Nieuw: 2022 Ducati Panigale V4 en V4 S

Ducati blijft maar azen uit z’n mouw schudden in de aanloop naar, tijdens, maar niet óp de EICMA-beurs. Dit keer trekken we richting circuit, voor een bijgewerkte 2022 Ducati Panigale V4 en V4 S. Ducati heeft z’n oppercircuitbeest enkele upgrades aangemeten, waardoor hij makkelijker te berijden moet zijn, en – uiteraard – ook een stukje sneller met de chrono in de hand.

Visueel kan je de 2022 Ducati Panigale V4 onderscheiden van zijn voorgangers door de nieuwe winglet, die kleiner is, maar toch dezelfde downforce produceert als voorheen (30kg bij 270 km/u). Voorts heeft de bellypan nu twee luchtspleten aan beide zijden, evenals een reeks van koelgaten aan de onderzijde , die allemaal helpen bij koeling en warmteafvoer. Die geoptimaliseerde koeling draagt alvast z’n steentje bij om de prestaties van de Desmosedici Stradale V4-motor naar nieuwe hoogten te tillen. De nieuwe presteert nu standaard 215,5 pk (158.5 kW) bij 13.000 tpm, met een maximaal koppel van 123,6 Nm bij 9.500 tpm. Het goede nieuws daarbij is dat maar liefst 100 Nm al vrijkomt bij amper 6.000 tpm. Gassss!

Door de versnellingsbak van de Ducati Panigale V4R over te nemen, zijn de eerste, tweede en zesde versnelling van deze 1.103cc-machine langer gegeard. Dat om schakelen tussen die versnellingen te vereenvoudigen én om de topsnelheid met zo’n 5 km te verhogen. Een nieuwe motorkalibratie is ook voorzien voor 2022, en opmerkelijk is dat de uitlaatopeningen 18% groter zijn geworden. Voorts zit er onder andere 5mm extra veerweg op de voorvork, waardoor het totaal op 125mm veerweg strandt. Ducati verklaart dat die aanpassing helpt om het gevoel aan de voorkant van de Panigale V4 te verbeteren en de motorfiets stabieler te houden tijdens het rijden. Het scharnierpunt van de swingarm werd dan weer met 4 mm verhoogd, om volledige compressie tegen te gaan onder acceleratie. Wat de 2022 Panigale V4 stabieler moet houden tijdens het accelereren na de apex.

Extra pk’s nodig?

Voor de écht laagvliegers heeft Ducati uiteraard nog een set Performance Parts, waaronder een aftermarket Akrapovic raceuitlaat. Met die knalpijp erop stijgt het vermogen naar 228 pk en het maximale koppel naar 131 Nm, terwijl het gewicht van de motorfiets met 5 kg afneemt. In zijn standaardvorm is het gewicht van de 2022 Ducati Panigale V4 overigens al verlaagd tot 195,5 kg.

De betere schermervaring

Ducati heeft ook tal van wijzigingen aangebracht aan het bodywork en zadel van de Panigale V4 om de motorfiets meer rij-vriendelijk en minder vermoeiend te maken om te rijden. De grote veranderingen hier zijn de nieuwe vorm en het materiaal van de brandstoftank, die zijn aangepast om het gemakkelijker te maken om grip te houden tijdens het remmen en draaien. Het ’twee-components’-zadel is ook ontworpen om in dit opzicht te helpen, en de achterkant van het zadel is meer vlak gemaakt zodat het gemakkelijker is om bij hoge snelheden weg te duiken achter de kuip. Het 5″ tft-dashboard is gerestyled, en de meest in het oog springende verandering zijn de twee led-shifterlampjes bovenaan de unit. Ook de digitale lay-out is gewijzigd, zodat de informatie in één oogopslag beter leesbaar is.

Het dashboard laat ook de verschillende elektronische rijhulpjes zien als ze worden geactiveerd. Op die manier weten rijders waar ze hun wijzigingen moeten maken, als ze de instellingen aanpassen in de pits.

De 2022 Ducati Panigale V4 blijft gebruik maken van een zes-assige IMU, die onder andere bochten-ABS, traction control, slide control, wheelie control, motorrem controle en een up/down quickshifter bevat. De ‘brake-to-slide’-functie is ook toegevoegd aan het ABS-systeem (op niveau 2).

Panigale V4 S

Op de 2022 Ducati Panigale V4S maakt de Öhlins NPX 25/30 semi-actieve (Smart EC 2.0) voorvork nu ook gebruik van cartridges, achteraan steunt de V4 S op een Öhlins TTX36 schokdemper. Voor de remmerij rekent de V4 S op Brembo Stylema’s, en om de alu driespaakswielen liggen Pirelli Diablo Supercorsa SP’s. Voorts herken je de ‘S’ aan z’n licht anderskleurige uitlaatdemper, het ‘S’- logo (duh!) en ’t tweekleurige zadel.

Prijzen en beschikbaarheid 2022 Ducati Panigale V4

De 2022 Ducati Panigale V4 en Panigale V4 S zijn beschikbaar bij de officiële Ducati-dealers vanaf begin 2022 in de kleur Ducati Red. Bij ons kost de Panigale V4 een slordige 24.390 euro en de Panigale V4 S maar liefst 30.190 euro.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.