Eerste Test Voge 650 DSX: Aangename kennismaking
Voge timmert hard aan de weg. En dat betekent in het geval van de Chinese motorenfabrikant een gestage uitbreiding van het gamma. Het nieuwste bewijs daarvan is de 650 DSX. Een betaalbare middenklasse adventure die we met graagte aan een veelzijdige test onderwierpen.
Strike the pose: Voge
Misschien is het goed Voge even te situeren. Het is het premium merk in het gamma van de Chinese motorbouwer Loncin. Een gigant die jaarlijks maar liefst 2,5 miljoen motorfietsen op de markt brengt. En ze doen meer dan dat, want ze maken ook helikopters, ATV’s elektrische wagens en – in deze interessant – onderdelen van motorfietsen én in sommige gevallen complete motoren voor grote merken als Honda, MV Agusta en BMW. Het is bij de laatste dat ze het 652 cc monocilinder motorblok halen voor de 650 DSX. Naargelang de overeenkomst met de fabrikant, kan Loncin immers na verloop van tijd in een aantal gevallen voor eigen gebruik de motorblokken gaan produceren. Dat is dus hier het geval.
Adelbrieven
Over de duurzaamheid van het 47 pk sterke A2 blok, moeten dus weinig vragen gesteld worden. Wat er rond zit, oogt bij een eerste inspectie ook goed. Volledige KYB ophanging, Nissin remmen, Bosch ABS en injectie, volledige LED verlichting, een standaard middenbok en een TFT dashboard. Dit kan de vergelijking doorstaan met wat je op bekendere merken terugvindt. Een modern design en adelbrieven op het vlak van kwaliteit; op dat vlak onderscheidt Voge zich alvast van wat velen zich inbeelden bij een Chinese motorfiets.
Echter, de combinatie van kwalitatieve onderdelen en een geslaagd design resulteert niet altijd in een goede motorfiets. Een testrit was hier dus op zijn plaats, temeer dit om een écht nieuw model gaat en geen kat, laat staan een testrijder, die wist wat te verwachten van de nieuwe Voge.
In en rond MotorPark
Voge koos het Olmense MotorPark adventure domein als uitvalsbasis voor het presenteren van de nieuwe 650 DSX. Van daaruit reden we een kleine twee uur op een route die afwisselen soft road en asfalt onder de wielen van de middenklasser Chinees bracht. Dat de DSX ‘maar’ 35 kW of 47 pk onder het zadel heeft, maakte tijdens de testrit geen enkel verschil. We reden geen al te lange stukken snelweg en felle acceleraties waren op de regenachtige dinsdag niet aan de orde. Misschien konden de Voge mannen wel iets meer kracht uit de 652 cc mono gepuurd hebben, maar onder de Euro5 vlag zou dat wellicht niet àl te veel meer geweest zijn en met dit vermogen zitten ze meteen ook goed voor de A2 markt.
Soepel
De kracht onderin is soepel en de reactie op het gas is dat ook. In het middengebied is de DSX met zijn piek van 60 Nm best pittig. Bovenaan vlakt het vermogen vrij snel af; reden te meer om hem vooral in het middengebied te rijden. De eerste versnelling is vrij kort en dus is snel opschakelen na de start altijd de boodschap. Daarna heb je meestal de keuze tussen twee versnellingen. Sportief in zijn drie of gezapig in vier, het is altijd een optie. Onze maat 43 ging net goed tussen de linker voetsteun en het versnellingspookje, misschien heeft iemand die op grotere voet leeft daar meer problemen mee.
Toegankelijk
Nog voor je een meter gereden heb, voel je dat de Voge met een zadelhoogte van 825 een vrij lage zithoogte heeft, wat hem zeer toegankelijk maakt. De hoek je knieën is al bij al nog comfortabel en omdat het stuur vrij hoog staat, blijft je romp goed rechtop. Het duo-zadel staat een stuk hoger dan het zitje van de rijder en fungeert zelfs deels als ruggensteun. Dat geeft een goed comfort op de weg, wie op een onverhard pad wat naar achter wil schuiven moet zich echt uit het zadel heffen om naar achter te kunnen zitten. De longitudinale bewegingsruimte op dit getrapt zadel is dus beperkt. Wellicht is een schuinere overgang naar het duo zitje een betere optie.
