Komt Honda met een nieuwe CL op basis van de CMX Rebel?
De Honda Rebel 500, of CMX zo je wilt, doet ’t allesbehalve slecht in Europa. Het model haalt mooie cijfers in bijvoorbeeld Duitsland en Frankrijk, en is in Japan (in de daar verkrijgbare 250cc-versie) erg populair bij vrouwelijke motorrijders. In feite hebben de twee motoren bijna hetzelfde chassis, ondanks het feit dat de 250 een eencilinder is en de 500 een tweecilinder.


Volgens het Japanse Autoby zijn er op basis van het CMX-platform retro scramblers op komst, die geënt lijken op de Honda CL-scramblers van weleer. Denk aan de eerste Honda CL72 uit 1962, of de daaropvolgende Dream CL250 van 1968, met een luchtgekoelde tweecilinder en 180° krukas. Daar lijken alvast de graphics en lichtblauw/witte kleurstelling van bovenstaande Autoby-renders van de CMX250 naar te verwijzen. Maar misschien herinner je je vooral de goud/rode CL450 uit 1970, met het DOHC-blok van de CB450. Die zou dan weer een opvolger krijgen op basis van de CMX500, zoals je hieronder kan zien.


Denkoefening
De computerrenderingen van Autoby worden digitaal over 250 en 500-cruisers gedrapeerd. Daarbij hebben ze wel even de wielmaat aangepast – 18 inch voor- en 17 inch achteraan in plaats van 16 inch in beide gevallen – en is het rubber errond voorzien van een klassieker ogend profiel. Zoals ’t een retro-classic betaamt zijn er in de brandstoftank uitsparingen voorzien voor de knieën, is het zadel lekker lang (en voorzien van een licht getilde duozoit). Er is verder een carterbeschermplaat, een prominenter ogende achterbrug en – uiteraard, dat moet wel op een échte CL – dubbelloops hoge uitlaten op de flank. Wel, in het geval van de tweecilinder ‘CL500’, althans.
Of Honda bovenstaande modellen op de aanstaande Japanse beurzen zal presenteren, valt af te wachten. Maar interessant is de denkoefening zeker.

Beelden: Autoby