Honda CB300R krijgt grondige update voor 2022
Na de komst van de NT1100 en de updates voor andere modellen, heeft Honda ook nog een volledig geüpdatete CB300R voor ons in petto. Het Neo Sports Café lichtgewicht krijgt een nagelnieuwe 41mm Showa UPSD-voorvork, een assist/slipperkoppeling en een Euro5-gekeurd blok in het vooronder. Voorts wordt de CB300R geleverd met een radiaal gemonteerde vierzuiger voorremklauw, bijbehorende zwevende remschijf, IMU-gestuurd ABS en een monoshock met instelbare veervoorspanning. De ledverlichting rondom sluit perfect aan bij het knap bijgewerkte LCD-dashboardje.

Nieuwe voorvork
Z’n 41 mm Showa Separate Function Big Piston (SFF-BP) UPSD-voorvork is de grootste upgrade voor de 22YM. Een drukverdelende demper in de ene vorkpoot en veermechanisme in de andere, zorgen voor uitstekende demping en een lager gewicht. Ook het formaat van de zuiger is groter wat samen resulteert in meer fijngevoeligheid, schokabsorptie en controle. De veervoorspanning van de monoshock achteraan is instelbaar.
Kleurstellingen
De 22YM CB300R zal leverbaar zijn in de volgende kleuropties:
- Pearl Dusk Yellow (Nieuw)
- Mat Pearl Agile Blue (Nieuw)
- Matt Gunpowder Black Metallic
- Candy Chromosphere Red
IMU voor het ABS
De remmen bestaan uit een 296mm zwevende remschijf vooraan die wordt bediend door een radiaal gemonteerde Nissin vierzuiger remklauw, en een 220mm remschijf achter die gegrepen wordt door een enkelzuiger remklauw. Beide worden gestuurd door 2-kanaals ABS.Het kwalitatieve systeem gebruikt een IMU of Inertial Measurement Unit) om het ABS nauwkeurig te distribueren tussen voor- en achterzijde, afhankelijk van het gedrag van de motorfiets.
Styling & Uitrusting
De styling blijft trouw aan Honda’s Neo Sports Café naked bike-stijl, maar het zadel krijgt een nieuwe, dikkere bepolstering voor extra comfort. Ook het LCD-dashboardje belandde opnieuw op de tekentafel: gaf het vooraf al snelheid, toerental, benzineniveau weer, dan wordt de versnellingsindicator nu afzonderlijk in negatieve digitalen weergegeven op de 22YM.
Motor
De vloeistofgekoelde 286 cc ééncilinder presteert uitstekend bij alledaags gebruik op de weg, in de stad of op de snelweg. Het maximumvermogen van 22,9 kW (31 pk) wordt geleverd bij 9.000 t/min, terwijl het maximumkoppel van 27,5 Nm wordt geleverd bij 7.750 t/min. Nieuw voor de 22YM is de slipperassistkoppeling, die het schakelen verzacht en een stuiterend achterwiel in de kiem smoort bij snel afschakelen en hard remmen. Om aan de EURO5-norm te voldoen – en bovenop de OBD2-compatibele krukassensor – werd het middengedeelte van de uitlaat opnieuw ontworpen en voorzien van een nieuwe, grotere katalysator. De uitlaatdemper aan de rechterzijde heeft ook een nieuwe, eenvoudige interne structuur. Kortom, klaar voor de betere rit.