Nog 13 jaar: Europees Parlement stemt tegen verkoop nieuwe verbrandingsmotoren vanaf 2035
Het is zover: vorige week stemde het Europees Parlement voor het voorstel van de Europese Commissie dat tegen 2035 alle nieuwe, te koop aangeboden auto’s en lichte bestelwagens emissievrij moeten zijn. Bestaande voertuigen met traditionele verbrandingsmotor blijven uiteraard nog wel (even) op de wegen, maar fabrikanten zullen vanaf 2035 enkel nog elektrische voertuigen of voertuigen met alternatieve brandstoffen op de markt mogen brengen.
De volgende stappen na de stemming in de plenaire vergadering van het Europees Parlement, is dat de wettekst moet onderhandeld worden met de Europese Raad (de lidstaten). Naar verluidt zou de wet reeds op 28 juni 2022 al ondertekend kunnen zijn. Nota bene: voorlopig is de wetgeving enkel van toepassing voor auto’s, maar het zou onzinnig zijn om te verwachten dat motoren buiten schot blijven. Er zit nog steeds geen rek op de Europese doelstelling om koolstofneutraal te zijn tegen 2050, dus volgen motoren met verbrandingsmotor vermoedelijk al snel.
Wat rest is een periode van 13 jaar, waarin we nieuwe motoren met verbrandingsmotoren kunnen kopen. De overgang naar elektrische motoren is intussen volop ingezet – ook bij de traditionele motormerken – maar laat ons vooral hopen dat ook alternatieven een kans krijgen. Een interessante piste in dat opzicht, is de gecombineerde inzet van Kawasaki, Yamaha en de automerken Toyota, Mazda en Subaru, om een verbrandingsmotor op waterstof te ontwikkelen. Qua zuivere verbrandingsmotor de enige levensvatbare optie, op dit moment. Al kan er op 13 jaar tijd nog veel veranderen…