Eerste test Harley-Davidson Pan America 1250: Gans Anders
Het gebeurt niet vaak dat er een compleet nieuwe motor op de markt komt. Meestal gaat het om een nieuw model met een bestaand blok of zelfs een ‘gewone’ update. De Harley-Davidson Pan America is helemaal nieuw én hij is ook helemaal anders. Een klassieker in spé? MotorNieuws ging hem testen.
In your face
Adventure motoren zijn populair en er zijn er ondertussen heel wat op de markt. Het is de verdienste van Harley dat ze bij hun (r)entree in dit segment geen nieuwe versie van de bestaande motoren gemaakt hebben, maar een compleet eigen kijk op adventure rijden brengen. Als je het naar autotermen zou vertalen, heeft de Pan Am het lef van een Hummer, de sportiviteit van een Corvette en de uitstraling van een Mustang. Er straalt meer testosteron van af dan van een Amerikaans football team. De motor is compleet anders dan wat we tot nog toe kenden in het adventure segment en hij heeft bovendien een hoog ‘in your face’ gehalte.
Peter Pan
Maar wat heb je aan dat alles als het ding niet vooruit te branden is? We gingen hem dus testrijden in Duistland alwaar het Stöffel Park – een oude basaltmijn – en de slingerwegen van het Westerwald het decor vormden voor één van de belangrijkste testen van dit jaar. De nieuwe Harley doet het anders dan zijn concurrenten. Als hij het niet alleen anders, maar ook goed doet, is dit een icoon in spé en een motor die Harley een nieuw elan kan geven.
Pan America of Pan America Special
We doen Harley’s nieuwste oneer aan door hem gewoon als Pan America te bestempelen. Er is immers ook nog de Pan America Special, de high end versie met o.a. de semi-actieve ophanging en de optionele ARH ofte Adaptive Ride Height. Eenvoudig gesteld: de motor zakt naar een lagere hoogte als je stopt en zodra je gaat rijden neemt ie weer de optimale rijhoogte aan. Dat kan met drie verschillende settings en is ook uitschakelbaar. Ook nuttig op de Special is de standaard aanwezige middenbok, het instelbare achterrem pedaal, de valbeugels en de bodemplaat. De Special heeft – onder andere – ook een stuurdemper en verwarmde handvatten. Tubeless spaakwielen zijn een optie. Zaken zoals cruise control en het instelbare windscherm zijn op alle modellen standaard. Mooi zo.
Wie alle details en cijfers over de Pan America er wil op nalezen, kan dat hier doen.
Smal en logisch
Over naar de orde van de dag nu, de testrit met de Pan Am. Het eerste wat opvalt als je op de motor stapt, is hoe smal die wel is. Harley benut ten volle het concept van het Revolution Max 1250 DOHC tweecilinderblok en houdt de motor small tussen de benen. Rechtopstaand heb je de indruk met een motorfiets met een paar 100 cc minder op pad te zijn. Omdat alles nieuw is en niet geïnspireerd door bestaande ideeën, vraagt het ook enige tijd om gewend te geraken aan de bedieningsknoppen. Maar het geheel zit erg logisch in elkaar. Leuk is ook dat we de route van de dag konden downloaden op de Harley app en desgewenst ook op het TFT scherm deze route konden volgen. Het scherm is vlot afleesbaar én kantelbaar. Helemaal zoals het hoort. Goed begonnen is half gewonnen.
Deel 1: off road
Harley had het event in twee delen opgesplitst. Voor we in de namiddag de wegen van het Westerwals op konden, stond er een halve dag off road gepland. Op het immense domein van het Stöffelpark kregen we begeleiding van Busty Wolter. De eerste Duitser die ooit een backflip met een motor deed en ondertussen omgevormd tot lesgever en journalist. Onze eerste vrees dat Wolter ons met de Pan America een schans zou over sturen, bleek ongegrond. We kregen wel een aantal oefeningen voorgeschoteld die ons in staat stelden de off road capaciteiten van de nieuwste uit Milwaukee te beoordelen. De twee off road modi zijn daarbij zeer nuttig. Je kunt zelfs zo ver gaan dat op basis van de zachte of harde ondergrond een afzonderlijke modus geselecteerd wordt. Rare jongens, die Amerikanen.
Het rapport hier is méér dan positief. De Pan America verrast door zijn smalle bouw en een enorme stabiliteit. Het lage zwaartepunt is een troef bij het betere bochtenwerk. Na een beetje zoeken, slaagden we er ook in de tractiecontrole en het ABS uit te schakelen. In die configuratie ontpopt de Pan America zich als een pure off road. Heel goed doseerbaar op het gas en met een rijwielgedeelte dat niet alleen controle toelaat, maar ook vergevingsgezind blijkt. Uiteindelijk deden we met de Pan een aantal zaken die eerder voor een pure enduro geschikt lijken en dat is voor een motor met 152 pk en 242 kg ronduit indrukwekkend.
