Nieuw: Ducati Multistrada V4 Rally
In de derde aflevering van de Ducati World Premiere 2023 webserie heeft de fabrikant uit Bologna z’n nieuwe Multistrada V4 Rally gepresenteerd. De nieuwe Multistrada heeft semi-actieve vering, Autoleveling-functie, lichtere spaakwielen, versterkte motorprotectie en een aluminium brandstoftank van 30 liter.
Klaar voor elke weg
De Multistrada V4 Rally is voorzien van semi-actieve vering met 200 mm veerweg – wat een grotere grondspeling garandeert – en een nieuwe rijmodus speciaal voor offroaden, bredere voetsteunen met een meer uitgesproken profiel en verwijderbare rubberen inzet, en Skyhook DSS EVO, die op dit model nog preciezer en effectiever is. De nieuwe Ducati is ook uitgerust met de “Autoleveling”-functie, die een constante afstelling garandeert wanneer de configuratie van rijder, passagier en bagage verandert, zodat het rijgedrag ongewijzigd moet blijven.
Met de nieuwe aluminium brandstoftank van 30 liter kunnen de afstanden tussen twee tankbeurten worden vergroot. De terreincapaciteiten worden verbeterd door de standaard lichtere spaakwielen en versterkte motorbeschermers.
Meer comfort
De Multistrada V4 Rally is ontworpen om het comfort voor rijder en passagier te verhogen: daartoe is het windscherm hertekend (40 mm hoger en 20 mm breder), is de achterzijde verlengd en is de achterste knik naar achteren verplaatst om de passagier meer beenruimte te bieden. Bovendien is de Multistrada V4 Rally dankzij de verschillende zithoogten voor rijder en passagier en de verlaagde veringsset aanpasbaar aan elke rijder/passagier-combinatie.
De Minimum Preload-functie, die sinds 2022 beschikbaar is op de Multistrada V4 S, stelt de rijder in staat de motorfiets te ‘verlagen’ bij het stoppen en rijden bij lage snelheden, door de voorspanning van de schokdemper te minimaliseren. De Multistrada V4 Rallye is ook uitgerust met de Easy Lift-functie die, door de hydraulische vering bij het starten te openen, de inspanning die nodig is om de motorfiets van de zijstandaard te tillen vermindert dankzij de compressie van de vork en de schokdemper. Een middenbok is standaard op deze motor.
Technologie
Afhankelijk van de uitvoering is de Multistrada V4 Rally uiteraard uitgerust met radarsystemen voor- en achteraan in combinatie met de adaptieve cruise control (ACC), alsmede blind spot detection (BSD), die waarschuwt voor naderende voertuigen in de dode hoek van de spiegels.
Het 6,5-inch TFT-kleurenscherm biedt nog steeds navigatiefunctionaliteit via de Ducati Connect-applicatie, die ook het gebruik van een mobiele telefoon (met intercom) ondersteunt. Cornering ABS, Ducati Cornering Lights (DCL), Ducati Wheelie Control (DWC) en Ducati Traction Control (DTC) zijn standaard aanwezig dankzij het traagheidsplatform (IMU).
Enduro rijmodus
De nieuwe Multistrada V4 heeft vier rijmodi (Sport, Touring, Urban en Enduro) die op de Multistrada V4 Rally een belangrijke evolutie van de Enduro-modus laten zien. Door de Enduro-modus te selecteren activeer je een speciale vermogensmodus, die het vermogen terugschroeft tot 115 pk. De DSS Evolution vestigt de aandacht op offroadrijden door de laadmodus aan te geven met een specifiek pictogram, dat een offroadhelm afbeeldt. DTC staat op een lager interventieniveau en DWC is uitgeschakeld in deze modus. Het ABS op het achterwiel is eveneens gedeactiveerd en de hellingshoek- en wielliftdetectie achteraan zijn uitgeschakeld voor offroadrijden.
Cilinderuitschakeling achteraan
De Multistrada V4 Rally introduceert een geheel nieuw, uitgebreid deactiveringssysteem voor de achterste cilinders. Naast de deactivering van de achterste cilinder bij stationair toerental en bij stilstand (een kenmerk dat al aanwezig was op de Multistrada V4), schakelt de Rally nu ook de achterste cilinders uit onder andere omstandigheden. Bijvoorbeeld om het brandstofverbruik en de uitstoot te drukken. Als de omstandigheden erom vragen, worden de achterste cilinders opnieuw geactiveerd. Dit systeem is actief in alle rijmodi.
Motor en chassis
De 1.158 cc V4 Granturismo-motor die de Rally aandrijft, ontwikkelt nog steeds 170 pk (125 kW) bij 10.750 tpm en 121 Nm bij 8.750 tpm. Qua chassis behoudt de Multistrada V4 Rally het monocoque frame en de aluminium achterbrug. De Multistrada V4 Rally is uitsluitend leverbaar met tubeless spaakwielen.
Drie versies
De nieuwe Ducati Multistrada V4 Rally is verkrijgbaar in drie verschillende versies: Adventure Radar, uitgerust met adaptieve cruisecontrole en dodehoekdetectie, Adventure Travel & Radar, die standaard aluminium zijkoffers, verwarmde handvatten en ditto zadels meekrijgt, terwijl de Full Adventure die laatst vermelde uitrusting aanvult met een CE-gekeurde Akrapovic-demper en een carbon voorspatbord.
Prijs en beschikbaarheid
De Ducati Multistrada V4 Rally staat vanaf februari 2023 bij de dealers in twee kleuren: Ducati Red en Brushed Aluminium & Matt Black, de laatste met een zichtbare tank van geborsteld aluminium, met zwarte spaakwielen voor beide. De Multistrada V4 Rally Radar is verkrijgbaar vanaf 27.890 euro.