die we uit de testrit meedragen. De 890 Adventure doet alles wat je wilt zonder dat je er moeite voor moet doen.
Primeur
Een aantal van de verbeteringen voel je niet tijdens het rijden. De verbeterde motorprotectie, zal vooral helpen als je plots niét meer rijdt. En die demo-mode is een primeur op een motorfiets. Gedurende 1500 km geniet je van het volledige elektronica pakket; inclusief de opties. Daarbij horen o.a. de quickshifter + en cruise control. De rijder kan dus alles ervaren en beoordelen of dit een interessante optie is. Na 1500 km worden de opties automatisch gedeactiveerd. Het systeem laat toe om je een beter idee te vormen van wat nuttig is en wat niet. En kan uiteindelijk kostenbesparend werken. Al hoopt KTM natuurlijk dat je, eens je de voordelen ervaren hebt, ze ook zo goed zult vinden dat je er geen afscheid mee van wilt nemen. Dat zou in ons geval zeker zo geweest zijn voor de quickshifter.
De bossen in
Ondanks het feit dat dit een wegmotor is met een groot off road potentieel, verliep toch een groot deel van de testrit op onverharde weg. Dat heb je als de voorrijder een ex-Europees enduro kampioen en individueel winnaar van de ISDE is. En ook al moet er onderweg al eens een vloek door het snot heen gebroken zijn, achteraf bekeken was dit de beste manier om de motor nòg grondiger te testen. Want zones waarvan we vreesden dat ze niet haalbaar zouden zijn door de combinatie van de hevige regen en de redelijk brave Pirelli Rally STR banden, bleken toch probleemloos onder de wielen door te schuiven. Omdat de vernieuwde instellingen van de WP’s voor een perfecte balans zorgen zonder dat je er één vinger moet naar uitsteken, omdat je de motor door het iets anders gevormde zadel nog beter tussen de benen nijpt en omdat de off road modus een waar pareltje blijkt te zijn.
Goed doordacht
Alles gebeurt makkelijk via de knoppen op de linker stuurhelft en je volgt het duidelijk op het nieuwe 5 inch TFT scherm. Dat zit mooi verwerkt achter de al even nieuwe ruit die via een opening alle turbulenties rond de helm wegwerkt. Dat is ook voelbaar zo, alleen hadden we de ruit nog graag in de hoogte verstelbaar gezien. Kwestie van, afhankelijk van de snelheid en de lengte van de rijder, een op maat gemaakte afstelling te kunnen kiezen. Dat kun je voor de ophanging, de elektronica, het zadel,…maar dus niet voor het scherm. De steilere hoek van het nieuwe scherm en de positie zijn geïnspireerd op dat van de 450 Rally Replica. Misschien is het dat wel, want in zo’n rally heb je natuurlijk lange verbindingsritten waarbij je ook goed beschermd moet zitten. Wij waren met onze 1m80 in elk geval tevreden, benieuwd of een rijder die 10 cm groter is dat ook zal vinden. De aluminium structuur onder de kuip is ook ontworpen om gemakkelijk een GPS op te monteren. Wat je er ook vindt, ook hier is goed over nagedacht.
“Ik durf te stellen dat dit de beste adventure motor is die KTM ooit bouwde.”
Sterk
Het is verbazend dat KTM, vertrekkend van een uitstekende basis, toch een dergelijke grote stap kan zetten in de evolutie van dit model. Dat ligt vooral aan hun onwil om op de lauweren te gaan rusten. Ik durf te stellen dat dit de beste adventure motor is die KTM ooit bouwde. Het ware al te mooi geweest, had daar een lage prijs bij gehoord. Als je anderzijds kijkt naar de gebruikte materialen en de afwerking, is de KTM 890 Adventure correct geprijsd.
Fotografie: Francesc Montero en Sebas Romero voor KTM
Technische gegevens 2023 KTM 890 Adventure
MOTOR
Type Vloeistofgekoelde viertakt LC8 parelleltwin
Cilinderinhoud 889 cc
Boring x slag 90,7 x68,8
Transmissie zes versnellingen
Koppeling Natte meerplaats, assist-/slipperkoppeling
Eindoverbrenging ketting
PRESTATIES
Maximaal vermogen 105 pk bij 8000 tpm.
Maximaal koppel 100 Nm bij 6500 tpm.
ELEKTRONICA
Motor 4 rij-modi
Rijwielgedeelte ABS, Off Road ABS, Cornering ABS, Tractiecontrole, Wiellift controle
RIJWIELGEDEELTE
Frame chroommolybdeen frame
Vering voor 43mm upsd WP APEX volledig instelbaar
Vering achter Monoshock WP volledig instelbaar
Rem voor hydraulisch bediende dubbele 320 mm schijf met radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen
Rem achter hydraulisch bediende enkele 260 mm schijf met dubbelzuigerremklauw
MATEN & GEWICHTEN
Wielbasis 1528 mm
Balhoofdhoek 63,7°
Naloop 107,5 mm
Zithoogte 860 mm of 840 mm
Rijklaar gewicht 194 kg
Tankinhoud 20 liter
PRIJZEN & INFO
Prijs België 14.565 euro
Prijs Nederland 16.550 euro