Interview met MV Agusta’s CSO Florian Kecht: “Lucky Explorer 5.5 komt er niet”

Tijdens ons bezoek aan MV Agusta hebben we met CSO Florian Kecht gesproken over de toekomst van MV Agusta onder Pierer Mobility AG. En daar valt wel wat voor te zeggen, zo blijkt… 

Motornieuws: Is de overname van MV Agusta door Pierer Mobility AG een huwelijk tussen vuur en ijs?

Florian Kecht, lid van de Raad van Bestuur / CSO: (glimlacht) Zo zien wij dat niet. We willen vooral naar de buitenwereld toe een pragmatische boodschap overbrengen: we nemen de distributie van MV Agusta over en we gaan de toeleveringsketen stabiliseren. Zoals u tijdens uw bezoek aan de fabriek hebt kunnen zien, worden de motoren momenteel geproduceerd op de eigen productielijnen van MV Agusta. Ik denk dus dat wat tot nu toe ontbrak –  en wat absoluut cruciaal blijkt te zijn – is om een gedegen netwerk op te bouwen dat echt in staat is om een Italiaans luxeproduct te promoten en de eindklant tevreden te stellen zoals het hoort.”

Hoe zal Pierer Mobility AG die elementen implementeren bij MV Agusta?

Kecht: “Onze groep kan MV Agusta op een aantal belangrijke manieren helpen. Ten eerste kunnen we, zoals ik net al zei, de toeleveringsketen stabiliseren, zowel op het vlak van componenten voor de productielijn als op het vlak van reserveonderdelen. Ten tweede kunnen we zeker een meerwaarde bieden op operationeel vlak: logistiek, klantenservice, productie, etc. Een kleiner bedrijf kan zeker leren van een groep als Pierer Mobility AG, die in de loop der jaren is gegroeid. Op distributieniveau kunnen we rekenen op lokale teams voor zowel verkoop- als marketingactiviteiten – zoals dat in de Benelux ook het geval is. Zo kunnen we een nauwe band smeden met al onze verdelers, aangezien onze teams op dagelijkse basis contact houden met hun dealers. Tot op heden kan MV Agusta dat helaas niet doen – in sommige landen is er niet eens een importeur! Pure ‘copy-paste’ tussen KTM en MV Agusta is onmogelijk. Maar we zouden bijvoorbeeld een MV Agusta-vertegenwoordiger kunnen vestigen in de kantoren van KTM Benelux, zodat beide partijen kunnen profiteren van de vaardigheden van de ander.”

In dat opzicht: wat kunnen jullie leren van MV Agusta?

Kecht: “Zeker op vlak van design kunnen we wat opsteken van MV Agusta: hun motoren zijn ongelooflijk. Aan elk detail is gewerkt en hun inspiratie maakt indruk op ons. Zowel KTM, Husqvarna als GasGas kunnen hier zeker beter van worden. Maar aangezien elk detail op een MV Agusta anders is, zal de uiteindelijke prijs er uiteraard onder lijden – dat is de business van luxemerken, een heel andere wereld. Maar ook voor onze teams is de komst van MV Agusta positief: we kunnen ze zo blijven uitdagen, door ons bloot te stellen aan compleet andere manieren van werken en tegen dingen aankijken. Je rust nooit op je lauweren! Hoe dan ook is de komst van MV erg leerzaam voor onze merken.”

Mogen we in de nabije toekomst een ‘luxueuze’ KTM of een ‘betaalbare’ MV Agusta verwachten?

Kecht: “Dat hangt af van merk tot merk. Wat ons betreft krijgt het MV Agusta Lucky Explorer 5.5-project een ‘no go’. Een MV Agusta aanbieden voor tussen de  5.000 en 10.000 euro staat volledig haaks op waar het merk voor staat en waar we voor staan als het gaat om de geschiedenis van het merk. Dus dat model zal er niet komen. Daarenboven is er met de Brutale Rosso al een instapmodel van MV Agusta. Toegegeven, die kost ruwweg 15.000 euro. Maar zoals ik net al zei, moet je die prijs afwegen tegen de andere prijskaartjes in het MV-assortiment. Voor KTM is er zeker nog ruimte om premiumproducten aan te bieden – dat is een weg die we zeker nog zullen inslaan. Sterker nog, hoe meer merken je in je portfolio hebt, hoe preciezer de positionering van elk merk kan zijn. Want samen dek je alle behoeften van motorrijders.”

En wat gebeurt er met de Lucky Explorer 9.5?

Kecht: “Dat project was al vergevorderd, dus die komt er sowieso. Waarschijnlijk binnenkort, in een gelimiteerde serie.”

Pierer Mobility AG heeft sinds kort ook GasGas in het portfolio. En nu begint het al aan een nieuw avontuur. Is dat niet te snel?

Kecht: “Het klopt dat we veel werk hebben. Maar dat heeft ons er nooit van weerhouden om op koers te blijven en te weten waar we naartoe willen. De bruggen tussen het GasGas-verhaal en de samenwerking met MV Agusta zijn waarschijnlijk beperkt. GasGas was een plug & play project. De platforms worden gedeeld tussen GasGas en Husqvarna, wat niet het geval zal zijn tussen MV Agusta en KTM. Dealerships worden ook vaak gedeeld tussen KTM, Husqvarna en GasGas. Dit zal ook niet het geval zijn bij MV Agusta. Er zullen dus weinig parallellen zijn tussen de twee verhalen.”

Wat kunnen we verwachten van het Benelux-netwerk?

Kecht: “We hebben dealers nodig die zich betrokken voelen en die geloven in dit iconische Italiaanse luxemerk. MV Agusta integreren in ons bestaande netwerk zou de makkelijke weg kiezen zijn. We moeten een meer gecompliceerde route nemen door de juiste mensen te vinden die een ongelooflijke ervaring kunnen leveren en de beste service kunnen bieden aan MV Agusta-klanten. Daarvoor zouden we kunnen vertrouwen op onze dealers. Maar in eerste instantie zullen we zelf een netwerk ontwikkelen voor MV Agusta.”

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.