Kawa’s eerste elektrische… is niet meteen wat we hadden verwacht
Kawasaki heeft zopas z’n eerste elektrische tweewieler gelost, die de toepasselijke naam ‘Elektrode’ krijgt. Hij wordt aangedreven door een borstelloze motor in het achterwiel, heeft drie verschillende rijmodi en een actieradius van ongeveer tweeënhalf uur. En toch is het – zeker na eerdere berichten rond elektrificatie van het merk – niet wat we hadden verwacht. De Elektrode is immers een loopfiets voor kinderen… Een eerste kennismaking met twee wielen en aandrijving voor de motorrijders van de toekomst!
Laag zwaartepunt
De Elektrode wordt aangedreven door een volledig stof- en waterdichte, luchtgekoelde én borstelloze 250W-motor. Die is in de naaf van het achterwiel gemonteerd. Een lithium-ionaccu zorgt voor de nodige bevoorrading. De accu is onderaan het frame bevestigd, voor een optimale massacentralisatie en een zo laag mogelijk zwaartepunt.
Volgens Kawasaki kan je met één acculading ongeveer 2,5 uur rondrijden. Wat neerkomt op ongeveer 15 km voordat de stekker in een gewoon stopcontact moet worden gestoken. Laden duurt quasi even lang: de stekker blijft voor een volle lading 2,5 uur ingeplugd.
Rijmodi
Kwestie van de koters alvast te laten wennen aan het idee van rijmodi, heeft de Elektrode er ook drie aan boord. Daarmee kunnen ouders de maximumsnelheid regelen: in modus 1 haal je circa 8 km/u, modus 2 haalt tot 12 km/u en in de maximale stand is de snelheid begrensd op 20 km/u. Aanpassen kan enkel bij stilstand, en – niet onbelangrijk – het bedieningspaneeltje kan ook vergrendeld worden middels een code. Een kinderslot, als het ware. Je kan de elektromotor ook uitschakelen indien gewenst, waarna je kinderen de Elektrode kunnen gebruiken als standaard loopfietsje. Die snoeppondjes vliegen er in geen tijd weer af.
Op de groei
Wie zelf kinderen heeft, weet dat ze zowel kledij als speelgoed erg snel ontgroeien. Maar ook daar hebben ze bij Kawasaki aan gedacht. Zo kan je het stuur verstellen in de hoogte (of zelfs vervangen door een ander exemplaar. Net zoals op een echte motor is ook het remhendel verstelbaar en kan je het zadel in hoogte verstellen tussen 400 en 520 mm zadelhoogte. Zodoende is de Elektrode bruikbaar door jongens en meisjes van drie tot acht jaar, met een lichaamslengte van 95 cm tot 140 cm. Mooi zo!
Het frame is van aluminium, net als de 16″ velgen waar semi-flat banden om liggen. Voor- noch achterzijde zijn afgeveerd, en remmen gebeurt middels twee kabelbediende schijfremmen.
De prijs
De Kawasaki Elektrode 2023 is (voorlopig enkel in de VS) verkrijgbaar in limoengroen en graphics die doen denken aan Kawasaki’s offroadmodellen. De prijs in de VS is vastgesteld op 1.099 dollar, wat omgerekend neerkomt op 1.030 euro. We mogen ‘m naar alle verwachting ook snel in Europa verwachten.