In wereldpremière: Harley-Davidson presenteert nieuwe modellen voor 2022!
“Further. Faster.” De dames en heren uit Milwaukee hebben de afgelopen weken niet stilgezeten als het om teasen aankomt. Want met deze slogan wordt al sinds kort na de jaarwisseling aangekondigd dat we op 26 januari een wereldpremière van de Amerikanen te zien krijgen. Wat ze daar precies mee bedoelden, konden we zopas ontdekken tijdens een wereldwijd live gestreamde onthulling. Na een halve epileptische aanval bij het aftellen, en een uitgebreide terugblik op 2021 was het dan eindelijk zover: de nieuwigheden die Harley-Davidson voor ons in petto heeft voor 2022!
Street Glide ST en Road Glide ST
De nagelnieuwe Road Glide ST & Street Glide ST krijgen meer in navolging van hun ‘King of the Baggers’-racemotor meer grondspeling, een flinke sportluchthapper én een dikke Milwaukee-eight 117 in het frame gemikt. Kortom, CVO-power in een standaardmotor. De afhangende ‘H’ in het logo op de tank moet dan weer verwijzen naar Harley’s racemotoren uit het begin van de 20ste eeuw. Back to the roots, als het ware! Bronskleurige wielen en accenten over de hele motor maken het plaatje af. Voor echte laagvliegers hebben de sloebers uit Milwaukee optioneel nog een 131 cu-motor in petto, een nóg vrijer ademend luchtfilter en dito sportuitlaat, Öhlins-ophanging en een hele rits opsmuk om jouw ST om te toveren tot de snelste ‘bagger’ op onze wegen. Zeg niet ‘sporttouring’, zeg ‘performance touring’. Zo!
Volledig vernieuwde line-up CVO’s
CVO, ofwel Custom Vehicle Operations, is sinds jaar en dag Harley-Davidsons overtreffende trap. Van de grootste cilinderinhouden, over custom kleurstellingen, tot een halve catalogus aan Screamin’ Eagle-onderdelen: deze potige knapen zijn je van het, als ze met een CVO-tattoo van de band rollen.
Het doel voor 2022 was om een pak meer kleur en ‘custom verftechnieken’ in het gamma op te nemen. Van two-tone kleurstellingen tot parelmoerlak, als je ook carrosseriegewijs wil uitblinken, kies dan voor de CVO-reeks. Daarvoor gaan de Amerikanen opnieuw in zee met custom-atelier Gunslinger, die zowel pinstriping als paintbrushing toepaste om bepaalde effecten te verkrijgen. Meer dan ooit keert de carrosseriekleur ook terug in de details op het motorblok zelf. Helemaal terug van weggeweest: vlammen. Of zoals ze ’t bij Harley noemen, ‘ghost flames’ die middels een speciaal uitfadende techniek worden gezet.
Low Rider S en Low Rider ST
De populaire Low Rider S krijgt een update voor 2022, én een nieuw broertje: de Low Rider ST! De combinatie van zwart en brons bleef overeind voor de S, maar de speciale grijstint is nieuw. En als we de stylisten bij H-D mogen geloven, geweldig ‘in’ bij custombouwers. De Milwaukee-Eight kreeg een extra shot steroïden en zwelt aan van van 114 cu – cubic inches, ruwweg 1.870cc – naar 117 cu, ofwel 1.920cc. Da’s goed voor net geen 170 Nm aan koppel, ofwel een flinke schop in je radijzen. Een sportluchtinlaat en een nieuwe uitlaatlijn zijn de kersen op deze smakelijke taart. Ook de ophanging werd opgeschroefd om meer hellingshoek toe te staan, en ook het dashboardje belandde opnieuw op de tekentafel – dat staat niet langer midden op de tank, maar wel mooi in ’t zicht van de rijder. Een behoorlijke verbetering, als je ’t ons vraagt!
De Low Rider ST is zoals gezegd helemaal nieuw. Een érg minimalistisch dashboardje – een streepje met ledwaarschuwingslampjes en een minuscuul in negatieven gepresenteerd LCD’tje op de stuurklemmen – een nieuw soort opgewaardeerde batwing-kuip en harde zijkoffers, standaard cruisecontrole en een state-of-the-art audiosysteem onderscheiden ‘m van z’n S-broertje. Ook de zithouding is enigszins anders: waar je mooi achterovergeschommeld in de S zetelt, zit je meer ‘op’ de ST. Dat onder meer ‘m achteraan een stuk hoger op z’n stelten te zetten.
Low Rider S Low Rider ST
Over prijzen en beschikbaarheid blijft ’t voorlopig stil, al verwachten we dat we jullie binnenkort meer kunnen vertellen. Spannend!