GASGAS presenteert straatlegale ES 700 en SM 700
GASGAS heeft het doek van de gloednieuwe ES 700 en SM 700 getrokken, twee straatlegale modellen die definitief de deuren opentrappen richting openbare weg. De Spaanse motorbouwer heeft in de loop der jaren een meer dan gedegen reputatie opgebouwd in de offroadwereld. Maar onder impuls van z’n overnemer – Pierer Mobility (KTM/Husqvarna) – verkennen de rood-witten nu ook voor het eerst in hun 37-jarig bestaan het asfalt.
De twee nieuwkomers – de ES 700 en SM 700, respectievelijk een enduro en een supermoto – zijn gebouwd rond KTM’s 690 SMC R-platform. Niet toevallig de basis waarop ook zustermerk Husqvarna al een tweeling heeft gebaard. Voor wie de afgelopen jaren onder een steen heeft geleefd, overlopen we nog even de technische fiche: KTM’s 692cc mono perst er 74 pk en 73,5 Nm uit, en verder heeft de tweeling een quickshifter en een tank van 13,5 liter aan boord, en kan bogen op het neusje van de zalm qua elektronica. Dankzij die cijfers kunnen ook A2-rijders bij GASGAS terecht voor een licht teruggeschroefde versie – kwestie van de mapping even aan te passen.
SM 700
Van de twee is het de SM 700 die meer gericht is op dagelijks straatgebruik, met een straatgerichte 48 mm WP-vering en een volledig instelbare WP-schokdemper achteraan. Continental levert de ContiAttack SM Evo’s om de 17-duimswielen, Brembo staat in voor de radiaal gemonteerde Monobloc-vierzuigers die in de 320/240mm schijven bijten, en tanken doe je net achter het zadel.
ES 700
De ES 700 is dan weer de straatlegale enduro van de twee, die pronkt met WP XPLOR-veerelementen, een makkelijk bereikbare airbox (net onder het zadel), een offroadmodus, axiale Brembo’s die ingrijpen op een enkele 300mm schijf vooraan en een 240mm schijf achteraan.
En in de toekomst?
Wel, er zouden wel eens meer rood/wit-gekleurde machines op de weg kunnen verschijnen. Uit uitgelekte documenten uit 2019 bleek dat KTM grootse plannen heeft voor GASGAS, waaronder het uitbreiden van het gamma met een eigen versie van de KTM 390/890 Adventure die zal worden getuned om meer ‘hardcore’ offroad-capaciteiten te bieden dan zijn Oostenrijkse halfbroers. Wij kijken er alvast hongerig naar uit.