Hydra Concept op waterstof: de toekomst van motorrijden?

’t Mag intussen duidelijk wezen: we ontkomen niet meer aan elektrische motoren. Nagenoeg elk zichzelf respecterend motormerk heeft er intussen eentje in de rangen, óf verricht op z’n minst uitgebreid onderzoek naar de mogelijkheden. Al wordt er in de schaduw van de elektrificatie ook onderzocht of waterstof een alternatief is dat ook de problemen rond actieradius uit de wereld kan helpen. Onlangs dook in dat opzicht ook deze Hydra Concept op.

KISKA-invloed

Het is al lang geen geheim meer dat motormerken als Yamaha en Kawasaki niet enkel werken aan elektromotoren, maar ook plannen hebben met waterstof. Enkele maanden geleden verkondigde Yamaha in dat opzicht samen te werken met Toyota om een V8 5 liter-blok op waterstof te ontwikkelen. Waar de technologie zeker steek houdt in personenwagens, is het nog een beetje zoeken naar hoe de nodige constructie in een motor geknutseld zou kunnen worden.

Ontwerpers Anton Brousseau, Andre Taylforth en Anton Guzhov lieten zich alvast niet tegenhouden om hun visie op de technologie te presenteren. Mochten die namen u niets zeggen, kunnen we u dat niet kwalijk nemen. Maar weet dat de heren alle drie een verleden hebben bij het wereldvermaarde ontwerpbureau Kiska Design. De vaste partners in crime van KTM, Husqvarna en GasGas, inderdaad. Over enige pedigree gesproken. Het resultaat van hun gepenseel, is een futuristisch ogende powercruiser, met een – dankzij veelvuldig gebruik van doorzichtige kunststof – grotendeels zichtbare waterstofmotor.

Perfecte oplossing?

De werking van de motor in dit concept is overigens vergelijkbaar met de waterstofmotor in de reeds op onze wegen te vinden Toyota Mirai. De eindaandrijving van deze bolide is een elektromotor, zoals het exemplaar dat je op de renders ziet op het scharnierpunt tussen de monoshock en de enkelzijdige swingarm. In dezen gebruikt de Hydra Concept de waterstofunit om een brandstofcel aan te drijven, die op zijn beurt elektriciteit opwekt uit de waterstof, en de motor van stroom voorziet. Een perfecte hybride oplossing: geen uitstoot dankzij de elektromotor, maar toch altijd actieradius voorhanden. Zo’n waterstoftank kan je in theorie immers altijd bijvullen tijdens een ’tankbeurt’.

Voorlopig enkel theorie

We moeten uiteraard met twee woorden blijven spreken, want het gebruik van waterstof voor dagelijkse ritjes is nog niet voor morgen. Of overmorgen. De productie van de brandstof is behoorlijk energieverslindend, momenteel. Ook de hoge druk waaronder waterstof opgeslagen dient, is een groot struikelblok. Maar niet onmogelijk, zo blijkt uit de onaflatende investeringen van bovengenoemde Japanse merken. Wordt ongetwijfeld vervolgd – het liefst met een meer productierijpe versie van deze Hydra Concept!

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.