Nieuwe kleuren op de Moto3-grid: CFMoto!

Denk van Chinese motorbouwers wat je wil, maar een gebrek aan ambitie kan je ze zelden verwijten. En al helemaal niet als we ’t over CFMoto hebben: zij maken in 2022 hun debuut in het Moto3-kampioenschap. De CFMoto krijgt de kleuren van het Duitse PrüstelGP aangemeten, en moet voor de titel strijden met de Spanjaarden Artigas en Tatay aan het stuur. En zo groeit de startgrid in de Moto3 alweer aan tot zes vertegenwoordigde merken: platformleveranciers Honda en KTM, Husqvarna, GasGas, QJmotor en nu dus ook CFMoto.

Keuze voor KTM

De overstap van PrüstelGP als privéteam onder KTM-vlag, naar CFMoto als fabrieksteam hoeft overigens niet te betekenen dat de Duitsers hun platform verliezen. CFMoto is immers al jaren een voorname productiepartner van KTM in China, waar de merken de handen samensloegen voor onder meer de bouw van de motorblokken voor de 790 en 890cc’s. Beide merken wenden die overigens aan in eigen modellen. CFMoto heeft onlangs zijn aandeel in Pierer Holding, het moederbedrijf van KTM, overigens verdubbeld tot meer dan twee procent. Geen slechte zet, gezien z’n naam en faam in Europa ook steeds lijkt te groeien.

De machine

In de Moto3 kan je als team momenteel kiezen uit twee technische platformen: eentje van Honda en eentje van KTM. Dat laatste wordt uiteraard ook door dochterondernemingen Husqvarna en GasGas gebruikt – zij het licht gewijzigd – en zal nu dus ook voor CFMoto ingezet worden. Het betreft in beide gevallen overigens 250cc viertakt monopitters, die maximaal 13.500 toeren draaien – goed voor ruwweg 60 pk. Lijkt niet veel, tot je het rijklaargewicht van 100 kg ziet, waardoor die peekaatjes plots ruim voldoende zijn om de Moto3-raketten richting 230 km/u en meer te lanceren.

Oude bekende



Niet enkel het platform is een ‘oude bekende’, dat geldt ook voor de nieuw aangestelde sportief directeur: de voormalige 125cc-wereldkampioen Tom Lüthi moet het team mee naar glorie leiden. Hij hing zelf nog z’n helm aan de haak na een teleurstellende 22ste stek in de Moto2 vorig seizoen. Maar de Zwitser lijkt volledig klaar voor z’n nieuwe uitdaging.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.