Moto Guzzi terug in de rally-raids? De V85TT zou er zo uitzien:

Moto Guzzi terug in de rally-raids? Een terugkeer naar de Dakar is onmogelijk, maar liefhebbers zouden de motor meteen inkratten! En een andere rally dan de Dakar? Wel, hier is de Moto Guzzi V90 Tijuana Racer van Oberdan Bezzi.

Dromen mag

Ooit deden er grote, zware tweecilindermotoren mee aan rally-raids, waaronder de Dakar. Ze waren gigantisch, krachtig, snel en… gevaarlijk. Om de reden kwamen de ééncilinders op en werden de tweecilinders voor sommige races uit de roulatie genomen. Maar veel liefhebbers zouden deze kamelen graag weer in actie zien. Daarom besloot ontwerper Oberdan Bezzi een motorfiets te ontwerpen, een kruising tussen de Moto Guzzi V9 en een V85TT. Het resultaat kreeg de naam van Moto Guzzi V90 Tijuana Racer.

Geboren voor de Baja

Laten we bij het begin beginnen: wat als Moto Guzzi zou terugkeren naar de rally-races? Dan zou een V85TT er zo uit kunnen zien. Bezzi besloot de V85TT uit te rusten met het krachtigere blok van de V9. Overigens, voor de niet-ingewijden: Tijuana – op het schiereiland Baja California – was de startstad van de eerste Baja 1000, een rally-raid die sinds 1967 in Mexico wordt gehouden. Deze race eindigde in La Paz, 1.000 mijl verderop. Kortom, een toepasselijke naam voor een motorfiets die, afgaande op de schets, geboren lijkt te zijn om uren door de woestijn te sleuren.

Beetje geschiedenis

Als we teruggaan in de geschiedenis van Moto Guzzi, vinden we ook de deelname aan de historische Parijs-Dakar. Ja, het lijkt ongelooflijk, maar in de eerste editie in 1979, gewonnen door Cyril Neveu op de legendarische Yamaha XT500, waren er ook vijf gemodificeerde Moto Guzzi V50’s van de partij. Ze haalden allemaal het einde. Bernard Rigoni wasde best geklasseerde Italiaan met een 48ste plaats in het algemeen klassement. Twee jaar later probeerde Moto Guzzi het opnieuw, maar dat ging niet goed. De Italiaan Claudio Torri deed de rally drie keer. In 1987 met een Moto Guzzi V65 Baja, in 1988 met een TAP 750 en in 199q met een Moto Guzzi Severe. Die was uitgerust met de 940cc-tweecilinder van de SP en had verder een aluminium frame en kettingaandrijving.

Lees ook: update voor de V85TT

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.