Incoming: Triumph toont definitief prototype van z’n elektrische TE-1 en start tests!
In tijden waarin er op politiek vlak opnieuw een Koude Oorlog lijkt te sluimeren, is er al even een Stille Oorlog aan de gang tussen de motormerken: de strijd om de elektrische motormarkt. Na enkele pioniers zoals Zero en Energica, zijn ook de A-merken vol in een elektrische kramp geschoten. Ook over het Kanaal wordt al even duchtig aan de weg getimmerd. Triumph teasede eerder al met renders van z’n eerste elektrische conceptmotor, maar nu krijgt ‘Project TE-1‘ ook definitief een gezicht. Eentje dat verduiveld veel aan de huidige Speed Triple doet denken. En daar zijn we beslist niet rouwig om! De Britten geven overigens mee dat de testfase inmiddels volop aan de gang is. In stilte, dat – eh – spreekt.
Fase 3: afgerond!
Het meest recente prototype, gebouwd in samenwerking met Williams Advanced Engineering, Integral Powertrain Ltd, en WMG aan de Universiteit van Warwick, is dus af. En daarmee is ‘Fase 3’ afgerond.
In het demo-prototype komen voor het eerst alle bijdragen en innovaties van de projectpartners samen.
– Triumph: definitief chassis, inclusief frame, subframe achter, cockpit, panelen en wielen, eindaandrijving, inclusief transmissie en Gates Carbon-riemaandrijving, elektronica, Öhlins USD-cartridgevorken, uniek prototype Öhlins RSU, Brembo M50 monobloc remklauwen en Triumph-besturingssoftware
– Williams Advanced Engineering: laatste variant van prototype WAE-batterijpack met specifieke celverpakking voor optimaal zwaartepunt, voertuigbesturingseenheid, DCDC-omzetter, geïntegreerde koeling, oplaadpoort en gestileerde afdekkingen van koolstofvezel
– Integral Powertrain: definitieve prototype aandrijflijn met schaalbaar geïntegreerde omvormer en gecombineerde motor met siliciumcarbide-schakeltechnologie en geïntegreerde koeling
– WMG, University of Warwick: laatste pre-live testsimulatie voltooid, waarbij alle resultaten erop wijzen dat het project op koers ligt om de beoogde prestaties en duurzaamheid te leveren
Toekomstige productiemodellen
De algemene doelstelling van het TE-1-project is gericht op het ontwikkelen van een degelijk platform voor elektrische motoren, om input te leveren voor Triumphs toekomstige aanbod van elektrische motorfietsen, om innovatie, capaciteiten en nieuw intellectueel eigendom te stimuleren en om de geloofwaardigheid en het profiel van de Britse industrie en het Britse design te versterken.
‘WMG heeft Triumph ook geholpen inzicht te krijgen in de mogelijkheden en bredere implicaties van elektrificatie voor het bedrijf’, aldus Jim Hooper, hoofdingenieur van Electric Vehicle Projects bij WMG, University of Warwick. ‘Hierbij is onder andere gekeken naar de mogelijkheden voor elektrische oplaadnetwerken voor tweewielers, de behoefte aan recycling van elektrische motorfietsen in het VK, de noodzaak om lokale toeleveringsketens voor accu’s te ontwikkelen en de richting die Triumph moet inslaan – om meer elektrische motorfietsen te bouwen – in de toekomst. Het team kan ook de milieueffecten van een elektrische motorfiets kwantificeren, wat belangrijke informatie zal zijn voor productiemodellen.’
Levensvatbaar
Williams Advanced Engineering heeft veel ervaring in de motorsport, waaronder de Formule E, dus was het een logische partner voor Triumph bij dit project. Integral Powertrain leverde (je raadt het al) het uiteindelijke prototype van de aandrijflijn, en WMG/Universiteit van Warwick zorgde voor de simulatietests, het bijhouden van de prestaties van de testopstellingen tot het modelleren van de toekomst van de elektrische motorfietsindustrie.
De tests worden zes maanden lang intensief bestudeerd en de verwachte voltooiing van deze fase is in de zomer van dit jaar. ‘Onze ervaring leert ons dat er in deze fase van een project geen alternatief is voor echt motorrijden bij het ontwikkelen van rijeigenschappen, rijgedrag en karakter,’ aldus Steve Sargent, Chief Product Officer van Triumph. ‘Wij hebben ambitieuze doelstellingen, gericht op het bieden van een rijervaring die nieuw en opwindend is, maar uiteindelijk ook intuïtief en vertrouwd. Ik kijk echt uit naar mijn eerste kans om op het voltooide prototype te rijden.’ Triumph lijkt vastbesloten om in de nabije toekomst een levensvatbare elektrische motorfiets te leveren.