Ook vlot op snelweg
Met 192 kg is de DSX allesbehalve zwaar en dus moet je onder normale omstandigheden niet al te veel schuiven. De ophanging is niet instelbaar maar voldeed in standaardafstelling aan de verwachtingen. Voge geeft een topsnelheid op van 170 km per uur, we konden niet nagaan of die realistisch is. Aan legale snelheden is de protectie hoe dan ook goed. Zelfs op de snelweg toont de mono zijn klasse, goede windbescherming en opvallend trillingvrij voor een zware mono. Dat maakt deze motor meteen ook een optie voor woon-werk verkeer.
Het scherm is instelbaar. Met wat goede wil kan dat in stilstand van op de motor, maar handigst is om dit te doen voor je vertrek of na een stop zodat je de knop vooraan vlot kunt bedienen. Misschien komt daar in de toekomst een oplossing voor, zodat dit vanuit het zadel kan gebeuren.
Troeven
Na twee uur rijden was de meest opvallende opmerking dat … er eigenlijk niks opvallend was. En dat is een troef, want dat betekent dat er geen grote tekortkomingen zijn. We kregen nochtans uitdagende omstandigheden voor de wielen geschoven. Natte wegen, glibberige bochten en een off road deel dat door de regen op zijn zachtst uitgedrukt veeleisend was. De 650 DSX kweet zich onder alle omstandigheden goed van zijn taak. Hij is gemakkelijk, vlot beheersbaar en toegankelijk. Dat zijn erg belangrijke troeven voor een middenklasse adventure die mikt op een breed publiek. De prijs is een andere troef: voor 7.699 euro gaat hij al over (of liever rond) de toonbank. Voor 700 euro extra biedt Voge je een driedelige aluminium kofferset die de DSX meteen een hoogwaardige(r) uitstraling geeft en een ‘LX’ aan de typenaam toevoegt. Zeg dus nooit DSX tegen een Voge met kofferset, maar DSX LX. Het kon bijna een Romeins cijfer geweest zijn.
Geslaagde entree
Zijn er dan geen zaken die beter kunnen aan de nieuwste Voge? Absoluut. De vraag is echter of ze ook beter kunnen voor deze prijs. Het is altijd mogelijk om volledig instelbare ophanging aan te bieden, een breder gebruik van de bluetooth mogelijkheden of een blok met één of twee cilinders meer. Maar dan ga je naar een hogere prijsklasse. Het zou echter verkeerd zijn om de DSX alleen maar als een motor met een goede prijs-kwaliteit verhouding te zien. Dan ga je de indruk scheppen dat er toegevingen op de kwaliteit gedaan zijn om deze prijs te halen. En kwalitatief zit het gewoon goed. De vraag is of een mono adventure met niet-instelbare ophanging je ding is. Als dat zo is, moet de nieuwste van Voge zeker op je lijst met kanshebbers staan. Het potentieel van die lijst is trouwens niet zo heel groot. Voge veegt met deze 650 DSX de vooroordelen over Chinese motoren van de baan.
Foto’s: Johnathan Godin
Lees hier de eerder gepubliceerde reportagte over de Voge 650 DSX
Technische gegevens 2021 Voge 650 DSX
MOTOR
Type vloeistofgekoelde mono
Cilinderinhoud 652
Boring x slag 100 x 83 mm
Kleppen/cilinder 2
Compressieverh. 11,5:1
Carburatie elektronische Bosch injectie
Koppeling natte multiplaat
Transmissie 5 versnellingen
Eindoverbrenging ketting
PRESTATIES
Maximaal vermogen 35 kW (47 pk) @ 7.650 tpm
Maximaal koppel 60 Nm @ 5.500 tpm
ELEKTRONICA
Motor Bosch injectie
Rijwielgedeelte Bosch ABS
RIJWIELGEDEELTE
Frame stalen buizenframe
Vering voor Upsd KYB vork
Stelmogelijkheden niet instelbaar
Vering achter KYB monoshock
Stelmogelijkheden veervoorspanning instelbaar
Veerweg v/a nb
Rem voor 300mm-schijven met Nissin tweezuigerremklauwen
Rem achter 280mm-schijf met Nissin enkelzuigerremklauwen
Banden v/a 110/80 R19, 150/70 R17
MATEN & GEWICHTEN
Wielbasis 1.485 mm
Balhoofdhoek nb
Naloop nb
Zithoogte 825 mm
Rijklaargewicht 192 kg
Tankinhoud 18 liter
PRIJZEN EN INFO
België 7.699 euro
Nederland 8.699 euro
Importeur BW Import
Internet www.voge.be