Honda CB1000R krijgt nieuwe jas voor 2023
Honda’s CB1000R mag dan mechanisch ongewijzigd blijven voor 23YM, hij krijgt wel nieuwe kleurstellingen voor het nieuwe jaar. Zo krijgt de bestaande Black Edition het gezelschap van een nieuwe Mat Jeans Blue Metallic CB1000R ‘Black Edition’ aan het hoofd van de Neo Sports Café-familie. Beide kleuren hebben een nieuw zilverkleurig accent op de tank dat past bij de aluminium details op onder andere de spaken, motorkappen en stuurklemmen. Het strakke en agressieve silhouet wordt gecompleteerd door de bijpassende bekleding van het passagierszadel. Maar ook de standaard Honda CB1000R krijgt een make-over voor 2023, en is voor volgend modeljaar verkrijgbaar in een stijlvolle nieuwe Bordeaux Red Metallic lak.



Onder die nieuwe laklaag blijft alles zoals gezegd bij het ‘oude’: een soepel lopende maar erg krachtige viercilinder in combinatie met een scherp sturend chassis, volledige Showa-vering en radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen. Het TFT-kleurenscherm laat de rijder toe z’n smartphone met de motor te verbinden via het Honda Smartphone Voice Control-systeem, en er is een USB-aansluiting onder het zadel. De Black Edition is bovendien uitgerust met een windschermpje, een cover voor het duozadel en een quickshifter. Hij is zo zwart als een motorfiets maar kan zijn – nu met slechts een zilveren tank accentstreep – en het minste vleugje aluminium zichtbaar.
De 998cc DOHC-viercilindermotor van de CB1000R levert nog steeds een gezonde dosis vermogen en koppel: 107 kW @ 10.500 tpm en 104 Nm @ 8.250 tpm. Boring en slag zijn ingesteld op 75 mm x 56,5 mm met een compressieverhouding van 11,6:1. De rode lijn begint bij 11.500 tpm en de toerenbegrenzer treedt in werking bij 12.000 tpm. De injectie is geoptimaliseerd voor soepel vermogen en een scherpe gasrespons.




