Is het een motor? Is het een fiets, dan? Neen, dat is het niet: NIU SQi
Wel, eigenlijk is het een beetje van beiden, in een stijlpakket dat nogal goed lijkt afgekeken van de KISKA-tekentafel. De NIU SQi ziet er misschien wel uit als een motor, maar wordt aangedreven middels een flink accupakket, een elektromotor, en… trappers. Jawel!

Tot 75 km
Met zijn bede bast, langgerekte zitpositie, bromfietsbanden en motorstuur, zou je alle reden hebben om te denken dat dit een hedendaagse, elektrische motorfiets is. Maar je iets beter kijkt, zie je aan weerszijden pedalen uitsteken waar je doorgaans voetsteuntjes verwacht. Die geven het geheim van de SQi weg: dit is een e-bike met een accupakket om je benen wat te helpen
Deze – eh – ‘motorfiets’ is in eerste instantie gericht op de Chinese markt, waar voor dit soort vehikels een topsnelheid van 25 km/u is vastgelegd. Al twijfelen wij er niet aan dat deze knul sneller kan. MAar goed, voorlopig bent u voornamelijk aangewezen op goed getrainde kuiten. Die worden bijgestaan door een 48V verwijderbare accu die je zowel kan krijgen in een 20Ah / 960 Wh- of 24Ah / 1.152 Wh-versie. Daarmee zou je volgens NIU tussen de 65 en 75 km ver moeten raken.

Vit- of Svartpilen
Nee, je bent zeker niet de eerste die in het ontwerp meer dan één knipoog – zeg niet ‘stelen’, zeg ‘een ode brengen aan’ – ziet naar de Husqvarna Vit-, Svart-, en E-pilen. Van de ronde ledkoplamp, tot de tank/zadel/achterlicht/subframe-combinatie. Zelfs de grotere Chinese producenten wagen zich blijkbaar aan dit soort leentjebuur. Want vergis je niet: met dik één miljoen verkochte motoren en scooters, is NIU de negende grootste producent in de Volksrepubliek.

Volledige smartphone-integratie
De looks van de NIU SQi staan met dank aan KISKA dus op punt, maar die betrekkelijk begeerlijke pels steekt de grootste troef van deze fiets. Dankzij de volledige integratie met je smartphone kun je een aantal functies van de SQi met je mobieltje bedienen. Zo vind je ‘m dankzij de GPS-locatie snel terug bij diefstal, kan je de levensduur van de batterij controleren en mogelijke problemen meteen vaststellen.
Het valt nog af te wachten of we de SQi ook bij ons te zien krijgen, maar uitsluiten kunnen we dat niet: in scooterstaten als Spanje en Italië maakt het merk intussen grote sprongen voorwaarts. En ook bij ons zit het merk – voornamelijk omwille van z’n e-steps – behoorlijk in de lift, met twee flagshipstores en een pak premiumwinkels op het grondgebied. Maar goed, de SQi dus: voor omgerekend 1.000 euro koop je er al eentje in z’n geboorteland, al zal daar vermoedelijk een hap bijkomen als hij ooit in Antwerpen uit de containers rolt.