Honda’s Monkey 125 vernieuwd voor 2022
Honda’s met fun beladen Monkey 125 wordt helemaal vernieuwd voor 2022. Dit is wat je moet weten over Honda’s kleine pretmaker die alleen al door zijn iconische naam erg groot is:
Grote geschiedenis van een kleine motor
De Honda Monkey staat wellicht het best bekend als een icoon uit de jaren 70, maar zag het levenslicht al in 1961. Oorspronkelijk ontwikkelde Honda de Monkey als een 49 cc-attractie voor Tama Tech, een pretpark in Tokyo, maar daar groeide de populariteit dermate dat een straatlegale versie ontwikkeld werd. Honda exporteerde deze Monkey in 1963 voor het eerst naar Amerika en Europa. Toen was de motor voorzien van een opvallende verchroomde tank, een inklapbaar stuur en stevige wielen met een diameter van 5 inch.
De populariteit van de Monkey was terug te brengen naar zijn schattige en sympathieke ontwerp, de kleine afmetingen en een ultralicht gewicht. Goed voor tonnen plezier in de stad. In 1969 groeiden de wielen tot een diameter van 8 inch. Vanaf 1970 werd de Monkey nog populairder, want de snel te demonteren voorvork betekende dat hij nu ook in de koffer van een kleine wagen vervoerd kon worden.
Beter blok, vijf versnellingen
- Nieuw 124 cc luchtgekoeld motorblok levert 6,9 kW vermogen en 11 Nm koppel
- Vijf versnellingen om lange afstanden aangenamer te maken
- EURO5-compatibel
De Monkey heeft een 124 cc luchtgekoeld motorblok met bovenliggende nokkenas en twee kleppen, gebaseerd op dat van de MSX Grom. Boring x slag staat op 50 mm x 63,1 mm en de compressieratio is 10:0.1. Het piekvermogen bedraagt 6,9 kW bij 6.750 tpm en piekkoppel is 11 Nm bij 5.500 tpm.
Deze Monkey is nu nog eenvoudiger en plezieriger om mee te rijden. De nieuwe versnellingsbak met vijf versnellingen vervangt de oude transmissie met vier versnellingen en spreidt de tandwielverhoudingen verder uit elkaar om de prestaties op lange afstanden te verbeteren en een meer ontspannen rit te bieden. De topsnelheid is 91 km/u. Een manuele koppeling zorgt voor een complete motorfietservaring. De wielen van 12 inch diameter zorgen voor wendbare respons in het stadsverkeer. De kleine afmetingen en het stabiele evenwicht bij lage snelheden maken de Monkey ook uiterst geschikt om door files en drukte te laveren.
Het motorblok is economisch met een verbruik van 1,5 l/100 km (in WMTC-mode) dankzij het gebruik van lagewrijvingstechnologie zoals een offset cilinder en rollende tuimelaar voor het klepmechanisme. Hoogtechnologische benzine-injectie via PGM-FI garandeert een uiterst efficiënte ontbranding.
Bekende styling
De Monkey blijft ook in zijn 2022 zijn gekende styling behouden. Dit zijn de krachtlijnen:
- Stalen frame, USD-voorvork en wielen van 12 inch diameter
- Dubbele achterschokbreker met tweetrapsveren, om hobbelige wegen de baas te kunnen
- Bagagedrager beschikbaar als een officiële accessoire
- Rijklaar gewicht van 104 kg, 1.145 mm wielbasis en zadelhoogte van 775 mm
- Typerende Monkey-uitstraling blijft behouden – een tijdloos statement van individualiteit
In 2022 stelt Honda de Monkey beschikbaar in drie kleurschema’s:
Pearl Glittering Blue – Nieuwe kleur voor 2022
Banana Yellow
Pearl Nebula Red
De elektronica van de 2022 is in tegenstelling tot beperkte afmetingen van de motor, best volwassen te noemen.
- Digitale ronde LCD-meter
- Volledige premium LED-verlichting
- IMU-controle voorkomt omhoogkomen van achterkant bij remmen
- ‘Antwoordsysteem’ voor eenvoudige herkenning
Lees ook alles over Honda’s nieuwe MSX 125 Grom