Komt de Yamaha R9 in 2024?
Eind vorig jaar vernieuwde Yamaha z’n XSR 900 nog, die z’n blok deelt met de MT-09. En als we de steeds hardnekkiger wordende geruchten mogen geloven, komt daar tegen eind dit jaar/begin volgend jaar nog de R9 bij.

Geen merk dat zo goed is in platformdelerij als Yamaha. Het bekendste voorbeeld daarvan is het CP2-platform, dat je bij het merk met de gekruiste stemvorken zowel aantreft in de MT-07, XSR 700, Tracer 7, Ténéré 700 (World Raid) en sinds eind 2021 ook in de R7. Die laatste, volledig gekuipte sportieveling vindt z’n plaatsje in het rijtje R’s dat bij Yamaha van 125, over 300, 600 en 700cc loopt tot de legendarische litersterke R1.
Het grote hiaat ligt daarbij ter hoogte van het 900cc grote en oersterke CP3-driecilinderblok. Al twee jaar geleden deed het gerucht de ronde dat Yamaha daar een R9 op zou baseren – dat bleek destijds uit patentaanvragen in de VS. Toen Yamaha onlangs in Keulen en Milaan z’n nieuwe versie van de 890cc driecilinder liet zien in de XSR 900, dacht de hele motorwereld dat ook de R9 vanonder het doek zou verschijnen. Maar dat bleek ijdele hoop.
Hoop aangewakkerd
Al laait die hoop intussen opnieuw op: Japanse media beweren immers zeker te zijn dat de R9 er in 2024 zal komen. En dat de officiële aankondiging daarvan zou een van de volgende maanden al volgen. Dat hoeft overigens niet te verwonderen, aangezien 2023 het jaar is waarin Yamaha’s (YZF-)R-reeks 25 kaarsjes mag uitblazen. Ook andere ‘anniversary’-edities zouden wel eens op het menu kunnen staan. Wij houden onze ogen en oren open, en informeren u zodra er meer bekend is!