Lezerstest: Moto Morini X-Cape
We luisteren graag naar onze lezers. Nu en dan mag er eentje zelfs een motor testen. Zo ging Jules Hermie een week op pad met de Moto Morini X-Cape. Zin in een second opinion? Hier is die van een 25-jarige motorrijder met een sportief hart en een open geest.

Moto Morini mikt op de beginnende motorrijders maar ook de meer ervaren adventure rijders zullen zich zonder twijfel vermaken op deze sympathieke 2-cilinder. De vlotte 649 cc paralleltwin brengt je overal heen en zo komt het avontuur ook binnen handbereik van zij die het met een beperkter budget moeten stellen. Natuurlijk is er ook een 35KW versie, wat ervoor zorgt dat deze motor ook helemaal toegankelijk is voor de houders van het A2 rijbewijs.
Vrolijke jongen
Zoals eerder vermeld is de 60 pk sterke paralleltwin een echt zonnetje. Het schakelen verloopt zorgeloos en je volgt vlotjes mee op de snelweg. Eenmaal onderweg heb je nooit het gevoel dat je iets mist. In het zand mogelijks soms iets te weinig koppel maar verder kan er over dat blok echt niet geklaagd worden. De X-Cape bracht ons door diepe zandsporen en over kiezelige akkerwegen in de Vlaamse Ardennen en dit zonder veel morren. Over de betrouwbaarheid op lange termijn kunnen we nu weinig vertellen maar we kunnen wel meedelen dat de Zhongneng Vehicle Group momenteel een van de beste productiefaciliteiten ter wereld heeft.
Perfectie?
Wie op deze motor kruipt, voelt zich meteen klaar om de Sahara te bedwingen. De rechte houding, het brede stuur en het uitgestrekte middengebied van die soepele twin zorgen ervoor dat je zonder problemen kilometers blijft gaan.
Ook over de positionering van de spiegels is nagedacht, deze geven een goed overzicht over wat er zich achter je aan het afspelen is. Zowel voor het off road werk als voor de lange afstanden klopt de ergonomie. Alle gegevens die je nodig hebt zijn duidelijk af te lezen van de 7 inch TFT, de bediening van de boordcomputer gebeurt intuïtief en zonder al te veel moeite. De mogelijkheden om een headset of smartphone te verbinden zijn er en het schakelen tussen de verschillende rijmodi (‘ride’ en ‘off road’) gebeurt ook gevoelsmatig. Wat deze motor wel ten goede zou komen, is enkele kilo’s gewichtsverlies. Hoewel deze middenklasse adventure niet overdreven zwaar is, zou het diens off road capaciteiten zeker nog ten goede komen.

Over geuren en smaken
Over smaak valt niet te twisten, de meningen over het futuristische design kunnen dan ook verdeeld zijn. Nu moeten we toch wel toegeven fan te zijn van de styling van deze alleskunner. Zet deze bike naast een rasechte Italiaan en je zal moeten toegeven dat hij weinig moet onderdoen. De strakke, gestroomlijnde vormen gecombineerd met één van de mogelijke kleurenschema’s, het plaatje klopt gewoon. Verder ziet het verstelbare windscherm er niet alleen netjes uit, het doet ook gewoon zijn werk.
ABS, onmisbaar?
Het uitschakelbare BOSCH 9 antiblokkeersysteem is zeker geen overbodige luxe op deze dual purpose motor. Dit stukje technologisch vernuft biedt extra zekerheid op de weg en bij onverwachte situaties. Zeker in het geval van dit type motor, waarbij de banden vaak een compromis zijn tussen prestaties zowel op, als naast de weg. Onder deze Moto Morini X-Cape liggen de Pirelli Scorpion STR’s, fantastisch veelzijdige banden, die in de mate van het mogelijke voldoende grip bieden, zowel on- als off road. Voor de Scorpion STR claimt Pirelli een hoog (55%) Silica-gehalte in de compound, wat zorgt voor prima grip in alle omstandigheden, gecombineerd met een lange levensduur. Daarnaast zorgt de structuur voor goede bestuurbaarheid op asfalt. Het profiel biedt zowel stabiliteit op asfalt als tractie op een zachte ondergrond.
Oog voor detail
Alleen al door het aantal logo’s die over de hele fiets aangebracht zijn, kan je merken dat ze bij Moto Morini aan de afwerking hebben gedacht. De tijden dat China synoniem stond met ‘goedkope meuk’ zijn voorbij, zeker nu vele grote motormerken reeds onderdelen laten produceren in de Volksrepubliek. De X-Cape is dan ook opgebouwd met meerdere hoogwaardige componenten, om maar even te noemen, een Marzocchi instelbare voorvork, Brembo remmen, BOSCH 9 ABS, LED koplampen, etc.
Ongeëvenaard
Een revolutie is op komst en wat velen ooit ondenkbaar achtten is nu toch werkelijkheid aan het worden. Chinese motoren komen op de Europese markt en we hebben reden te vermoeden dat dit een vaker voorkomend fenomeen zal zijn. De Moto Morini is een off road waardige adventure motorfiets die in zijn klasse ongeëvenaard is. Voor de prijs van €7799,00 heb je een exemplaar dat volledig is uitgerust met een 7 inch TFT-scherm, boordcomputer met 2 rijmodi, Brembo remsysteem, Marzocchi instelbare vering, gespaakte tubeless wielen, bandenspanningssensoren, .. en het lijstje blijft maar doorgaan. Er zijn zonder twijfel zaken die nog beter kunnen maar tegen welke prijs? In de huidige onzekere tijden, is de Moto Morini X-Cape een schot in de roos en ik kan alleen maar hopen dat we hem vaker in het straatbeeld te zien krijgen.
Tekst: Jules Hermie
Foto’s: Manu De Soomer / Motorsportspics.com