Nieuw: 2021 Suzuki GSX-S1000

Suzuki lijkt 2021 in te zetten op ‘sportiviteit’. Na de eerdere onthulling dit jaar van de nieuwe Hayabusa, is het nu tijd voor een stevige update van de GSX-S1000. Een eerdere teaser onthulde al een driedelige ledkoplamp en strakke bodypanelen. Er zijn zelfs kleine van de MotoGP afkomstige vleugels voor meer downforce. Alle andere verlichting is overigens ook led.

+2 pk, -2 Nm

In de 999cc-viercilinder werd flink wat Euro 5-werk gestoken. Het inlaattraject is aangepast, net als de airbox en nokkenassen. Er zijn nieuwe klepveren, en een gewijzigde uitlaat moet zorgen voor een mooier en voller geluid. Het resultaat is 2 pk extra (152 pk t.o.v. 150 pk), maar wel 2 Nm minder (106 Nm t.o.v. 108 Nm). Belangrijk daarbij is wel dat de koppelcurve vlakker is, waardoor de viercilinder nu meer trekkracht heeft doorheen het ganse toerengebied en dus minder piekerig is geworden. De nieuwe gasklephuizen moeten samen met de nieuwe ride-by-wire en het herprogrammeren van het motormanagement de gasrespons wat minder agressief maken, want dat was een veelgehoorde kritiek op het uitgaande model.

SIRS, SESS, LRPMA?

De elektronica dan, want daar kan er nog heel wat verbeterd worden op het huidige model. De nieuwe GSX-S1000 krijgt, net als op de Hayabusa en V-Strom 1050 ‘SIRS’ (Suzuki Intelligent Ride System). Dat pakket bestaat uit Suzuki Easy Start System, Low RPM Assist, drie rijmodi, in vijf standen instelbare tractiecontrole en een op-en-neer-quickshifter. De vele instellingen bedien je via een ietwat ouderwets, maar daarom niet minder duidelijk lcd-dashboard.

Meer comfort

Een aluminium brugframe en aluminium swingarm, afkomstig van de GSX-R1000, moeten de boel bij elkaar houden. Een instelbare 43mm KYB-voorvork en instelbare KYB-monoshock moeten de Dunlop Roadsport 2-banden zoveel mogelijk op de grond houden. Brembo-remmen moeten je tenslotte tijdig doen stoppen voor een bocht of flitspaal. Door een 23mm breder stuur en een nieuw zadeldesign is het comfort verhoogd. Punten ook voor de actieradius, want die wordt er door de 19 liter grote tank (+ 2 liter) een stuk door verhoogd.

Blauw, grijs of zwart

De nieuwe Suzuki GSX-S1000 zal beschikbaar zijn in drie kleurstellingen: Metallic Triton Blue, Glass Matte Mechanical Grey en Glass Sparkle Black. Ofte blauw, grijs en zwart, steeds in combinatie met een goudkleurige voorvork. Midden juni arriveert de nieuwe Suzuki in ons land, maar prijzen zijn helaas nog niet bekend. Wij verwachten een meevaller.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.