Nieuw*: Yamaha EMF met verwisselbare accu

De elektrificatie van de motormarkt is onstuitbaar in opmars. Maar, net zoals daar bij de wagens, rijzen grote vragen rond actieradius, laadtijden en laadmomenten – vooral in stedelijke context. Ook Yamaha is die queeste niet onbekend, al hadden de Japanners al even een troef achter de hand: een samenwerking met Gogoro – een Taiwanese start-up die floreert met z’n systeem voor uitwisselbare accu’s. En nu heeft Yamaha dus een eerste elektrische motorscooter klaar die volgens dat principe werkt: de (*voorlopig enkel in Taiwan beschikbare) EMF.

Die Yamaha EMF is uitgerust met een 7,6 kW accu – vermogensgewijs ruwweg het equivalent van een 125cc-scooter. De EMF is in wezen een voorloper van de E01, die de allereerste elektrische scooter is die Yamaha nog dit jaar op de Europese markt zou willen brengen. Al is er ook een belangrijk verschil: de E01 zal je enkel thuis of aan een laadpaal kunnen aftoppen, de EMF pronkt met uitwisselbare batterijtechnologie.

Inpikken op bestaande technologie

We hadden ’t al even over een start-up, maar Gogoro is veel meer dan dat – het is een immense speler geworden op z’n thuismarkt. De reden van dat succes ligt ‘m in het onwaarschijnlijke gemak waarmee je de accu kan verwijderen en vervangen. Dat doe je in een soort ‘wisselstation’, waar je je lege batterij in achterlaat en (tegen betaling) inruilt voor een volledig opgeladen exemplaar. Dat is zo’n succes gebleken in Taiwan, dat Gogoro er momenteel de grootste fabrikant van elektrische tweewielers is geworden en ook internationaal verder doorgroeit. En daar pikt Yamaha maar al te graag op in.

Vergis je niet – de EMF is wel degelijk een loepzuivere Yamaha, in die zin dat Gogoro en Yamaha een heel andere richting inslaan met het type elektroscooters. Waarbij de EMF een duidelijk hoekiger uiterlijk krijgt, met 10-duims wielen en ledverlichting.

Quid, Europa?

Of we ‘m snel in Europa zien valt te betwijfelen, gezien Yamaha’s aangekondigde elektrische modellen voor 2022. Maar qua testfase kan dit wel tellen – en niet alleen voor het merk met de gekruiste stemvorken. Het grote succes van Gogoro is immers geen van de vier grote Japanse merken ontgaan, waarna ze samen een batterij- en oplaadplatform hebben ontwikkeld voor hun toekomstige modellen.

Op die manier kunnen hun klanten in de toekomst alvast gebruik maken van dezelfde stations voor het inruilen van de accu’s. Doodeenvoudig, geen ellenlange ‘laadfiles’, én ideaal voor stadsgebruik – waar niet iedereen zomaar toegang heeft tot een stopcontact aan de deur. Klinkt alvast veelbelovend!

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.