Nieuw: 2021 Suzuki GSX-S1000
Suzuki lijkt 2021 in te zetten op ‘sportiviteit’. Na de eerdere onthulling dit jaar van de nieuwe Hayabusa, is het nu tijd voor een stevige update van de GSX-S1000. Een eerdere teaser onthulde al een driedelige ledkoplamp en strakke bodypanelen. Er zijn zelfs kleine van de MotoGP afkomstige vleugels voor meer downforce. Alle andere verlichting is overigens ook led.
+2 pk, -2 Nm
In de 999cc-viercilinder werd flink wat Euro 5-werk gestoken. Het inlaattraject is aangepast, net als de airbox en nokkenassen. Er zijn nieuwe klepveren, en een gewijzigde uitlaat moet zorgen voor een mooier en voller geluid. Het resultaat is 2 pk extra (152 pk t.o.v. 150 pk), maar wel 2 Nm minder (106 Nm t.o.v. 108 Nm). Belangrijk daarbij is wel dat de koppelcurve vlakker is, waardoor de viercilinder nu meer trekkracht heeft doorheen het ganse toerengebied en dus minder piekerig is geworden. De nieuwe gasklephuizen moeten samen met de nieuwe ride-by-wire en het herprogrammeren van het motormanagement de gasrespons wat minder agressief maken, want dat was een veelgehoorde kritiek op het uitgaande model.
SIRS, SESS, LRPMA?
De elektronica dan, want daar kan er nog heel wat verbeterd worden op het huidige model. De nieuwe GSX-S1000 krijgt, net als op de Hayabusa en V-Strom 1050 ‘SIRS’ (Suzuki Intelligent Ride System). Dat pakket bestaat uit Suzuki Easy Start System, Low RPM Assist, drie rijmodi, in vijf standen instelbare tractiecontrole en een op-en-neer-quickshifter. De vele instellingen bedien je via een ietwat ouderwets, maar daarom niet minder duidelijk lcd-dashboard.
Meer comfort
Een aluminium brugframe en aluminium swingarm, afkomstig van de GSX-R1000, moeten de boel bij elkaar houden. Een instelbare 43mm KYB-voorvork en instelbare KYB-monoshock moeten de Dunlop Roadsport 2-banden zoveel mogelijk op de grond houden. Brembo-remmen moeten je tenslotte tijdig doen stoppen voor een bocht of flitspaal. Door een 23mm breder stuur en een nieuw zadeldesign is het comfort verhoogd. Punten ook voor de actieradius, want die wordt er door de 19 liter grote tank (+ 2 liter) een stuk door verhoogd.
Blauw, grijs of zwart
De nieuwe Suzuki GSX-S1000 zal beschikbaar zijn in drie kleurstellingen: Metallic Triton Blue, Glass Matte Mechanical Grey en Glass Sparkle Black. Ofte blauw, grijs en zwart, steeds in combinatie met een goudkleurige voorvork. Midden juni arriveert de nieuwe Suzuki in ons land, maar prijzen zijn helaas nog niet bekend. Wij verwachten een meevaller.