EICMA: MV Agusta Superveloce 1000 Serie Oro

Wat je krijgt als je het verrukkelijke kuipwerk van de Superveloce 800 drapeert over het onderstel van de Brutale 1000 RR? Dat wilde MV Agusta wel eens weten. Het resultaat is de razend knappe Superveloce 1000 Serie Oro, die de Italianen zopas op EICMA vanonder het doek hebben getoverd. Inclusief enkelzijdige swingarm, vierdubbele uitlaatdemper – eentje voor elke cilinder van de vierpitter in het vooronder, en een lading carbon waar het huidige wielerpeloton jaloers op is. 

Vier-in-lijn

Een nieuwe telg dus voor de Superveloce-familie, die meteen het addendum Serie Oro achter z’n naam krijgt. Die wijst in de richting van een gelimiteerde editie, die naar aloude MV-traditie met de hand gebouwd en genummerd wordt. We haalden het hierboven al even aan: voor de 1000-versie werd het 800cc-driecilinderplatform ingeruild voor de 998cc vier-in-lijn uit de Brutale 1000 RR. Die zet een ronduit indrukwekkende 208 pk neer bij 13.000 omwentelingen en tikt 116,5 Nm aan bij 11.000 toeren. Mik je er de racekit nog onder, dan loopt het vermogen op tot 212 pk. Bam. De uitlaatlijn ging opnieuw op de tekentafel, waarbij de Superveloce vier dempers onder de kont kreeg – net zoals de iconische F4 van weleer.  Om al dat geweld in bedwang te houden, krijgt de Superveloce 1000 Serie Oro een up/down quickshifter met autoblipper aan boord, evenals een IMU, bochten-ABS, uitschakelbare tractiecontrole (instelbaar in acht niveaus), en wheeliecontrole. 

Topleveranciers

Naast de krachtbron, neemt de Superveloce 1000 Serie Oro ook het chroom-moly trellisframe over van de Brutale 1000 RR, inclusief de enkelzijdige alu achterbrug. Vooraan steunt het geheel op een volledig instelbare, semi-actieve Öhlins Nix EC-vork met TiN-behandeling, achteraan zorgt een al even elektronisch gestuurde Öhlins EC TTX-monoshock voor de afvering. Zelfs de stuurdemper (ook Öhlins, uiteraard) geniet elektronische sturing. Brembo levert met z’n radiaal gemonteerde Stylema Monoblocs de nodige remkracht aan de 320mm remschijven vooraan, achteraan bijt een Brembo tweezuiger in een 220mm remschijf. In de tank past 16 liter, onder je billen meet je 845mm tot aan de aardkorst, terwijl het geheel (droog) afklokt op 194 kg. 

Downforce

Achter het elegante kuipwerk gaat een 5,5” TFT-schermpje schuil, dat voor 2023 een fikse update kreeg – zowel qua functies als graphics. De bediening ervan is toevertrouwd aan verlichte knoppen aan de linker stuurhelft, en connectiviteit is verzekerd via de MV Ride-app.

Dankzij de carbon afdekkappen rond de remschijven lijken die laatsten wel op de trommelremmen van weleer – maar ze hebben meer dan louter een esthetische functie. Zo helpen ze onder meer bij het koelen van de remklauwen. De forse winglets genereren daarenboven bijna 40 kg downforce bij 320 km/u. Jawel. Probeert u het even voor ons uit? 

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.