Geruchten rond Kawasaki ZX-4R zwellen aan
Nieuw is het gerucht rond een Kawasaki ZX-4R allerminst. Recent werden die vermoedens gevoed door eerste spypics, en nu zijn er ook registratiedocumenten opgedoken in de VS. In die documenten staan de namen’ Kawasaki ZX400 PP’ en ‘ZX400 SP’ te lezen, die volgens het papierwerk een 399cc-viercilinder in het frame krijgen. Op basis van de info lijkt 2023 het jaar waarin we beide machines mogen verwachten.

Op basis van de ZX-25R
Helaas raakte de Kawasaki ZX-25R nooit tot onze contreien, en was het privilege om dergelijke machines in te schrijven weggelegd voor de Aziatische markt en Nieuw-Zeeland. Dat als gevolg van diverse emissievoorschriften, en tot grote spijt van menig motorliefhebber: uit het 249cc-viercilindertje-in-lijn wist Kawasaki immers 45 pk te puren, bij 15.500 tpm. Met Ram-Air zelfs een peekaatje meer. Bovendien begint de rode zone op de toerenteller pas bij 17.500 tpm. Bam.
Laat ons aftrappen met het goede nieuws: de op til staande ZX-4R zou op dezelfde leest geschoeid worden, als we de geruchten mogen geloven. Het frame, de achterbrug en het grootste deel van de ophanging zou naar verluidt afkomstig zijn van de ZX-25R. Vermogenswaarden van om en bij de 80 pk zouden daardoor zeker niet onmogelijk zijn. Waanzinnig, voor zo’n kleine machine. Rest de vraag of Euro5 ook hier geen roet in ’t eten zal strooien…
Mini ZX-10R?
Een prominente, steeds goed ingelichte Japanse bron – het motortijdschrift Young Machine – zou al foto’s van de ZX-4R hebben gezien. De beelden zelf konden de Japanners niet bemachtigen, maar ze bevestigen wel het gerucht dat de nieuwe 4-reeks op de huidige 10-reeks zou lijken. Een mini ZX-10R, dus? Laat maar doorkomen!