Deel 2: op de weg
Wat niet wegneemt dat een halve dag off road, aangevuld met een foto en videoshoot, hard labeur is. Een zweetdruppel bengelde nog ergens aan de kin, toen we op de middag van motor wisselden en de weg opdraaiden. Met de juiste banden en een gezonde dosis nieuwsgierigheid. Want hoe goed de motor ook is off road, de meest eigenaars zullen hem vooral gebruiken op de openbare weg. Omdat de Covid regels ervoor zorg(d)en dat we niet langer dan 24 uur in Duitsland mochten blijven, kregen we een iets kortere route met ongeveer 120 km voorgeschoteld. Een mens vraagt zich af hoe de wereld er had uitgezien, hadden ze 80 jaar geleden dezelfde regels toegepast voor reizen vanuit Duitsland…
Knallen en sturen
De route bracht een mengeling van vlotte, snelle bochten tot het betere stuurwerk. En zelfs een stuk Autobahn. In tijden waar oversteekplaatsen voor kikkers steeds talrijker worden, voelt het steeds vreemder aan om zonder snelheidsbeperking op een autostrade te kunnen knallen. Maar leuk blijft het natuurlijk altijd. Goed ook om vast te stellen dat je tot 160 km per uur perfecte windbescherming hebt, daarboven duik je best iets meer weg. Maar zelfs aan 200 km per uur, was de Pan Am een toonbeeld van stabiliteit. Top. En zo is die 152 pk nog eens bruikbaar.
Stabiel en wendbaar
Het komt wel eens voor dat motoren met een perfecte rechtdoor stabiliteit moeilijk in de bocht te krijgen zijn. Niet zo bij de Harley. De motor stuurt bijna intuïtief een bocht in. Ok, met 242 kg moet je net iets meer doen dan kijken naar de bocht om er ook in te duiken, maar naar reisenduro normen, stuurt de Pan America erg vlot in. Naargelang de gekozen rij-modus (wij kozen voor Sport) past ook de ophanging zich aan op de Special en krijg je een verschillend motorkarakter.
Machtig blok
De Sport modus bracht wat ons betreft op deze bochtige wegen het beste in de motor naar boven. Pittig en sterk, maar nooit brutaal. Zo hebben we het graag op een motor. Het Revolution Max blok heeft zoveel koppel – 127 Nm om precies te zijn – dat je meestal wel de keuze hebt tussen twee of drie versnellingen. En in geval van twijfel: kies gerust voor de laagste optie, de dikke twin trek zich al van om en bij de 2500 opm. vlot op gang. En zo stap je na een uur of twee bochtenpikken en foto’s nemen met een brede glimlach van de eerste kennismaking met een totaal nieuwe motor en, logisch, een compleet nieuw blok. De Amerikaanse zin voor overdrijven maakt het allemaal nog leuker. Andere constructeurs hebben het over LED verlichting of in het beste geval over Daytime Running lights. Harley noemt het DayMaker Lighting. Heerlijk toch? ‘But Squeezer’ voor een zadel lijkt me ook wel iets.
Pan-demie?
Het Revolution Max blok is met voorsprong de sterkste krachtbron die Harley-Davidson ooit gebouwd heeft. De Pan America is veruit de meest gedurfde motor die ze ooit op de markt brachten. Want laten we eerlijk zijn, geen segment waar de concurrentie harder is dan dat van de reis-enduro’s. De Harley-Davidson Pan America mag nu al beschouwd worden als een schot in de roos op alle vlakken. De styling is gedurfd maar geslaagd, het blok is heerlijk, de stuurkwaliteiten feilloos en de afwerking staat op het niveau dat we van de mannen uit Milwaukee gewend zijn. Voeg daarbij een prijs die naar algemene normen sterk is en naar Harley normen verbluffend en je komt tot de slotsom dat de Pan America alles heeft om het helemaal te gaan maken. Op naar een nieuwe Pan-demie?
Compleet gamma
Het belang van dit model kan moeilijk overschat worden. Het is niet alleen een stap naar een nieuw segment, het betekent ook dat Harley naast de budgetvriendelijke 750, zijn cruisers en powercruisers, de tourmotoren en de elektrische LiveWire nu ook een hoofdrolspeler bij de adventure motoren heeft. De tijd dat je alleen maar voor een custom bij de Harley-dealer ging, ligt ver achter ons. De kans is groot dat er nu in groten getale naar de bar and shield concessiehouders getrokken wordt voor een reisenduro. We gingen ooit met een Ténéré door de woestijn en met een Transalp over de Alpen. Raad eens wat we dolgraag willen doen met de Pan America…
Foto’s: Alessio Barbanti en Francesc Montero
Meer weten over de 2021 Harley-Davidson Pan America en Pan America Special? Klik hier!
Technische gegevens Harley-Davidson Pan America (Special)
Motor
Type: Vloeistofgekoelde viertakt 60° tweeclinder
Cilinderinhoud: 1252 cc
Boring x Slag
Maximaal vermogen: 152 pk bij 8.750 tpm
Maximaal koppel: 127 Nm bij 6.750 tpm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting
Rijwielgedeelte
Frame: Aluminium frame in 3 delen, motor als dragend geheel
Voorvork: 47 mm upsd, volledig instelbaar (Showa semi elektronisch op Special)
Achterschokbreker: Volledig instelbare monoshock (Showa semi elektronisch op Special)
Remmen voor: 320 mm dubbele schijf met monobloc vierzuigerklauw
Remmen achter: 240mm schijf met dubbelzuigerklauw
Afmetingen
Wielbasis: 1.570 mm
Rijklaargewicht: 242 kg
Zithoogte: 850 mm
Tankinhoud: 21,2 liter
Prijs
België: 16.495 euro en 18.495 euro (Special)
Nederland: 18.995 euro en 21.995 (Special)